صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

مسکو از مشارکت تهران در کریدور اقتصادی "چین و پاکستان" حمایت می‌کند

۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰:۰۱
کد خبر: ۲۵۷۷۸۶
دسته بندی‌: بین الملل- جهان ، عمومی
سفیر سابق پاکستان در روسیه گفت: مسکو از مشارکت ایران در کریدور اقتصادی چین حمایت می‌کند و مقامات روسی خواستار استفاده از ظرفیت تهران برای همکاری‌های همه جانبه در منطقه هستند.
به گزارش سرویس بین الملل جهانگیر اشرف قاضی سفیر سابق پاکستان در روسیه اظهار داشت: گسترش روابط دو کشور در 6 دهه گذشته بی‌سابقه است.

وی افزود: روابط پاکستان و روسیه همیشه با فراز و نشیب مواجه بود اما در حال حاضر به اوج خود رسیده است.

قاضی تأکید کرد: در دوران جنگ سرد، روابط پاکستان با روسیه تیره شد و دولت نظامی اسلام‌آباد‌ گسترش روابط با واشنگتن را ترجیح داد.

اشرف قاضی اظهار داشت: پاکستان همیشه از کشورهای بلوک غرب و دوست نزدیک آمریکا محسوب می‌شد اما در واقع بالانس قدرت بین واشنگتن و مسکو را در نظر داشت برای همین منظور تاکتیک خاص خود را در این زمینه پیاده کرد.

وی تصریح کرد: پاکستان همیشه از اینکه روسیه با هند همکاری می‌کند ناراحت بود و در جنگ افغانستان هم علیه این کشور وارد عمل شد اما به مرور زمان اوضاع تغییر کرد و اسلام‌آباد در صدد گسترش روابط با مسکو برآمد.
 
جهانگیر اشرف قاضی گفت: در حال حاضر روابط چین و روسیه بهبود پیدا کرده و این دو کشور در زمینه گسترش روابط با پاکستان یکدیگر را تحمل می‌کنند.

قاضی بیان کرد: در حال حاضر روسیه، چین و پاکستان برنامه‌های تجاری، اقتصادی و نظامی مشترک دارند که موجب تقویت روابط این کشورها در آینده خواهد شد.

وی افزود: روسیه برای مشارکت در پروژه بندر گوادر گام‌های عملی برداشته و سعی دارد نقش خود را در کریدور اقتصادی چین ایفا کند.

قاضی گفت: روسیه برای شکستن برخی تحریم‌های آمریکا همچنین گسترش روابط تجاری با اروپا در حال مذاکره با چین است و تلاش می‌کند جایگاه مناسبی در کریدور اقتصادی این کشور بدست آورد.

جهانگیر اشرف قاضی اظهار داشت: پاکستان برای تحویل گرفتن انواع جنگنده و بالگرد نظامی با روسیه به توافق رسیده است و درباره خرید سایر تجهیزات نظامی نیز در حال مذاکره با این کشور می‌باشد.

وی افزود: پروژه خط لوله گاز روسیه نیز که از کراچی تا ایالت پنجاب ادامه خواهد داشت به زودی تکمیل می‌شود.

قاضی تأکید کرد: مقامات روسیه اعلام کرده‌اند که نقش خود را برای حل مسئله کشمیر ایفا خواهند کرد بنابراین مسکو برای میانجیگری بین هند و پاکستان اعلام آمادگی کرده است.

جهانگیر اشرف قاضی با بیان اهمیت افغانستان برای روسیه و پاکستان گفت: دو کشور برای احیای مذاکرات صلح بین طالبان و دولت کابل همچنین برقراری امنیت در این سرزمین به توافقاتی با یکدیگر دست یافته‌اند.

وی افزود: در آینده همکاری روسیه و پاکستان برای حل مسئله افغانستان گسترش خواهد یافت.
قاضی گفت: روسیه از مشارکت ایران در کریدور اقتصادی چین حمایت می‌کند و مقامات روسی خواستار استفاده از ظرفیت تهران برای همکاری همه جانبه در منطقه هستند.

اشرف قاضی تأکید کرد: گرچه نزدیکی آمریکا به هند موجب گسترش روابط پاکستان با روسیه شده اما مسکو فقط به دنبال بالانس قدرت در منطقه است و ترجیح می‌دهد مستقیم علیه واشنگتن و دهلی‌نو وارد عمل نشود.

وی افزود: روابط پاکستان و روسیه هرگز مانند امروز صمیمی نبود اما آنها دوستان استراتژیک نبوده‌اند بنابراین اگر معادلات منطقه‌ای تغییر نکند و دولت جدید آمریکا اقدام غیر منتظره انجام ندهد روابط روبه جلوی دو کشور گسترش می‌یابد.

به گزارش فارس، جهانگیر اشرف قاضی سفیر پاکستان در روسیه، آمریکا، سوریه و آلمان بوده و فرد باتجربه‌ای در دستگاه سیاست خارجی این کشور است.

قاضی از کارشناسان برجسته پاکستانی است که مقاله‌های ارزشمندی درباره امور سیاسی به رشته تحریر درآورده و مصاحبه‌های زیادی با رسانه‌های داخلی و خارجی انجام داده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *