صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

ثبت 12 میلیون سند مالکیت جدید در سیستم کاداستر

۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹:۲۶
کد خبر: ۱۱۴۷۱۹
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
خبرگزاری میزان- تویسرکانی گفت: 12 میلیون سند مالکیت جدید در سیستم کاداستر داریم که یک مورد سند معارض صادر نشده است.
به گزارش ، احمد تویسرکانی شب گذشته در گردهمایی سردفتران و دفتریاران استان تهران که به مناسب روز سند رسمی در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد اظهارکرد: 12 میلیون سند مالکیت جدید در سیستم کاداستر داریم که یک مورد سند معارض صادر نشده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: کانون سردفتران و دفتریاران نهاد سابقه چند دهه دارد و همواره باید توجه داد که نقش ثبت رسمی و کتابت بالعدل دراین حوزه چه میزان تاثیرگذار است. 

وی افزود: با گذر زمان نیازمند پاسخگویی به نیازهای جامعه هستیم و مجموعه ثبت اسناد و املاک کشور و خدمات ثبتی در  حوزه سردفتری اسناد رسمی، ازدواج طلاق ، ثبت شرکت ها و موسسات سابقه یک قرن و در برخی بیش از یک قرن است که نیازمند آسیب‌شناسی و بازخوانی در حوزه‌های مختلف بوده و خوشبختانه در این تحولات حوزه سردفتری و ثبت اسناد، پیشگام بودند.

وی اضافه کرد: امروز در این حوزه شاهد تحول و شفاف سازی آثار و منافع آن در جامعه هستیم و نقش سردفتری در این حوزه برای جامعه نمایان تر شده است، خدمات ثبتی به لحاظ اینکه گرفتار یک وضعیت سنتی بود دچار ابهامات و تردیدهایی شد، مبنی بر اینکه این خدمات چه میزان می‌توان در جامعه تاثیر داشته باشد؟

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه بیان کرد: در ابتدای ورودم به سازمان ثبت، به این نتیجه رسیدم که اگر اقدامات، رویه‌ها و شیوه‌ها به همین منوال باشد، قطعاً نمی‌توانیم پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم. خوشبختانه با حمایت، مشارکت و همراهی سردفتران، در رویه‌ها و شیوه‌ها بازنگری شد و امروز آثار این اقدامات در جامعه جاری است.

تویسرکانی با بیان اینکه ما نیازمند شفاف‌سازی، تسریع و دقت در امور و ارائه خدمات با هزینه کم هستیم گفت: متأسفانه امروز در جامعه ما، قیمت تمام شده خدمات در بخش‌های مختلف بالاست و بسیاری از هزینه‌ها پنهان است. به طور قطع طبیعی است که اگر فعالیت‌ها، انرژی و توان ما متناسب با نتیجه نباشد باید آسیب‌شناسی کنیم.  

وی اضافه کرد: در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخش‌های مختلف، گرفتار مشکلات و ایرادات فراوان بودیم به عنوان مثال، در حوزه استفاده از کاغذ و اوراق بهادار مشکلات فراوان داشتیم. امروز در همین رهگذر چند ساله ده‌ها میلیون مکاتبه کاغذی حذف شده، تبادلات اطلاعات به صورت کاغذی، مواجه با جعل‌‌ها و خطاهای بسیاری بود اما امروز همه مکاتبات به صورت برخط انجام می‌شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درادامه بیان کرد: بسیاری از اقداماتی که در گذشته با مراجعه حضوری انجام می‌شد، امروز بدون مراجعه حضوری به ادارات ثبت و دفاتر اسناد رسمی، قابل انجام است. امروز این اطمینان در مردم ایجاد شده که با مراجعه به بانک‌ها، سند صادره را اعتبارسنجی می‌کنند.

تویسرکانی تصریح کرد: در حوزه ثبت شرکت‌ها و مؤسسات، با وضعیت بسیار نابسامانی مواجه بودیم اما امروز با اصلاح فرآیند‌ها، سازمان ثبت را به شدت در راستای ارتقای سلامت اداری کمک کرده و توانستیم با اصلاح رویه‌ها، بسیاری از هزینه‌های پنهان را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی نهادهای بین‌المللی و داخلی، در بین دستگاه‌های موثر در بهبود فضای کسب و کار، سازمان ثبت مقام نخست را داشته است.

معاون رئیس قوه قضائیه ادامه داد: ما در حوزه خدمات‌دهی، نیازمند پاسخگویی بروز و انطباق خود متناسب با نیازهای جامعه هستیم، به طور قطع اگر از نیازهای جامعه عقب بمانیم دچار مشکل می‌شویم، اگر امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد مقاومتی و ضرورت تمسک به آن، تاکید می‌کنند قطعاً این مسئله نیازمند آسیب‌شناسی در همه حوزه‌هاست.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه نظام ثبتی اگر به نیازهای مردم پاسخ نمی‌داد، نمی‌توانست دوام داشته باشد گفت: همه خدمات ما باید در راستای افزایش اعتماد عمومی مردم به نهاد سردفتری باشد و روز به روز به ظرفیت‌های این نهاد افزوده شود. اگر پویایی، همکاری و همراهی با مردم داشته باشیم روز به روز می‌توانیم اعتماد مردم را جلب کنیم و افزایش دهیم.

تویسرکانی اقدامات انجام شده در حوزه سردفتری را قطعات متعدد از یک پازل خواند و افزود: یکی از اقداماتی که به سرعت اجرا می‌شود، حذف دفاتر از دفترخانه‌ها و آرشیو کردن سوابق دفاتر است و این اقدام مهم نیاز به همت جدی‌تر و همراهی شما دارد.

وی با بیان اینکه ما امروز نیاز به اطلاع رسانی به خواص داریم گفت: ما با عموم مردم مشکلی نداریم بلکه باید مسئولین به یک فهم درست از آثار و خدمات دفاتر و اهمیت آن برسند. اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد نیازمند شفاف‌سازی در حوزه اقتصادی هستیم و مهم‌ترین امر در این مسیر، تقویت ثبت رسمی است،  همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بند 66 و 67 سیاست‌های ابلاغی برای تنظیم برنامه ششم توسعه به آن اشاره کردند و دستور دادند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *