صفحه نخست

رئیس قوه قضاییه

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

قضایی

حقوق بشر

مجله حقوقی

سیاست

عکس

جامعه

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین‌الملل- جهان

فضای مجازی

چندرسانه

اینفوگرافیک

حقوق و قضا

محاکمه منافقین

فراخوان رئیس عدلیه به اصحاب رسانه

صفحات داخلی

«راهنمای فیلمساز جوان» به چاپ هفتم رسید

۱۰ آبان ۱۴۰۴ - ۱۸:۳۳:۱۸
کد خبر: ۴۸۶۴۶۲۱
کتاب «راهنمای فیلمساز جوان» نوشته آذر بصیر توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ هفتم رسید. 

کتاب «راهنمای فیلمساز جوان» نوشته آذر بصیر به تازگی توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ هفتم رسیده است. چاپ اول این کتاب سال ۱۳۷۷ منتشر شد و تا سال ۱۴۰۰ به چاپ پنجم رسید. به تازگی و در سال ۱۴۰۴ هم به چاپ هفتم رسیده است. 

نویسنده کتاب می‌گوید عکاسان و فیلمسازان و دست اندرکاران سینما، از آغاز ساخته شدن دوربین همیشه تلاش کرده‌اند با توسعه و بهبود تکنیک (فن) فیلمبرداری و عکاسی و دستیابی به اصول و قواعد تصویرپردازی، تصاویری گویا و هنرمندانه‌تر در جهت ارائه اهداف خود خلق کرده و نیات، نظریه‌ها و واقعیت‌هایی را کشف و درک کرده و در اختیار بینندگان و مخاطبان هنرهای نمایشی قرار داده اند. 

عکاس یا فیلمساز در هر رشته‌ای که کار کند، چه مستند و چه تخیلی، هنگام مطرح کردن مسائل مورد نظر خود، باید به این نکته توجه داشته باشد که چگونه با بهره گیری از قوانین زیبایی‌شناسی و ساختارهای صحیح تصویری، هدف و دیدگاه مورد نظرش را واضح‌تر و گویاتر به بیننده نشان دهد. 

هدف از نوشتن این کتاب، بیان کاربرد اصول و قواعد تصویرسازی در پرداخت و پیرایش بهتر تصویر برای القای اهداف فیلم ساز یا عکاس است. 
«راهنمای فیلمساز جوان» ۳ فصل اصلی دارد که به این ترتیب اند: «تصویرپردازی در سینما»، «فیلمنامه (سناریو)» و «تدوین در دکوپاژ». 

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم: اگر شیءای در مقابل زمینه یا شیء دیگری با شدت رنگ متضاد خودش قرار گیرد، سریعا قابل رویت خواهد بود. در صورتی که اگر در زمینه‌ای با شدت رنگ مشابه واقع شود، در آن ادغام می‌شود و قابل تشخیص نخواهد بود؛ به عنوان مثال اگر گربه‌ای سیاه در زمینه برفی قرار گیرد، سریعا توجه بیننده را جلب می‌کند، در حالی که اگر در زمینه تیره قرار بگیرد، مثلا در کنار صخره‌ای تیره بایستد، دیگر نمی‌تواند سریعا توجه بیننده را جلب کند. بدین ترتیب، می‌توانید با استفاده از شدت رنگ‌های متضاد در کمپوزیسیون تصویر خود به اهمیت اشیای مورد نظر بیفزایید. 

به کمک پنج تصویر به شرح تاثیر شدت رنگ در کمپوزیسیون برای جلب نظر بیننده به اشیای موردنظر و واضح‌تر کردن یا مخفی‌تر کردن آن می‌پردازیم: در تصویر شماره ۵۱، تصویر کاملا روشن است و به دلیل مشابه بودن شدت رنگ کاسه، توپ و بطری و زمینه تصویر، هیچ کدام بر یکدیگر رجحان ندارند و همگی در هم و در زمینه ادغام شده‌اند و به سختی از یکدیگر قابل تفکیک هستند. 

چاپ هفتم این کتاب با ۱۴۹ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۱۹۰ هزار تومان عرضه شده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *