صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

دهان خشک زمین همچنان رو به آسمان باز است / باران های روزهای اخیر دردی را دوا نکرد

۲۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵:۳۸
کد خبر: ۱۵۸۲۹۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، اقتصاد ایران
ایران با پشت سر گذاشتن 15 سال پیاپی خشکسالی هم اکنون در شرایط بحرانی به سر می برد و باران روزهای اخیر در اصل ماجرا تاثیرگذار نبوده است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد، آب به عنوان یکی از مولفه های مورد نیاز برای توسعه و آبادانی در هر کشور به حساب می آید بر همین اساس بحران کم آبی به عنوان یکی از اصلی ترین دغدغه های جهانیان شمرده شده و همراه شدن این موضوع با تغییر شرایط اقلیمی عرصه را برای ساکنان این سیاره سبز تنگ تر کرده است.

ایران نیز با قرار گیری در جغرافیایی گرم و خشک و افزایش جمعیت از یک سو ،افزایش فعالیت های کشاورزی سنتی در عین بهره وری پایین ، سو مدیریت حجم موجودی آب با میزان مصرف از سوی دیگر با کمبود آب شدید دست و پنجه نرم می کند و هر ساله به شدت خشکسالی آن افزوده می شود.

این اتفاقات در حالی است که میانگین بارش ها در ایران یک سوم میانگین بارش های جهانی اعلام شده است.

با نگاه دقیق تر به حجم مصرفی آب در ایران درمی یابیم 90 درصد آب مصرفی در حوزه کشاورزی است که بخش اعظم آن از آب های زیرزمینی هزینه می شود و بر اساس اعلام متولیان وزارت نیرو از کل 500 میلیارد متر مکعب ذخایر استاتیک آب زیرزمینی( ذخایر آبی که با بارش باران قابل جبران نیست) در طی مدت 40 سال اخیر، بیش از 110 متر مکعب آن برداشت شده است.

نا گفته نماند در حال حاضر 55 درصد از آب مصرفی در کلیه بخش های صنعتی ، شرب و کشاورزی از آب های زیرزمینی و مابقی از آب های سطحی تامین می شود.

این استفاده گسترده از آب های زیرزمینی علاوه بر بروز خشکسالی،مشکلاتی همانند خالی شدن آبخوان های زیرزمینی و در نتیجه فرونشست زمین را به دنبال داشته که تمام این موارد امنیت را برای ساکنان منطقه علل الخصوص در زمان زلزله کاهش می دهد.

 آب های سطحی نیز در شرایط بهتری در مقایسه با آب های زیرزمینی قرار ندارند. این در شرایطی است که مقداری از آب های سطحی از طریق بخار و یا نفوذ در زمین برای مدتی از دسترس خارج می شوند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده در شش ماهه نخست سال آبی تا هفته سوم فروردین ماه میزان بارش ها به 189 میلی‌متر رسید که این میزان در مقایسه با درازمدت با 3 درصد کاهش مواجه بوده است. گفتنی است دامنه  بارندگی های کشورمان در این شش ماه بین 81 میلی متر تا 355 میلی متر متغییر بوده است.

برخی شهروندان بارندگی های روزهای اخیر را دلیلی بر بهبودی شرایط و توجیهی برای اسراف خود می دانند، اما این بارندگی ها در مقایسه با بحران 15 ساله خشکسالی  ایران همچون مسکن می ماند و مرهم اصلی نبوده است.

در پایان امید است با بهره گرفتن از راهنمایی های کارشناسانه ای همچون آبیاری مدرن در بخش کشاورزی ،توجه و تلاش برای افزایش بهره وری آب ، واقعی سازی قیمت ها ، ایجاد بازار آب و کنترل حقابه‌ها، ایجاد تعاونی مدیریت کشاورزی در هر منطقه جهت بهره گیری از مدیریت جمعی بتوانیم گام مثبتی برای حفظ این سرمایه ملی برداریم.

گزارش از فاطمه افشاری
 
انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *