صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام را بهتر بشناسیم

۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۰:۰۱
کد خبر: ۱۵۰۱۰۰
دسته بندی‌: سیاست ، گزارش و تحلیل
محسن رضايي دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام درسال 1333 در يکي از روستاهاي مسجد سليمان و در خانواده اي مذهبي به دنيا آمد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ، محسن رضايي دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درسال 1333 در يکي از روستاهاي مسجد سليمان و در خانواده‌اي مذهبي به دنيا آمد. درسن 14 سالگي (1347) با کمک دو نفر از دوستان نوجوانش انجمن دين و دانش را دريکي از مساجد شهرستان مسجد سليمان بنيان نهاد و با تعميرات مختصري، انبار کوچکي را در طبقه فوقاني اين مسجد به کتابخانه تبديل کرد تا مكان مناسبي براي فعاليت انجمن دين و دانش فراهم شود.

وی در کنکور دانش آموزي سال 1349 هنرستان شرکت نفت از بين انبوهي از متقاضيان با رتبه نهم پذيرفته شد، اما به دلايل سياسي وارد اين هنرستان نشد و از همان سال فعاليت سياسي خود را شروع كرد و در سال 1353 که سازمان مجاهدين خلق به انحراف کشيده شد، گروه اسلامي منصورون را كه طرفدار حضرت امام (ره) بود، با الهام از آيه شريفه «انهم لهم المنصورون وان جندنا لهم الغالبون» بنا گذاشت.

نخستين دوره فعاليت سياسي وی شامل چند مقطع بود که عبارتند از:

1- مقطع فرهنگي علمي (49-1347)

2- مقطع فرهنگي سياسي(52-1349)

3- مقطع سياسي چريکي(57-1352)

4- مقطع حزبي (58-1352)

محسن رضايي به دنبال فعاليت هاي سياسي در سال 1352 دستگير و به مدت 6 ماه زنداني شد او در همين دوران استراتژي كسب علم ودانش و تلاش براي راهيابي به دانشگاه را براي ثمر بخشي فعاليت هاي سياسي خود انتخاب كرد و در سال 1353 از طريق کنکور سراسري در رشته مهندسي مکانيک دانشگاه علم و صنعت پذيرفته شد. در همان سال نيز تشکيل خانواده داد.

مقطع سوم زندگي وی در دوره نخست فعاليت سياسي با مبارزات سياسي مخفيانه ، شروع  شد.  اين فعاليت ها از سال 1352 تا 1357 که انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد، ادامه داشت. وي در اين مدت با جمعي از همفكرانش  به تحقيق و پژوهش در مباني اعتقادي، سياسي و احوالات اجتماعي جامعه اسلامي پرداخت؛ "اينکه چگونه مي شود يک انقلاب مردمي و اسلامي را با موفقيت ايجاد کرد"  انحراف منافقين در سالهاي53 و 54 موجب شد كه ارتباط فکري و عقيدتي با روحانيت و افکار امام براي او ضرورت بيشتري پيدا کند. در حقيقت دو برداشت کليدي سبب شد تا او به جمع پيروان راه و انديشه حضرت امام خميني (ره) بپيوندد:

1- ضرورت روي آوردن به روحانيت و انديشه هاي سياسي حضرت امام (ره) براي جلوگيري از انحرافات فكري

2-  لزوم پيروي از روحانيت و حضرت امام خميني (ره) براي مردمي کردن انقلاب و کسب پيروزي

به همين دلايل بود كه در سال 1355 که هنوز جنبش جديد امام آغاز نشده بود، گروه منصورون  و همفكران  او به انديشه هاي سياسي امام(ره) گرايش يافت. با اوج گيري فعاليت حضرت امام (ره) در سال 1356 گروه منصورون بدون فوت وقت وخيلي سريع به نهضت انقلاب اسلامي امام پيوست و با ساماندهي تظاهرات مردمي و پخش اعلاميه و اقدام به چند عمليات مسلحانه  براي حمايت ازمردم و جلوگيري از سرکوب آنان وارد صحنه شد. يکي از مهمترين عملياتي که اين گروه انجام داد و اعتماد به نفس مردم را در راه مبارزه با رژيم تقويت کرد، شکستن هيبت و تابوي گارد شرکت نفت بود كه کارگران متحصن شرکت نفت  را به محاصره در آورده بود. در همان زمان ، در ارتباط با اين موضوع، دو تيم انقلابي به خوزستان اعزام شد. يکي تيم آقايان هاشمي و بازرگان و برخي بزرگان سياسي انقلاب بود که اين گروه كمك هايي را از طرف امام براي توزيع بين کارکنان با خود برده بود. گروه دوم جواناني بودند که هيچ کس آنها را نمي شناخت. مسئول اين تيم جوان، محسن رضايي بود. آنها در طول يک هفته اي كه در خوزستان بودند با  انجام چند عمليات، محاصره کارکنان شرکت نفت را شکستند. در نتيجه کارکنان روحيه گرفتند وتوانستند ابتکار عمل را به دست گيرند و شيرهاي نفت را بسته نگه دارند و اقتدار شاه و دولت  در داخل و خارج ايران از هم پاشيد .

فرمانده جوان

 با پيروزي انقلاب اسلامي، منافع استعمارگران و ايادي آنها در داخل كشور از بين رفته بود و هر لحظه بيم آن مي رفت كه ضد انقلابيون دست به تلاش مذبوحانه تازه اي بزنند و توطئه هاي آنان منجر به شورش و بلوا و كودتا عليه انقلاب شكوهمند اسلامي شود و آن را تهديد كند. در اين شرايط رضايي با احساس خطري كه در كمين انقلاب بود، هفت گروه از گروه هاي اسلامي را با کمک شهيد بروجردي در کنار هم جمع کرد و سازمان مجاهدين انقلاب را براي دفاع از انقلاب اسلامي به وجود آورد. شتاب تحولات اوايل انقلاب بعد از مدت كوتاهي او را به اين نتيجه رساند که اين سازمان قادر به دفاع از آرمان هاي انقلاب نيست. لذا از شوراي مرکزي سازمان استعفا داد و به سپاه پاسداران پيوست و در آنجا سازماني تحت عنوان"  اطلاعات سپاه " را به وجود آورد . اين سازمان بزودي كارآيي خود را نشان داد و نقش جدي درخنثي كردن توطئه هاي دشمنان انقلاب  اسلامي ايفا كرد. شايستگي هاي او در سازماندهي و مديريت سپاه  موجب شد حضرت امام(ره) او را برغم جواني اش به فرماندهي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي انتخاب كند. فرماندهي سپاه  در طول دوران هشت سال دفاع مقدس يكي از بزرگترين افتخارات دوران خدمتگزاري اوست و مشحون از ابتكار عمل ها و فداكاري هاي يكي از سرداران نمونه اسلام است. او به محض آنکه فرمانده سپاه شد، عمليات موفق ايران در سال دوم جنگ را  فرماندهي كرد و بدين ترتيب ايران توانست تمامي سرزمين هاي اشغال شده را آزاد کند. دوستان و رفقاي وی در ارتش وسپاه يک مجموعه انقلابي و ميهني پرشوري را ايجاد کرده بودند که با همدلي و وحدت كلمه به توفيقات ارزنده اي در جبهه ها دست يافتند و اين پيروزي هاي ارزشمند در آن مقطع، اعتماد به نفس فوق العاده اي را نزد جوانان و آحاد مردم و حتي سياستمداران به وجود آورد.

وي نه تنها جوان ترين مسئول، بلکه جوان ترين فرمانده نظامي تاريخ جنگ هاي نظامي ايران محسوب مي شود. فروتني، جديت و پشتكار و ايمان  او موجب شده بود حضرت امام (ره)به او علاقه خاصي پيدا كرده و قاطعانه  از وي حمايت کند؛ بطوري که يک بار يکي از بزرگان به امام گفته بود: که چرا اين همه از سپاه حمايت مي کنيد؟ امام فرموده بودند: "چرا حمايت نکنم؟" همان فرد گفته بود: ممکن است سپاه کودتا کند! امام پاسخ داده بودند: "جاي دوري نمي رود. بچه هاي خودمان هستند"! و با اين نوع برخورد به ايشان فهمانده بود که از اين افکار دست بردارد. حضرت امام در مقاطع مختلف درباره محسن رضايي نکاتي را فرموده اند که به برخي از آنهااشاره مي شود:

در عمليات خنثي سازي توطئه ضد انقلاب در گنبد کاووس فرمودند: "همين جوان به درد فرماندهي سپاه مي خورد."

در حکم آقاي طاهري فرمودند: "جناب آقاي محسن رضايي که مورد علاقه و تاييد اينجانب است." همچنين ايشان بارها در جمع مسئولين وی را با نام «آقا محسن» مورد لطف قرار مي دادند.

دولتمرد با تجربه

محسن رضايي پس از پايان جنگ ، احساس كرد مي تواند در بخش ديگري از جامعه بويژه  دانشگاه  براي حفظ و تداوم ارزش ها و آرمان هاي انقلاب اسلامي، خدمتگزار مفيد تري باشد،  از اين رو تقاضاي  خود را مبني براستعفاي از فرماندهي سپاه  ارايه كرد اما به دليل رحلت حضرت امام (ره) اين موضوع تا سال 1373مسکوت ماند . همان سال کتبا تقاضاي استعفا کرد ولي رهبري به او فرمودند که صبر کنيد. تا اين كه سه سال بعد، رهبرمعظم انقلاب در جلسه ای خصوصي، پس از استماع دلايل وي، پذيرفتند و در دهم خرداد سال 1376 با استعفاي وي موافقت فرمودند.

 يكي از خدمات مهم رضايي در دوران فرماندهي سپاه اين بود كه سپاه را  پس از پايان جنگ، در بازسازي كشور سهيم كرد و دهها پروژه را از دولت گرفته و به اجرا درآورد. از مهمترين اين پروژه ها   مي توان از احداث  سد کرخه که بزرگترين سد ايران و سومين سد در خاورميانه است و نيز به زير کشت بردن 500 هزار هکتار از زمين هاي مرزي کشور تحت عنوان کمربند سبز ياد کرد.

 تاسيس دانشگاه هاي امام حسين (ع)،بقيه الله (عج) و دانشگاه جنگ در سپاه ، يكي ديگر از خدمات وي در عرصه توسعه ابعاد علمي سپاه و آموزش دستاوردهاي دوران هشت سال حماسه آفريني نيروهاي جان بركف بسيجي  و سپاهي بود. او همچنين در راستاي تقويت و تحكيم نيروي استوار سپاه پاسداران براي كسب اقتدار و توانمندي در دفع هرگونه توطئه دشمنان انقلاب اسلامي، تعداد نيروهاي سپاه پاسداران را از سه نيرو به پنج نيرو ارتقا داد. وي پس از استعفا از سپاه به دغدغه هاي اجتماعي و اقتصادي خود در باره جامعه ايران پرداخت. تحقق آرمانهاي بنيانگذار انقلاب اسلامي پس از پايان جنگ تحميلي نياز به تلاش عاشقان راه امام در عرصه هاي تازه اي براي ترسيم چشم انداز حيات طيبه و اميد بخشي به جامعه در حال گذار داشت. شرايط جديد ايجاب مي كرد كه او راه مورد علاقه اي را كه سالها پيش به خاطر دفاع از كيان دين و ميهن ناتمام گذاشته بود، ادامه دهد و از اين رو به تحصيل در مقطع دكتراي رشته اقتصاد در دانشگاه تهران روي آورد .

محسن رضايي از سال 76 تاکنون كه به عنوان دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام اسلامي و رييس کميسيون اقتصاد کلان مجمع به فعاليت مشغول است. او در تبيين چشم انداز بيست ساله ايران وتدوين سياست هاي کلي اقتصادي و سياست هاي کلي اصل 44 قانون اساسي و اصلاح قانون سرمايه گذاري خارجي نقش اساسي را ايفا کرده است.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *