صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

غرب دنبال آسیای مرکزی بی‌ثبات؛ انتقال تروریست‌ها به "افغانستان" با حمایت آمریکا

۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶:۰۱
کد خبر: ۵۳۳۲۲۱
رئیس سابق نهاد اطلاعاتی وزارت دفاع قرقیزستان گفت: غرب به دنبال ایجاد بی‌ثباتی در آسیای مرکزی است و افغانستان همچنان به عنوان بحرانی‌ترین نقطه در نزدیکی مرزهای این منطقه قرار دارد.

به گزارش گروه بین الملل ، مالک جمعه گولاف رئیس سابق نهاد اطلاعاتی وزارت دفاع قرقیزستان و کارشناس مسائل نظامی قرقیز با اشاره به مسائل امنیتی منطقه اظهار داشت: آسیای مرکزی گزینه جایگزین دیگری غیر از سازمان پیمان امنیت جمعی برای تأمین امنیت و ثبات در منطقه ندارد.

وی گفت: غرب به دنبال ایجاد بی‌ثباتی در آسیای مرکزی است و افغانستان همچنان به عنوان بحرانی‌ترین نقطه واقع در نزدیکی مرزهای آسیای مرکزی می‌باشد و با حضور نظامیان آمریکایی وضعیت در این کشور تغییر نکرده است.

این کارشناس نظامی تصریح کرد: شبه نظامیان از خاورمیانه به افغانستان منتقل می‌شوند. آمریکا نیز از این تحولات حمایت کرده و تأمین مالی آن را انجام می‌دهد.

جمعه گولاف گفت: در حال حاضر تحولات در افغانستان منجر به تشدید مسائل امنیتی در مرزهای مشترک با تاجیکستان شده و همزمان تهدیدات ناشی از سازمان‌های تروریستی و افراط‌گرایی تقویت می‌شود ضمن اینکه قاچاق جزو جدی ترین تهدیدات منطقه است و کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی باید برنامه‌های مشترکی در این زمینه انجام دهند.

کارشناس قرقیز افزود: امروز فعالیت‌های شبه نظامیان در مرزهای افغانستان به دلیل فعالیت سازمان پیمان امنیت جمعی کاهش یافته اما وضعیت این کشور با ثبات فاصله زیادی دارد.

وی گفت: در نشست آتی سازمان پیمان امنیت جمعی که در شهر «بیشکک» در فصل پاییز برگزار می‌شود باید 2 مسئله کلیدی از جمله آموزش نیروهای نظامی در مناطق کوهستانی و تقویت آمادگی افسران برای اجرای عملیات نظامی مطرح شود.

گولاف خاطر نشان کرد: همچنین در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی فعالیت‌های فراوانی از جمله در بخش شناسایی نمایندگان سازمان‌های افراطی و منابع تأمین مالی آنان انجام می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: سازمان‌های تروریستی مانند داعش همچنان جهان و منطقه آسیای مرکزی را تهدید می‌کنند بنابراین با توجه به تمام موارد ذکر شده اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی باید سطح هماهنگی و تعاملات در بخش مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی را بالا ببرد.

گولاف تصریح کرد: ایجاد سیستم دفاعی واحد در سال‌های 1990 مطرح شده بود و در حال حاضر چالش‌های زیادی در ارتباط با این موضوع حل شده اما مشکلات جزئی همچنان وجود دارد.  

/انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *