صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

دقت لازم در خرید و فروش اموال منقول صورت نمی‌گیرد

۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴:۱۰
کد خبر: ۳۵۷۱۰۹
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس دادگستری رودان گفت: آنچه در شهرستان رودان بعد از اختلافات خانوادگی و دعاوی مرتبط با آن باعث تشکیل پرونده‌های زیاد قضائی شده است اختلافات در خصوص معاملات اموال منقول یا غیرمنقول است.

حسن نیک‌طبع رئیس دادگستری شهرستان رودان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی با اشاره به کثرت پرونده‌های مربوط به نقل و انتقال اموال منقول در دادگستری این شهرستان اظهار کرد: با توجه به افزایش شهرنشینی به تبع معاملات بین مردم از تنوع و پیچیدگی خاصی برخوردار شده است.

وی گفت:متاسفانه آنچه در شهرستان رودان بعد از اختلافات خانوادگی و طلاق و دعاوی مرتبط با آن باعث تشکیل پرونده‌های زیاد قضائی شده است اختلافات راجع به اموال منقول یا غیرمنقول است.

رئیس دادگستری شهرستان رودان افزود: متاسفانه عدم آگاهی آحاد مردم از قوانین و یا اعتماد بی‌جا و عدم دقت لازم از شرایط صحت معامله باعث شده است که متعاملین دچار اختلاف شده و با تشکیل پرونده به دادگستری مراجعه کنند و این در شرایطی است که با دقت لازم در حین معامله هیچ‌گونه اختلافی بروز نمی‌کرد.

نیک‌طبع در ادامه بیان کرد: در بحث معاملات و نقل و انتقال خودرو هموطنان لازم است توجه کنند که براساس ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی صورت می‌گیرد و متاسفانه بر اساس آمار یکی از شایع‌ترین تخلفاتی که فروشندگان وسائط نقلیه به کرات مرتکب می‌شوند این موضوع است که خودروی خود را به‌صورت قول‌نامه‌ای و عادی به فروش می‌رسانند و این امر بعد‌ها برای صاحب خودرو زمینه ساز بروز مشکلاتی خواهد شد، چراکه در قولنامه‌های عادی هیچ‌گونه استعلامی از هیچ نهاد یا مرجع رسمی و قانونی صورت نمی‌گیرد و ممکن است خودرو منع معامله و یا در سیستم راهنمایی و رانندگی در توقیف باشد.

وی در ادامه افزود: در صورت ثبت دستور منع انتقال، خودرو برای خریدار قابل انتقال و فروش نخواهد بود و همچنین طبق ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، خریدار باید پیش از نقل و انتقال رسمی خودرو نسبت به تعویض پلاک خودرو اقدام و پس از تعویض پلاک نیز نسبت به انتقال سند خودرو اقدام کند.

رئیس دادگستری شهرستان رودان خاطر نشان کرد: چنانچه این امر صورت نگیرد مراجع رسمی و قضائی تنها شخصی را که نام وی به عنوان مالک در سند مالکیت خودرو قید شده است به عنوان مالک خودرو قلمداد کرده و چنانچه هر تخلف و جرمی به وسیله این خودرو صورت پذیرد مالک رسمی خودرو در قبال آن مسئولیت قانونی خواهد داشت.

نیک طبع گفت: ضروری است که خریدار، پیش از پرداخت هرگونه وجه، اسناد مالکیت خودروی مورد نظر را مطالعه و بررسی کند و چنانچه سند مالکیت خودرو و یا شناسنامه مالکیت خودرو به نام شخص فروشنده باشد وارد روند معامله شود.

وی تصریح کرد: همچنین لازم است که در مرحله ثبت معاملات حداقل دو نفر شاهد حضور داشته باشند تا در صورت بروز هرگونه اختلاف، بینه و دلیل شرعی وجود داشته باشد.

رئیس دادگستری شهرستان رودان خاطر نشان کرد: طرفین معامله از انعقاد هرگونه قرارداد غیررسمی اجتناب کرده و الزاما قرار داد خود را ثبت کنند، و در اسرع وقت نسبت به تعویض پلاک و انتقال سند مالکیت خودرو اقدام کنند.

این مقام قضایی در پایان گفت: چنانچه سند و شناسنامه خودرو بنام فروشنده نباشد قبل از پرداخت هرگونه وجه یک وکالتنامه بلاعزل از مالک خودرو که سند و شناسنامه بنام وی می‌باشد اخذ شود و بهتر است که مبلغی از وجه معامله در زمان تعویض پلاک و مابقی در زمان انتقال رسمی سند پرداخت شود و از پرداخت تمام مبلغ معامله در زمان انعقاد قرارداد خودداری شود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *