صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

عبور هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تحریم / هما بلیط پرواز گرفت

۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸:۲۵
کد خبر: ۱۴۰۱۴۴
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
امروز پنجم اسفند ماه ، آغاز پنجاه و پنجمین سال فعالیت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، به عنوان شرکت هواپیمایی حامل پرچم ایران و یکی از قدیمی ترین شرکت های هواپیمایی در قاره آسیا است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، در سال 1340 با ادغام دو شرکت هواپیمایی ایرانیان ایرویز و پرشین ایرسرویس ، شرکت هواپیمایی ایران ایر تاسیس شد.

این شرکت هواپیمایی فعالیت خود را با هواپیماهای کوچک و قدیمی داگلاس دی سی ۳، داگلاس دی‌سی-۶، ویکرز ویسکونت و آورویورک آغاز کرد و در سال 1344 اولین جت مسافربری بویینگ 727 وارد ایران ایر شد.

موقعیت استراتژیک ایران به عنوان شاه راه شرق و غرب جهان که از هر حیث برای ترانزیت مسافر بی نظیر بود باعث شد تا هواپیمایی ایران ایر برنامه های خود را برای برقراری خط پروازی به اقصی نقاط جهان در آسیا ، اروپا و آمریکا به سرعت به اجرا در آورد و در دهه 50 شمسی این شرکت بیش از 23 فروند جت مسافربری را به ناوگان خود اضافه کرد و طولانی ترین خط هوایی دنیا را با هواپیماهای بویینگ 747 خود به طول بیش از 12 هزار کیلومتر راه اندازی نمود.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) توانست نام خود را به عنوان یکی از اولین بهره برداران هواپیمای مسافربری ایرباس آ300 (اولین هواپیمای مسافربری ایرباس) که یک پرنده پهن پیکر با برد متوسط شناخته می شد، در جهان به ثبت برساند و در بهار 1358 ، اولین ایرباس آ300 تحویل ایران ایر شد.

در کنار توسعه ناوگان ، زیر ساخت های فنی و مهندسی ، خدمات فرودگاهی ، آموزش و حتی کترینگ در ایران ایر ایجاد شده بود و این زیر ساخت ها هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را از هر حیث بی نیاز می ساخت و ایران ایر به عنوان یکی از شرکت های هواپیمایی ایمن و مستقل در منطقه آسیا شناخته می شد درآمد زایی قابل توجهی داشت.

اما دشمنان قسم خورده نظام اسلامی که نمی توانستند اوجگیری های جمهوری اسلامی ایران را در عرصه های گوناگون علم ، فناوری و اقتصادی تحمل کنند و از هر تلاشی برای ضربه زدن به نظام و انقلاب اسلامی ایران کوتاهی نمی کردند ، بر خلاف تمام قوانین بین المللی هوانوردی تجاری ، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی را تحریم کرده و فروش قطعات هواپیما و هواپیما را به این شرکت ممنوع کردند تا از این طریق باعث فلج شدن این شرکت شده  و گمان می بردند که به زودی دیگر اثری از شرکت هواپیمایی ایران ایر  نخواهد ماند.

با این همه حرکت رو به جلوی  ایران ایر در سال های تحریم نیز متوقف نشد و این شرکت هواپیماهای بویینگ 747 ، ایرباس 320 ، ایرباس 310 ، ایرباس 300-600 و فوکر 100 را خریداری کرد و پاسخگوی مسافران خود بود و به مدد نیروهای مستعد و پرتلاش خود و با تکیه بر دانش بومی و توان ملی توانست همچنان در اوج بماند.

آموزش نیروهای متخصص با بالاترین سطح در ایران ایر ادامه یافت و این شرکت موفق شد تا نیروهای مورد نیاز خود را در بالاترین سطوح آموزش داده و از آن ها در بخش های عملیات پرواز و مهندسی تعمیرات استفاده نماید و همین نیروها ، پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران با ایران ایر به اوج آسمان بردند.

سید اکبر میری روشن مدیر کل ایمنی و تضمین کیفیت عملیات پرواز‌ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار اقتصادی میزان گفت : در تمام سال های گذشته و به رغم تلاش ها برای کاهش ایمنی پروازهای هواپیمایی ایران ایر ، تلاش کردیم تا کلیه موارد ایمنی را رعایت کنیم و هرگز در بحث ایمنی مسافران کوتاهی نکردیم.

ابوالفضل محمدی راد ، معاون فنی مهندسی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز پیشتر اعلام کرده بود که کار تعمیرات هواپیماها در ایران ایر با بالاترین سطوح ایمنی و کیفی انجام می شود و گواه این امر تاییده های سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص انجام تعمیرات هواپیما در آشیانه های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و بازرسی ارگان های بین المللی ناظر بر ایمنی هوانوردی از ایران ایر است.

همین پیشرفت ها و ادامه حیات ایران ایر ، باعث شد تا دسیسه ای دیگر برای زمینگیری هما انجام شود و دوباره و بر خلاف قوانین بین المللی هوانوردی ، فرودگاه های اروپایی تحویل سوخت به هواپیماهای ایران ایر را متوقف کرده و باعث شدند تا هواپیماهای این شرکت برای انجام پروازهای اروپایی مجبور به توقف در مسیر برگشت و سوختگیری در فرودگاه ثالث شوند ، اما این دسیسه هم نتوانست موجب افول هما شود و پروازهای ایران ایر به مقصد اروپا ، بدون وقفه و با تلاش شبانه روزی تمام بخش های این شرکت ادامه یافت.

بالاخره با پایان مذاکرات هسته ای و آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک ، تحریم های ظالمانه و خلاف قانون ، علیه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران لغو شده و این شرکت پس از سه دهه فراز و نشیب وارد فاز دیگری از حیات خود شد.

در ابتدا مشکل سوخترسانی به هواپیماهای ایران ایر در فرودگاه های اروپایی رفع گردید و در قدم بعدی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تفاهم نامه ای را برای خرید 138 فروند هواپیمای پهن پیکر و باریک پیکر برای مسیر های پروازی دور برد ، میان برد و کوتاه برد با دو شرکت اروپایی ایرباس و ATR به امضا رساند.

فرهاد پرورش مدیر عامل و رییس هیات مدیر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در خصوص این خرید که موجب گلایه برخی افراد در داخل کشور شده بود گفت : این خرید ها از طریق فاینانس انجام شده و ایران ایر فقط 15 تا 20 درصد قیمت هواپیماها را هنگام تحویل پرداخت می کند و الباقی طی 15 سال و از طریق درآمد زایی هواپیما به صورت اقساطی پرداخت می شود.

حالا هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) ، در حالی وارد پنجاه و پنجمین سال فعالیت خود می شود که قصد دارد با نوسازی ناوگان ، زیر ساخت ها و آموزش پرسنل خود در جمع شرکت های هواپیمایی برتر جهان قرار گیرد و علاوه بر افزایش کیفیت خدمات خود به مسافرانش ، از خروج سالیانه میلیاردها دلار ارز از کشور به دلیل کمبود ناوگان هوایی و استفاده مسافران از شرکت های هواپیمایی خارجی ، جلوگیری کند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *