صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

10 برابر شدن صادرات غیرنفتی در دو دهه اخیر

۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰:۰۱
کد خبر: ۱۳۴۶۸۲
دسته بندی‌: اقتصاد ، عمومی
معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران: صادرات غیرنفتی از 5 میلیارد دلار در دو دهه گذشته با جهش چشمگیر به بیش از 50 میلیارد دلار رسید.
به گزارش ؛ محمدرضا مودودی در نشست خبری با بیان اینکه ارزش صادرات این بخش در سال 83 به رقم 10.5 میلیارد دلار رسید ، افزود : با آغاز تحریم ها نگاه ما معطوف به درون شد اما با اعطای مشوق های صادراتی شاهد تحرک در تجارت خارجی بودیم که با قطع مشوق ها و جوایز صادراتی با سقوط صادرات مواجه شدیم.

وی با اشاره به اینکه عمده اقلام صادراتی ما را مواد خام تشکیل می دهد و دنیا در برابر این صادرات تعرفه های سختی ندارد ، گفت : کشورها در برابر واردات کالاهای ساخته شده با ارزش افزوده بالا مقاومت می کنند ضمن اینکه از نقاط ضعف ما عدم برقراری ارتباط با بازارهای هدف و منتظر ماندن برای تماس از جانب تجار و بازرگانان خارجی برای خرید کالا و دریافت خدمات است.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود : با بازگشت امنیت و ثبات به عراق و افغانستان ممکن است فرصت حضور در این بازارها از ما دریغ شود و اگر رویکرد برونگرایی را در خود تقویت نکنیم ، برندهای معتبر با حضور در همسایگی ما فرصت نفس کشیدن را به ما نخواهند داد.

وی با بیان اینکه خط هوایی تهران به استاراخان چهارم اسفند برقرار می شود ، گفت : هرچند خط کشتیرانی بین بنادر شمالی با استاراخان در روسیه برقرار شده است و  25 درصد از هزینه 3 میلیارد و 380 میلیون تومانی سفر هوایی تجار به استاراخان را ما تقبل کردیم و مشوق ها و امتیازاتی هم برای حضور در بازار کشورهای عراق و افغانستان در نظر گرفته شده است اما این کارها با استقبال تجار همراه نشد .

مودودی افزود : پیشنهاد یکهزار میلیارد تومان در قالب بسته مشوق های صادراتی را برای لحاظ کردن در بودجه 95 ارائه کرده ایم و نیز 200 میلیارد تومان در قالب یارانه سود تسهیلات با بانک توسعه صادرات و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای پرداخت به فعالان اقتصادی نهایی شده است که براساس ان 6 درصد از سود تسهیلات را سازمان توسعه تجارت پرداخت خواهد کرد.

وی گفت : همچنین 50 میلیارد تومان اعتبار غیرنقدی هم برای هزینه در بخش زیرساخت و نرم افزاری مثل ایجاد خطوط منظم هوایی و دریایی ، برگزاری نمایشگاهها و اموزش و اطلاع رسانی درخواست شده است.

معاون کل سازمان توسعه و تجارت در این نشست با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه بین المللی صنعت گردشگری ، تفریحات و سرگرمی  افزود : این نمایشگاه 27 بهمن با حضور بیش از 100 شرکت خارجی از 17 کشور از اروپا ، اسیا ، اقیانوسیه و امریکا در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

مودودی گفت : ایران به خاطر چهارفصل بودن و ظرفیت بالای گردشگری می تواند از محل معرفی و توسعه صنعت گردشگری 10 برابر درامدهای حاصل از فروش نفت درامد کسب کند.
وی افزود : ایران در میان 170 کشور مورد بررسی در صنعت گردشگری در رتبه 96 قرار دارد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *