صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

ویژه برنامه‌های رادیو گفتگو در ماه صیام

۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳:۴۹
کد خبر: ۶۱۴۲۲۷
دسته بندی‌: فرهنگی ، عمومی
رادیو گفت‌وگو در آستانه ماه مبارک رمضان با تهیه ویژه برنامه‌هایی از افطار تا سحر همراه شنوندگان فرهیخته این شبکه رادیویی خواهد بود.

به گزارش گروه فرهنگی به نقل از روابط عمومی رادیو گفت‌وگو، ماه رمضان از برترین ماه‌ها در نزد خداوند است، چنانکه در دعای مخصوص آن می‌خوانیم «و رمضان، ماهی است که او را عظمت و کرامت و شرافت، و فضیلت دادی، نسبت به ماه‌های دیگر.» رادیو گفتگو نیز در ماه مهمانی خدا به رسم هر ساله با تهیه ویژه برنامه‌هایی از افطار تا سحر همراه روزه داران و شنوندگان فرهیخته این شبکه رادیویی خواهد بود.

برنامه «اینجا آغاز مهربانی است» در خصوص دعای جوشن کبیر وتفسیر اسما خداوند است، «صبح صیام» برنامه صبحگاهی در خصوص حق الناس و همچنین «جرعه‌ای از ماه» ویژه برنامه افطار است که به شرح و تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی و دعای افتتاح می‌پردازد. در برنامه کوتاه «نه به نقطه جوش» تلاش کردیم که به جریان سازی رعایت خوش خلقی در حوزه‌های مختلف بپردازیم.

برنامه «گفتم گفت» اشاره به قول بندگی و آیه «أَلست بربّکم قالوا بلی «دارد که در این برنامه با وام گرفتن از آیه به موضوع رعایت حق الناس می‌پردازیم، «راز یه نشونی» ۳۰ برنامه کوتاه با هدف تفسیر شاخصه‌های دعای روز ماه مبارک رمضان است.

**اینجا آغاز مهربانی است

مهدی رستمی، کارشناس مجری برنامه «اینجا آغاز مهربانی است» درباره اهداف و ابعاد این برنامه ویژه سحر گفت: با شروع ماه مبارک رمضان، ماه مهمانی خداوند و وجود شرایط معنوی در این ماه این امکان وجود دارد که محتوای عمیق تری که به لحاظ پژوهشی انجام داده ایم در اختیار مخاطب قرار بدهیم. یکی از ویژگی‌های اصلی برنامه سحر پژوهش محور بودن آن است که متناسب و متناظر با ایام و شرایط فعلی که جامعه جهانی را دچار التهاب کرده است مهربانی و توجه به یکدیگر در دستور کار ما قرار گرفت.

در این برنامه به بررسی دعای جوشن کبیر که مشحون از اسما الهی است پرداختیم اسمایی که هریک به نوبه خود بیانگر صفات باری تعالی هستند. صفاتی از قبیل مهربانی، بخشش، بهترین آمرزنده، بهترین یاور، بهترین روزی دهنده و بسیاری صفات دیگر که به ما یادآوری می‌کنند تنها اوست که می‌تواند با فضل و رحمت بی پایان خود بندگان را یاری دهد. این برنامه شامل قسمت‌های کوتاهی است که در هر یک به طواف نام‌های الهی نشسته ایم که هریک از آن‌ها وجهی از وجوه الهی است. در واقع هدف برنامه «اینجا آغاز مهربانی است» بررسی کارکرد‌های اسماء الهی در زندگی انسان است.

**** گفتگو با خدا در «جرعه‌ای از ماه»

رضا صفری، تهیه کننده برنامه «جرعه‌ای از ماه» گفت: این برنامه ویژه ساعات افطار در ماه مبارک رمضان و بر محور گفتگو با خداست که با بررسی مشتقات موضوع دعا اعم از حقیقت دعا، آثار دعا، آداب دعا، برکات دعا، موانع استجابت دعا، مظاهر استجابت دعا و موارد دیگر تقدیم مخاطبان و روزه داران گرامی می‌شود. بنا به بر فرمایشات مقام معظم رهبری در روز نیمه شعبان و در دورانی که بیماری کرونا به صورت جهانی و فراگیر انسان‌ها را درگیر کرده است، دعا و کمک به یکدیگر از راه‌هایی است که می‌تواند بلا‌ها و بیماری‌ها را برطرف کند.

در همین راستا یکی از بخش‌های برنامه به دعا و تضرع در خانه در ماه مبارک رمضان می‌پردازد، چراکه در وضعیت فعلی، شرایط حضور و برگزاری مراسم و آداب این ماه مانند سال‌های قبل وجود ندارد می‌توان در همین فضا هم از خیرات و برکات این ماه بهره‌مند شد و به این درک رسید که هم اکنون بیش از هر زمان دیگری به دعا و گفتگو با خداوند نیازمند هستیم. در قسمت شرح دعای ابوحمزه ثمالی و دعای افتتاح نیز استاد میرباقری استاد پناهیان و استاد صدر حضور دارند که با توجه به محتوای این دعا‌ها به بررسی راه‌های تضرع به درگاه خداوند، توبه و راه و رسم پرهیزگاری می‌پردازند. گزارشگرانی نیز از مشهد مقدس مهمان برنامه هستند که پیرامون موضوع دعا نیز با این مجاوران صحبت می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *