صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

در پستوی اماکن تاریخی چه می گذرد/ خواب بازار صنایع دستی در استان سنندج

۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۰:۰۱
کد خبر: ۳۴۷۱۴۱
فعالیت دستفروش ظروف سفالی در اندرونی عمارت آصف، دستی بر تخریب بنای تاریخی داشته و مکان تاریخی را به محلی برای فعالیت و کاسبی خود تبدیل و این عمارت را در معرض تخریب قرار داده است.

به گزارش خبرنگار جامعه ، سنندج بیست و سومین شهر بزرگ ایران و مرکز کردستان است که تاریخی با قدمت عصر صفوی و قاجار را حکایت می‌کند.

وجود بافت‌های سنتی این منطقه را از لحاظ تاریخی -فرهنگی به شهری تمدن دار تبدیل کرده است.بنا‌های تاریخی، حمام، بازار و مساجد از جمله جاذبه‌های تاریخی در این منطقه کوهستانی محسوب می‌شود.

عمارت آصف یکی از قدیمی‌ترین بنا‌های شهر سنندج است که بر اساس اطلاعات به دست آمده، بخش عمده ضلع شمالی این عمارت مربوط به دوره صفویه است که در سال ١٣٧٦ از تملک خانواده آصف در آمده و به تملک سازمان میراث فرهنگی استان کردستان در آمده است.


مرمت و احیا این بنا در اردیبهشت ماه سال ١٣٩٢ به پایان رسید و بالاخره در خانه کرد (موزه مردم شناسی) مورد بهره برداری قرار گرفت.

                         

 

در حال حاضر عمارت آصف زیر نظر سازمان میراث فرهنگی اداره می‌شود، اما نکته قابل تأمل بهره برداری از بخش‌هایی از این بنا برای فروش محصولاتی به غیر از صنایع دستی استان است که تحت هیچ هماهنگی قانونی، بخش وسیعی از یک عمارت بازسازی شده را به فروش ظروف سفالی یه فروشنده محلی اختصاص داده است. این در حالی است که علاوه بر افزایش اصطحکاک و عوامل تخریب کننده این عمارت تاریخی، با نظر شخصی مسئولان مربوطه، امکان دستفروشی در این بنا فراهم شده است.

فروشنده ظروف سفالی اظهار داشت: برای بار اول به مدت یکسال اجازه فروشندگی در این مکان بدون پرداخت هزینه به من داده شد ولی در حال حاضر به مدت دو سال است که بی هیچ هزینه‌ای در این مکان مشغول به فروش هستم.

وی تأکید کرد: تقاضا برای برقراری فروشگاه‌های صنایع دستی در این مکان زیاد بوده است، اما تنها به من به واسطه ایده جدید خود در تولید صندوقچه‌های وه دنه دی، اجازه فعالیت داده شده است.در حالی که فضای بزرگی از یک اندرونی متعلق به عمارت آصف در اختیار یک فروشنده ظروف سفالی قرار دارد، دیوان محاسبات کشور با نظارت بر این مکان، از فروش صنایع دستی مختص به این شهر جلوگیری کرده است.

فعالیت یک فروشنده ظروف سفالی، بدون هیچ دلیل قانع کننده در بخش وسیعی از اندرونی یک عمارت تاریخی و تمدید مدت فعالیت بر طبق نظر شخصی و ممانعت از فروش صنایع دستی مختص به استان کردستان خارج از چارچوب قوانین سازمان گردشگری بوده که بدون نظارت همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و بازار صنایع دستی را به دستفروش‌های سطح شهر کشانده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *