صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

لس آنجلس پایتخت بی‌خانمان‌های دنیا

۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰:۰۱
کد خبر: ۲۸۹۴۷۰
دسته بندی‌: حقوق بشر ، عمومی
بر اساس سرشماری دوسالانه ای که در ژانویه 2015 (دی ماه 93) در آمریکا صورت گرفت شمار بی خانمان‌ها در لس آنجلس طی دو سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حقوق بشر موضوعی است که صرفا بهانه ای شده برای اعمال فشارهای سیاسی به ایران تا شاید به خیال خود از این طریق بتوانند قدری از محبوبیت ایران در منطقه بکاهند و از گسترش ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران در بین دولت‌ها و ملت‌ها جلوگیری کنند.

متاسفانه ساختارهای بین المللی حمایت از حقوق بشر و برخی کشورهای غربی که همواره خود را جزء پاسداران و مدافعان انحصاری حقوق بشر در جهان معرفی می‌کنند، در عرصه حقوق بشر رویکردی تبعیض آمیز، دوگانه، غیر مستقل و غیرمنصفانه در پیش گرفته و با عملکردی متناقض، سابقه سیاه و تلخی از خود برجای گذاشته اند.

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل و همکاری‌های بین المللی قضایی ستاد حقوق بشر، در واکنش به انتشار گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا، ضمن محکوم کردن این اقدام، اظهار کرد: آمریکا کشور ذیصلاحی نیست که بخواهد در حوزه حقوق بشر حرف بزند و کشورهایی مثل ایران را که خود قربانی نقض حقوق بشر در اثر اقدامات این کشور و همپیمانان آن هستند، متهم به نقض حقوق بشر کند.

معاون ستاد حقوق بشر کشورمان تصریح کرد: آمریکا با نقض سیستماتیک حقوق بشر در داخل و خارج از قلمرو خود مواجه است و انتشار چنین گزارشاتی در مورد کشورهای دیگر را با هدف انحراف افکار عمومی از مشکلات حقوق بشری این کشور می‌توان ارزیابی کرد.

وی فقدان دادرسی عادلانه، شکنجه، خشونت، قتل، ناپدیدشدگی اجباری، تبعیض، نژادپرستی، اسلام ستیزی، نسل کشی، نقض گسترده حقوق زنان و کودکان و کارگران، اعمال محدودیت‌های غیرقانونی بر سر راه آزادی های مدنی و اجتماعی را بخشی از زنجیره نقض حقوق بشر از سوی آمریکا خواند که توجه جدی مکانیسم‌های بین المللی حقوق بشری را به خود می طلبد.

با توجه به جنایت‌های فراوان و اقدامات ضد حقوق بشری توسط رژیم صهیونستی، گروهک تروریستی داعش و حمایت کشورهای غربی و چند کشور دیگر از جمله عربستان درصدد هستیم تا با رویکردی واقعگرایانه و بی‌طرفانه نسبت به موضوع حقوق بشر در آمریکا، بخشی از واقعیات را از دریچه اخبار رسمی سازمانها و نهادهای مدنی فعال در حوزه حقوق بشر منعکس کنیم.

از این رو وضعیت حقوق بشر و میزان پایبندی به موازین و تعهدات حقوق بشری در آمریکا در حوزه‌های مشخصی در بخشی از سال 2014 و همچنین 2015 مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گفتنی است این اخبار  قسمت کوچکی از مهمترین موارد موضوعی نقض حقوق بشر در این کشور است. مطالبی که در این اخبار منعکس می‌شود برگرفته از کتاب وضعیت حقوق بشر در آمریکا است که توسط مرکز پایش معاونت امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر تهیه و تدوین شده است.

فقر و نقض حقوق افراد بی خانمان

لس آنجلس پایتخت بی خانمان‌های دنیا ( خبرگزاری فرانسه- 23/2/94)

براساس سرشماری دوسالانه ای که در ژانویه 2015 (دی ماه 93) در آمریکا صورت گرفت شمار بی خانمان ها در لس آنجلس طی دو سال گذشته دوازده درصد افزایش داشته است. 

نتایج سرشماری از بیش از 5500 نفر افزایش دوازده درصدی شمار بی خانمان هایی را نشان می دهد که به علت افزایش اجاره بها و هزینه های زندگی در لس آنجلس در مراکز اسکان موقت، خیابان یا اتومبیل زندگی می‌کنند.

"اداره خدمات بی خانمان های شهر لس آنجلس" شمار افرادی را که در مراکز اسکان موقت زندگی می کنند بیش از 12200 نفر اعلام کرد. همین منبع خبری، شمار کارتن خواب های لس آنجلس را نزدیک به 29000 نفر اعلام کرد.

"پیتر لین" مدیر اداره خدمات بی خانمان های لس آنجلس، با اشاره به اینکه مطالعات اخیر از بحران مسکن و افزایش اجاره ها در منطقه خبر می دهد از افزایش درخواست کمک به بی خانمان ها در لس آنجلس خبر داد. 

وی افزایش حداقل دستمزد، ارائه خدمات و دادن مسکن به افراد آسیب پذیر لس آنجلس را تنها راه مبارزه با این پدیده عنوان کرد.

افزایش افراد گرسنه در آمریکا ( راشاتودی- 28/5/94)

به رغم آنچه " بهبود اوضاع اقتصادی " آمریکا خوانده می شود درخواست برای دریافت کمک از سازمان های خیریه موسوم به "بانک غذا" افزایش چشمگیری داشته است. انتظار می رود امسال تقریبا چهار میلیارد غذا در بین خانواده های فقیر آمریکایی پخش شود که این رقم در سال گذشته 3.8 میلیارد بوده است. 

این افزایش چشمگیر درخواست برای دریافت غذا باعث شده تا بانک های غذا میزان خوار و بار موجود در بسته های کمک غذایی را کاهش دهند. 

به گزارش این منبع،‌ شیلا مور یکی از مسئولان بانک غذا در آلبوکرکی ایالت نیومکزیکو گفت: مردم همه روزه از ساعت 6:30 صبح برای دریافت غذا در صف می ایستند. "سارا اشنوکر رایس" از مسئولان یک موسسه بانک غذا در نیویورک گفت: اوضاع اقتصادی برای افراد کم درآمد جامعه بهبود نیافته است. 

برخی از کارشناسان بر این باورند کاهش ارائه "کوپن غذا" به خانواده های شاغلی که درآمدشان کفاف مخارج را نمی دهد منجر به افزایش مراجعه کنندگان به بانک های غذا شده است.
افزایش چشمگیر بی خانمان‌ها در لس آنجلس ( آر. تی – 5/6/94)

ماهانه 13 هزار نفر از دریافت کنندگان کمک های مالی دولتی به تعداد بی خانمان های شهر لس آنجلس در ایالت کالیفرنیای آمریکا افزوده می شوند. مرکز آمار دولت آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد ماهانه 13 هزار نفر از جمعیت 2 میلیون نفری که در لس آنجلس از کمک هزینه‌های دولتی استفاده می کنند.

به دلیل بالارفتن هزینه ها و قطع کمک های دولتی به بی خانمان های این شهر افزوده می‌شوند. بر اساس این گزارش نزدیک به 70 درصد از این افراد در هر ماه با پناه آوردن به دوستان و بستگان خود به طور موقت موفق به یافتن سرپناهی برای زندگی می‌شوند؛ اما در نهایت بار دیگر به گوشه خیابان ها پناه می‌برند.

در این گزارش آمده است که نیمی از بی خانمان های شهر لس آنجلس کودکان خردسال هستند و 90 درصد از آنان ازنوعی معلولیت جسمی و یا روحی رنج می برند. 

افراد بی بضاعت ایالت کالیفرنیا تا سال 2004 برای استفاده از مسکن های ارزان قیمت دولتی ناگزیر بودن 10 سال انتظار بکشند اما ایالت کالیفرنیا در سال 2004 برنامه تامین مسکن کم هزینه را به طور کلی تعطیل کرد که همین مسئله موجب افزایش شمار بی خانمان های این ایالت شده است.

بحران جمعیت بی خانمان‌ها در آستانه سرما ( لس آنجلس تایمز- 27/8/94)

با افزایش جمعیت بی خانمان ها در شهر لس آنجلس آمریکا در آستانه فصل زمستان اعلام بحران شد. 

شورای شهر لس آنجلس در ایالت کالیفرنیا تحت فشار جمعیت انبوه و فزاینده شهروندان بی خانمان که فقط طی دو سال 12 درصد بیشتر شده است و افزایش شکایت شهروندان در محله های مختلف در خصوص چادرزدن افزاد بی خانمان در نزدیکی خانه هایشان و ارتکاب جرم و استعمال مواد مخدر و اقدامات غیر قانونی دیگر، اعلام "بحران سرپناه" در این شهر کرد. 

این اقدام که به اتفاق آراء به تصویب شورای شهر رسید یک چارچوب حقوقی برای تأمین مسکن موقت برای مردان و زنان بی خانمان در ساختمان های عمومی و پارکینگ ها ایجاد می کند. طبق گزارش منتشر شده در ماه اوت 2015، هر ماه حدود 13 هزار تن از 2 میلیون سکنه لس آنجلس که به نوعی دریافت کننده کمک های عمومی اند، بی خانمان هستند.

افزایش افراد بی خانمان ( نیویورک تایمز- 7/9/94)

میزان افراد بی خانمان در نیویورک که در سال 2011 میلادی 37 هزار نفر بود در سال 2014 به 53 هزار نفر رسید و همچنان در حال افزایش است. یکی از عمده ترین علل افزایش افراد بی خانمان، تعلیق اجرای سه طرح حمایت از اسکان افراد بی خانمان در نیویورک در زمان فعالیت " بلومبرگ" به عنوان شهردار بوده است.

یکی دیگر از علل بروز این مشکل، افزایش اجاره بهای منازل درنیویورک است درحالی که دستمزدها دراین شهر تا حد زیادی ثابت مانده است. شرایط افراد اجاره نشین در نیویورک پس از آن وخیم تر شد که در سال 2011، میلادی طرح کمک به پرداخت اجاره بها در آمریکا به طور کامل حذف شد. 

از آن زمان تاکنون شمار افراد بی خانمان در نیویورک 75 درصد افزایش یافته است. تاسیسات زیربنایی پناهگاه های ویژه افراد بی خانمان در آمریکا و شهر نیویورک بسیار محدود است و این مشکل با اخراج گسترده افراد غیر مالک از منازل استیجاری در نیویورک بسیار شدیدتر شده و موجب نمایان تر شدن محدودیت های این پناهگاه ها شده است.

کاهش بهره هوشی افراد در اثر فقر ( ایندیپندنت – 2/10/94)

نتایج پژوهش ها در خصوص اثرات فقر در بهره هوشی افراد نشان می دهد که مردم آمریکا بیش از سایر کشورهای غربی، قربانی اثرات ناشی از فقر بوده اند. 

گروهی از پژوهشگران ایالت تگزاس آمریکا در همکاری با پژوهشگران اسکاتلندی با انتشار نتایج تحقیقات خود در خصوص رابطه میان فقر و میزان بهره هوشی افراد نشان دادند که فقر دوران کودکی عامل موثری در کاهش توانمندی های نهفته در ژن افراد به حساب می آید. 

این تحقیقات که درمورد بیش از 25 هزار زوج دوقلو و یا خواهر و برادر در کشورهای آمریکا، استرالیا، سوئد، آلمان و هلند انجام شد ثابت می کند که محیط اجتماعی افراد دست کم در جامعه آمریکا قادر به تحت تاثیر قراردادن توانایی های ژنتیکی در زمینه بهره هوشی است. 

در گزارش مربوط به این پژوهش ها، نویسندگان به این نتیجه رسیده اند که فقر به خصوص دردوران کودکی در برخی از اقشار جامعه آمریکا بیشترین لطمه را بر کارآیی هوشی آنان وارد کرده است.

در این گزارش همچنین آمده است که کودکان فقیر جوامع اروپایی نسبت به جامعه آمریکا از دسترسی بیشتری به خدمات بهداشتی و درمانی برخوردارند و همین موضوع از اثرات مخرب فقر بر بهره هوشی افراد کم درآمد و فقیر در اروپا کاسته است.

جمع کردن چادرهای افراد بی‌خانمان ( نیوزدی – 4/10/94)

مسئولان شهرهای آمریکا برای پنهان کردن معضل افراد بی سرپناه در این کشور، آلونک های افراد بی خانمان را جمع کردند. مقامات بیش از 15 شهر درآمریکا در آستانه فرا رسیدن سال نو میلادی (2016) برای پنهان کردن معضل افراد بی سر پناه در این کشور آلونک های افراد بی خانمان و کارتن خوابها را در سطح این شهرها جمع آوری کردند. 

سیاتل، پورتلند، فینیکس، نیواورلئان، واشنگتن دی سی، بویز، کیسمی، توکسون، سالیناس، هونولولو، لس آنجلس، دالاس و اوکلند از جمله شهرهایی هستند که مسئولان آنها در آستانه فرارسیدن سال نو در صدد برچیدن مناطق آلونک نشین و پراکندن افراد بی خانمان در سطح شهر برآمده اند. 

آمارها نشان می دهد هر روز در آمریکا حدود 578 هزار نفر بی سرپناه شب را به روز می‌رسانند.

افزایش میزان گرسنگی وبی خانمانی در شهرهای بزرگ آمریکا ( نیویورک تایمز- 4/10/94)
میزان گرسنگی و بی خانمانی در شهرهای بزرگ آمریکا رو به افزایش است براساس نتایج حاصل از نظرسنجی سالانه کنفرانس شهرداران آمریکا درباره گرسنگی و بی خانمانی که در 1 دی 1394 منتشر شد در طول یک سال گذشته نرخ بی خانمانی در 22 شهر آمریکا 1.6 درصد افزایش یافته است. 

این نظرسنجی حاکی است میزان کمک های غذایی اضطراری توزیع شده در این 22 شهر، در مقایسه با سال گذشته سه برابر شده است. در این نظرسنجی آمده است که بیشترین میزان افزایش بی خانمانی به شهر واشنگتن پایتخت آمریکا اختصاص دارد که در آن 28 درصد مردم در خیابانها شب را سپری می کنند. 

در واشنگتن همچنین 60 درصد خانواده‌ها در گرسنگی به سر می برند.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *