صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

افزایش 22 درصدی ورودی پرونده‌ها به محاکم قضایی دادگستری

۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹:۴۲
کد خبر: ۲۰۹۰۷۶
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
دهشیری گفت: در 4 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، دادگستری یزد با افزایش 22 درصدی ورودی پرونده مواجه بوده است.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان یزد، غلامعلی دهشیری در نشست رئیس کل دادگستری استان یزد با قضات محاکم بدوی و نمایندگان کارکنان اداری دادگستری یزد افزود: با توجه با افزایش ورودی پرونده‌ها در سال جاری این دادگستری افزایش 10 درصدی مختومه‌ها و کاهش 27 روزه زمان رسیدگی را رقم زده است که این مهم نشان از عملکرد مطلوب این دادگستری و همت و تلاش کارکنان اداری و قضایی خدوم و ساعی دادگستری شهرستان یزد دارد.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام، اظهار داشت: امنیت، عدالت و رفاه سه خواسته اصلی و اولیه مردم است که امنیت و عدالت به طور مستقیم از جمله وظیفه و رسالت دستگاه قضایی نیز هست و در صورت تحقق امنیت و عدالت، رفاه و آرامش نیز قابل تحصیل و دسترسی است و این مسئولیتی است که ما در قبال اجتماع دارا هستیم.

این مقام قضایی از تشکیل جلسه با کانون وکلا خبر داد و گفت: در راستای هماهنگی و تعامل پیرامون تغییر رویکرد وکلا در جهت صلح و سازش، نشست مشترکی انجام شد تا دفتر هر وکیل به یک شعبه صلح و سازش تبدیل گردد.

وی به ارائه پیشنهاد به کانون کارشناسان یزد نیز اشاره کرد و ابراز داشت: در جهت جلوگیری از اظهارنظرهای مختلف و متفاوت و که با اعتراض یکی از طرفین دعوی به مراحل بعدی کارشناسی و به کارشناسی های 3 نفره ، 5 نفره و 7 نفره ارجاع می‌شود که همین مسئله با زمان‌های قانونی و فرصت‌های اخذ استعلام‌های کارشناسی و به ویژه عدم ارائه جواب استعلامات در موعد مقرر قانونی، اطاله دادرسی و مسن شدن پرونده‌ها را موجب می‌شود، پیشنهاد تشکیل کمیته ارزیابی نظریات بالاخص در زمینه‌ اراضی، ثبتی و ارزیابی املاک به کانون کارشناسان داده خواهد شد و جلسه تعاملی درآینده با هیات مدیره کانون و شورای معاونین دادگستری برگزار خواهد شد.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب یزد تصریح کرد: برگزاری نشست قضایی به منظور تجزیه و تحلیل آراء منقوض در محاکم تجدیدنظر به منظور ایجاد وحدت رویه و تقریب نظریات دو مرجع تالی و عالی در سطوح کیفری، حقوقی، خانواده و انقلاب با رویکرد کاهش اطاله دادرسی و کسب رضایت مردم از دیگر اقداماتی بوده است که در سال جاری پیگیری می‌شود.

وی استمرار نشست‌‌های فصلی قضات محاکم بدوی با شورای معاونین دادگستری کل و برگزاری نشست‌های مشترک فصلی قضات محاکم بدوی با قضات محاکم تجدیدنظر به منظور تبادل افکار و تقریب دیدگاه‌ها را خواستار شد و گفت: پس از تجزیه و تحلیل آراء در محاکم بدوی باید در جلساتی مشترک ضمن استفاده از علم و نظر قضات عالی استان یزد، شیوه‌ها و روش‌های کاهش اطاله دادرسی و اتخاذ رویه‌های واحد را کسب کرد.

دهشیری تهیه قفسه‌های کتاب و تجهیز آن‌‌ها به کتاب‌های اعتقادی، اخلاقی و ... در راهروهای دادگستری جهت پرکردن اوقات فراعت ارباب رجوع دستگاه قضایی را به عنوان پیشنهاد مطرح کرد و بیان داشت: تهیه تابلوهای الکترونیکی اعلانات جهت آگاه‌سازی و ارتقاء دانش حقوقی ارباب رجوع در زمینه پیشگیری از وقوع جرم نیز از دیگر اقداماتی است که می تواند اثر گذار باشد.

وی لزوم اتخاذ رویه‌ای واحد جهت تهیه کپی از پرونده توسط وکلا با استفاده از اسکنر یا عکس‌برداری را یادآور شد و گفت : اتخاذ تدابیر متناسب راجع به این مسئله و سامان دهی عریضه نویسان پراکنده در اطراف دادگستری از جمله مواردی است که می تواند اثر گذار باشد و از مفسده های احتمالی پیشگیری نماید.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *