صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

بسیاری از جرایم موجود در سایر استان‌ها در خراسان جنوبی وجود ندارد/ زیرساخت‌ها، جاده‌ها و نقاط حادثه خیز را شناسایی کنید

۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴:۰۹
کد خبر: ۵۴۲۷۸۷
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
مراسم معارفه رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی با حضور حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، مراسم معارفه رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی با حضور حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول دستگاه قضا ضمن تبریک به مناسبت عید غدیر اظهار کرد: خدا را از باب همه نعمت هایش سپاسگزاریم و از اینکه توفیقی حاصل شد در خدمت شما سروران عزیز باشم خدا را شاکرم.

وی ادامه داد: عید غدیر واقعه بسیار برزگی است و حقیقتا ما از درک عمق این واقعه عاجز هستیم. این شخصیت امیرالمومنین (ع) است که به این واقعیت عظمت بخشیده و باعث شده که این عید، عیدالله اکبر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اضافه کرد: متاسفانه بشر نتوانست از وجود این شخصیت الهی نه در زمان حیات استفاده کند و به آن پی ببرد و نه بعد از آن. واقعیت این است که آنطور که شاید و باید امیرالمومنین (ع) شناخته شده نیست؛ هنوز هم حتی طرفداران اسلام ناب و حتی کسانی که دنبال حقیقت بودند نتوانسته اند این واقعه بزرگ را به درستی درک کنند.

وی تصریح کرد: در جریان اثبات حق، خیلی از حق‌ها با دو شاهد عادل استیفا می‌شود. در واقعه غدیر هزاران نفر که بسیاری از آن‌ها انسان‌هایی عادل و فاضل بودند، شاهد قضیه بودند و شهادت دادند و باز هنوز هم که هنوز است، این حق برای همگان به اثبات نرسیده است. از خداوند بزرگ می‌خواهیم که ما را در این شب و روز بزرگی که در پیش داریم، فضل و کرمش را شامل حال همه ملت ایران و مسلمین جهان بگرداند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای خطاب به همکاران قضایی گفت: اگر می‌خواهیم حامل عدل باشیم و گره از کار مردم باز کنیم و به درد مردم برسیم و احقاق حق کنیم، باید اول به پرونده خودمان نگاه کنیم و خودمان را اصلاح کنیم. اگر من اصلاح نشدم، نمی‌توانم حامل عدل و اجرای عدالت باشم.

وی با طرح این سوال که آیا اگر از هوای نفس و شیطان تبعیت کردم، می‌توانم مجری عدالت باشم، گفت: اگر بر نفس خودم مسلط نشدم و بین خودم و خدا را اصلاح نکردم، بعید است بتوانم اصلاح ذات‌البین کنم و نگاهی واحد به همه اطراف پرونده داشته باشم و ممکن است خدای ناکرده نگاه من متفاوت شود. در جریان رسیدگی‌ها فردی دارای موقعیت اجتماعی است و فرد دیگری قرابت و دوستی دارد و فرد دیگری زر و زور دارد؛ در اینجا اگر من خودساخته نباشم چه بسا تحت تاثیر هر یک از این‌ها قرار گیرم و اگر تحت تاثیر این موارد (زر، زور، قرابت و نسبت) قرار گیرم، معلوم است که پای من در زمینه اجرای عدالت می‌لنگد.

گفتنی است، در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین حمیدی که پیش از این در سمت رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان بود؛ به عنوان رئیس جدید دادگستری استان خراسان جنوبی معارفه شد.

معاون اول قوه قضاییه ضمن قدردانی از نماینده، ولی فقیه در استان و استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: امروز برای تکریم و سپاس از زحمات آقای سیفی جمع شده‌ایم. او در طول حدود سه دهه در این استان و در حوزه قضایی کار کرده و چند سالی نیز در سمت ریاست کل دادگستری استان بود. همکاران عزیز و مدعوین می‌دانند که کار قضا امری خطیر و سخت است و اینکه انسان بتواند در یک استان حدود سه دهه تلاش و کار کند و بعد هم مدیریت حوزه قضایی کل استان را عهده دار شود و بین مردم و مسئولان صاحب احترام شود، این نعمت بزرگی است.

وی با تشکر از رئیس کل سابق دادگستری استان خراسان جنوبی افزود: از شما تشکر می‌کنم و شما هم از خداوند شاکر باشید. از مردم هم که نزدیک سه دهه شما را پذیرفتند و به شما احترام گذاشتند و از همکاران قضایی هم به دلیل همکاری با شما تشکر می‌کنم.

وی افزود: هم ریاست قوه قضاییه و هم بنده تلاش کردیم که آقای سیفی در مسئولیت خود بماند؛ اما ایشان به دلیل بیماری اصرار بر بازنشستگی داشت.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: از حجت الاسلام و المسلمین حمیدی که این مسئولیت را پذیرفت نیز تشکر می‌کنم. کسی که حدود ۲۱ سال در استان سیستان و بلوچستان خدمت کند که ۱۱ سال آن در سمت رئیس کل دادگستری استان باشد با آن شرایطی که استان دارد، کارش بسیار سخت بوده است و امیدوارم وی در مسئولیت جدید هم کما فی السابق و بیش از گذشته تلاش کند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: آفای حمیدی بدانید که این مردم سزاوار خدمت هستند. البته اینکه می‌گویم نه اینکه شما نمی‌دانید؛ بلکه از باب تذکر و یادآوری است. اگر ما این را درک کنیم که مردم ما امروز شایسته و سزاوار خدمت هستند، به شکل دیگری دل به کار می‌دهیم.

وی افزود: ما قدر این مردم را باید بدانیم. سپاهی، ارتشی، بسیجی، قاضی، کارمند، استاندار، فرماندار، بخشدار و شهردار همه باید منت از مردم بکشیم. خداوند این توفیق را به ما داده است که به این مردم و نظام خدمت کنیم و این نعمت بزرگی است.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: بحمدالله در این استان با ریشه‌های عمیق دینی و با روحانیت بزرگی که در طول تاریخ در اینجا کار و تلاش کردند، بسیاری از گرفتاری‌هایی را که برخی استان‌ها دارند، ندارد. بسیاری از جرائم و جرائم خشن که در برخی استان‌ها داریم در اینجا نداریم و خداوند را شاکر هستیم؛ اما مسائلی نیز هست که معتقدم با همکاری همه بخش‌های خارج از قوه قضاییه و داخل قوه قضاییه و با همکاری تمامی همکاران باید حل شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد: یکی مسئله مواد مخدر است که ریشه آن جای دیگر است و آنطور که شنیدم شاید بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد از متهمان مواد مخدری که در اینجا تحت تعقیب قرار می‌گیرند از افراد این استان نیستند و از جا‌های دیگر می‌آیند. آن‌هایی که جرایم بسیار سنگین دارند، مسائل‌شان خارج از اینجاست؛ اما به هر تقدیر در کل استان نیز مشکلاتی هست. می‌بایست همکاری و همفکری با استان‌های همجوار و مسئولان استان انجام دهید و فکر کنید که چه اقداماتی را انجام دهید که در مرحله اول مردم خود استان نه به اعتیاد و نه خرده فروشی مواد مخدر و نه خدای نکرده بالاتر و عمده اش گرفتار نشوند و اگر مبتلا شدند چکار کنید؛ اگر دستگیر و محکوم شدند در زندان با آن‌ها چگونه رفتار کنید؛ چگونه آن‌ها را بسازید؛ با خانواده‌ها چکار کنید و آن‌ها چگونه می‌توانند در این مسیر کمک کنند.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: باید فکر کنید که با زندانی و خانواده‌اش چکار کنید و چگونه پیشگیری و اصلاح کنید و چگونه کاری کنید که فرزندانشان از تحصیل و شغل نیفتند و خودشان بعد از مدتی که از حبس آزاد شدند، دوباره رها نشوند و بتوانند به اجتماع باز گردند که این یکی از معضلات است و نیاز به همفکری دارد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ی تصریح کرد: مسئله بعدی میزان تصادفات است. با استاندار و نیروی انتظامی جلسه بگذارید و از فکر مردم استفاده و مدیر کل راه را دعوت کنید و زیرساخت‌ها و جاده و نقاط حادثه خیز را شناسایی و بر روی فرهنگ مردم در رانندگی کار کنید. آمار دقیقی ندارم؛ اما می‌دانم آمار نسبت به جمعیت و منطقه بالاست و وقتی که این‌ها اصلاح شود پرونده‌های کمتری به مجموعه شما سرریز می‌شود.

وی بیان داشت: یکی دیگر از مسائل منطقه درگیری‌های منجر به ضرب و جرح است. این استان سالیان سال است که دچار خشکسالی است که ان‌شاءالله خداوند تفضل کند و بارندگی‌ها ادامه پیدا کند. خشکسالی، آب و مشکلات دیگر باعث می‌شود که تعداد قابل توجهی از پرونده‌های ایراد ضرب و جرح تشکیل شود. بخشی دیگر از پرونده‌ها مسائل خانوادگی است، عناونین اتهام توهین و بعضا تهدید است که می‌شود با صلح و سازش و کمک مردم آن‌ها را حل کرد. ما نباید به شورای حل اختلاف اکتفا کنیم. شورای حل اختلاف کار خود را می‌کند و باید آن را تقویت کنیم و توسعه دهیم و از ظرفیت کشور و علما و امام جمعه و آموزش و پرورش و بخش‌های مختلف باید استفاده کنیم.

معاون اول قوه قضاییه خطاب به رئیس کل جدید دادگستری استان خراسان جنوبی تصریح کرد: خواهشم این است که تا جایی که مقدور است مردم بتوانند با شما و زیر مجموعه تان ارتباط داشته باشند و ارتباط با مسئولان یک تعامل نزدیک باشد.

وی در پایان گفت: مردم را گرامی و عزیز بدارید و برای آن‌ها و همکارانتان احترام قائل شوید و کاری کنید که آن‌ها عزیز باشند و در مورد صیانت از فرد و مجموعه هرمقدار که می‌توانید تلاش کنید.

به گزارش سیفی رئیس کل سابق خراسان جنوبی در این مراسم اظهار کرد: یکی از سیاست‌های قوه قضاییه بحث رفع اطاله دادرسی است؛ چرا که اگر پرونده‌ای به موقع رسیدگی شود؛ خود این اجرای عدالت است و سرعت رسیدگی نوعی اجرای عدالت است.

سیفی با اشاره به آخرین آمار‌های مجازات‌های جایگزین حبس در سال ۹۷ تصریح کرد: حبس زدایی یکی از سیاست‌های قوه قضاییه است و در این زمینه ۱۶۰۷ پرونده منتهی به صدور حکم مجازات جایگزین حبس شده است.

وی ادامه داد: در شورا‌های حل اختلاف که مبنا و پایه به منظور صلح و سازش مراجعین است بالغ بر ۳۵ و نیم درصد پرونده‌ها منجر به صلح و سازش شده است و در حوزه فناوری اطلاعات دادگستری استان که همکاران تلاش خوبی داشتند؛ اولین استانی بودیم که ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی را در کشور شروع کردیم

سیفی خاطرنشان کرد: بالغ بر ۹۰ درصد اوراق قضایی از طریق ابلاغ الکترونیک که روشی اطمینان بخش است، انجام می‌شود و مامورین ابلاغ تنها ۱۰ درص اوراق را به صورت سنتی ابلاغ می‌کنند.

وی گفت: در اکثر طرح‌هایی که در قسمت فناوری اطلاعات قوه قضاییه برنامه ریزی می‌شود استان خراسان جنوبی در این بخش جزو استان‌های پایلوت است.

رئیس کل سابق خراسان جنوبی ادامه داد: در بحث تکریم مراجعین درب اتاق تمام مسئولین واحد‌های قضایی، قضات و دادستان‌ها به روی مردم باز است و امکان ندارد مراجعه کننده‌ای بخواهد به مسئولین قضایی مراجعه‌ای داشته باشد و به او دسترسی نداشته باشد و مردم می‌توانند به سهولت و بدون تعیین وقت قبلی در کل استان به مسئولین قضایی مراجعه کنند.

سیفی گفت: از تلاش و زحمات همکاران اداری و قضایی تشکر می‌کنم و برای همکار عزیزم که به عنوان رئیس کل دادگسری استان معرفی می‏‌شود آرزوی توفیق و سلامتی دارم.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی، در این مراسم با بیان اینکه خدمت رسانی به مردم افتخاری است که نصیب من شده است، افزود: به عنوان خدمت گزار کوچکی سعی خواهم کرد توصیه‌های حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای و رئیس قوه قضاییه را سرلوحه فعالیتم در بعد قضایی و مدیریتی قرار دهم.

وی ادامه داد: امید است با تعامل و همکاری بتوانیم آنچه که نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری از مسئولان انتظار دارند به بهترین وجه انجام دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با بیان اینکه طی این چند روز مطالعاتی را در زمینه ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی انجام دادم، گفت: این استان به ویژه شهر بجنورد ظرفیت‌های خوبی برای خدمت رسانی دارد.

وی ادامه داد: حدود دو سوم جمعیت استان خراسان جنوبی در شهرستان‌ها ساکن هستند و بدون شک ظرفیتی که در مرکزاستان وجود دارد، شهرستان‌ها از آن محروم هستند لذا ما به دنبال تقویت زیرساخت‌ها در این شهرستان‌ها هستیم و امیدواریم بتوانیم در مناطقی که دستگاه قضایی مستقر نیست در آنجا استقرار یابد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی همدلی و رفاقت را یکی از علل خدمت رسانی بهتر به مردم دانست و افزود: ابتدا باید به مردم عشق بورزیم تا بهتر بتوانیم مشکلات مردم را رفع کنیم که امیدواریم با کمک اعضای شورای تامین، اعضای شورای اداری، ضابطان و دستگاه قضایی روز‌های خوبی را رقم بزنیم و نوید خدمت بهتر را به مردم استان بدهیم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *