صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

توقف روند رو به رشد 10 عنوان اتهامی کشور/ نقش رسانه در کاهش جرائم بسیار مهم است/ ضرورت انتشار محتوا‌های پیشگیرانه

۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵:۲۰
کد خبر: ۳۷۳۸۷۵
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با اعلام ده عنوان اتهامی که بیشترین ورودی به دستگاه قضایی را داشته اند گفت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده روند رو به رشد این جرائم کاهش یافته است.

علیرضا ساوری مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ده عنوان اتهامی اول در کشور را  اعلام کرد و گفت: سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی، توهین، ایراد ضرب و جرح غیر عمدی ناشی از سوانح رانندگی، تهدید، تخریب، کلاهبرداری، رانندگی بدون پروانه رسمی، خیانت در امانت و نگهداری و مالکیت مواد مخدر ده عنوان اتهامی سال جاری هستند که روند رو به رشد آنها متوقف شده است.

وی ادامه داد: پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا عمدتاً با ۲ عنوان به دستگاه قضایی وارد می‌شود. این پرونده ها شامل پرونده‌هایی با عنوان اتهام و پرونده‌هایی با عنوان خواسته هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: آمار مربوط به پرونده‌های ورودی با عنوان ده اتهام اول که مربوط به شش ماهه اول امسال است اولویت جامعه پیشگیری و امنیتی برای پرداختن به این موضوعات کاملا روشن می‌کند و در حال حاضر جامعه امنیتی و انتظامی، قضایی و پیشگیری کشور باید یک نگاه اولویتی متمرکز بر عناوین اعضای ده گانه داشته باشد.


وی ادامه داد: نکته دیگر این است که ما در حوزه انجام کار‌های فرهنگی و اجتماعی نیازمند ارتقاء آگاهی‌های عمومی، توجیهی و ارشاد، هشدار و انذار به مردم در چگونگی حفظ و صیانت از خود، خانواده و اموال هستیم. مثلا در بحث توهین، تخریب، مزاحمت، ضرب و جرح، بسیاری از مردم از عواقب ناشی از اقدامات خود مطلع نیستند در حالی که قانونگذار برای این موضوع جرم انگاری کرده و مجازات‌های سنگین را هم برای آن در نظر گرفته است.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: به نظر می‌رسد در بحث ارتقاء آگاهی‌های عمومی، برای خویشتن داری، مهارت‌های زندگی، فرو خوردن بغض و از بین بردن کینه‌ها نیازمند یک رفتار منضبط اجتماعی هستیم.

وی اظهار کرد: نکته بعدی آگاه سازی‌های اختصاصی است؛ یعنی باید به مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی و سازمان‌های مردم نهاد این آگاهی‌ها داده شود که در حوزه تکالیفی که عهده دار هستند مسائل اولویتی را دنبال کرده و به این اتهامات توجه ویژه کنند. در واقع برنامه‌های خود را با این اولویت‌ها و با نگاه پیشگیرانه تنظیم کنند تا از افزایش این جرایم جلوگیری شود.

ساوری تصریح کرد: مجموعه بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این ده عنوان اتهامی در سال جاری ضریب تغییراتش نسبت به شش ماه دوم سال گذشته ثابت مانده و افزایش نداشته است.

این مقام مسئول توضیح داد: یعنی روند رو به رشد آنها متوقف شده است و این موضوع به عنوان یک موفقیت قابل توجه است.

ساوری خاطرنشان کرد: این توقع و انتظار وجود دارد که با هماهنگی و همکاری تمامی مجموعه‌های پیشگیری کشور که شامل ۲۲ سازمان و ارگان اصلی در این حوزه هستند و نیر با هماهنگی و تعامل با نهاد‌های مردمی و سمن‌ها و مشارکت خود مردم این جرایم و اسیب‌ها کاهش پیدا کند.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بیان کرد: اعتقاد داریم که اقدامات پیشگیرانه بدون همکاری مردم توفیق چندانی ندارد و ما با بهره گیری از ظرفیت و قابلیت و پتانسیل سازمان‌های مردم نهاد و با مشارکت مردم خواهیم توانست این روند رو به رشد که اکنون بر اساس آمار‌ها متوقف شده است را در سال‌های آینده کاهش دهیم.

این مقام مسئول با اشاره به نقش رسانه‌ها در کاهش این جرائم گفت: در این راستا نقش رسانه و اصحاب رسانه بسیار مهم است. رسانه‌ها می‌توانند با اقداماتی همچون اطلاع رسانی، آگاه بخشی، توجیه و ارشاد، ارائه هشدار‌ها و انذار‌های بموقع، تولید محتوا‌های مناسب و ... در امر پیشگیری بسیار موثر عمل کنند. چون انتشار محتوا‌های پیشگیرانه از طریق اصحاب رسانه از اثرگذاری و اثر بخشی بالایی برخوردار است.

وی افزود: در اداره کل پیشگیر‌ی‌های وضعی معاونت اجتماعی قوه قضاییه در بحث سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی، جلوگیری و کاهش تصادفات و بحث تخریب اراضی ملی و پیشگیری از زمین خواری به صورت تخصصی ورود داشته ایم که خوشبختاته نتیجه اقدامات خوب و موثر بوده است.

 انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *