صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

صفحات داخلی

حمایت از خانواده‌های زندانیان؛ بی‌گناهان قربانی جرم

۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷:۳۶
کد خبر: ۱۷۷۷۳۰
دسته بندی‌: حقوق و قضا ، قضایی
پنجم خردادماه روز ملی حمایت از خانواده زندانیان و روز نسیم مهر بهانه‌ای برای برپایی جشن‌ها و گردهمایی‌ها است تا از خانواده‌های زندانیان؛ این بی گناهان قربانی جرم حمایت شود.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، بزه دیدگان واقعی خانواده های زندانیان هستند که هیچ نقشی در جرم سرپرست خانواده ندارند، اما به گونه ای غیرمستقیم مجازات می شوند و بار سنگینی از نگاه منفی جامعه را بدوش می کشند.

آنها افرادی بی گناه و از اقشار ضعیف جامعه هستند که با زندانی شدن سرپرست خانواده در معرض انواع آسیب های اجتماعی، فرهنگی، روانی و اقتصادی قرار می گیرند.

اگرچه روز پنجم خردادماه به عنوان روز ملی حمایت از خانواده زندانیان یا روز نسیم مهر نامگذاری و در تقویم رسمی کشور ثبت شده است ، اما قشر آسیب پذیر خانواده زندانیان به رغم محرومیت های بسیار به دلیل نگاه منفی که اعضای جامعه به خانواده های آنان دارند، از مسیر جذب کمک‌های مردمی دور شده اند .

انجمن حمایت از زندانیان یک موسسه عام‌المنفعه است که از سال 1320 با تصویب هیات وزیران شروع به فعالیت کرده و تا بعد از انقلاب فراز و فرود فراوانی داشته است. بعد از انقلاب و در سال 60 با توجه به اصلاحاتی که در اساسنامه صورت گرفت، این موسسه به عنوان یک موسسه خیریه و عام‌المنفعه شناخته می‌شود که رسالت اصلی آن رسیدگی به خانواده زندانیان بی‌بضاعت است.

حساب خانواده زندانیان از مجرم و زندانی جداست

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مرکز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی با بیان اینکه متاسفانه نگاه منفی به خانواده های زندانیان وجود دارد، اظهارکرد: حساب خانواده زندانیان از مجرم و زندانی جداست و اینگونه خانواده ها از قشر آسیب پذیر جامعه هستند.

محسن نصیری از ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای خانواده های زندانیان خبرداد و گفت: با هدف ارتقای مهارت های شغلی خانواده های زندانیان و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فرصت های شغلی مناسب از اسفند سال 93 در 6 استان در حال اجراست.

وی افزود: در این طرح به 775 نفر از خانواده زندانیان توسط سازمان فنی و حرفه ای آموزش داده شد و آموزش دیدگان به منظور ایجاد فرصت شغلی پایدار برای 165 نفر از آنان از طریق اعطای تسهیلات مورد نیاز شغل ایجاد شد.

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مرکز در ادامه اظهارکرد: 30 هزار خانواده زندانی از سراسر کشور تحت پوشش انجمن حمایت زندانیان هستند که از خدمات این انجمن بهره مند می شوند.

دولت توجهی خاصی به خانواده زندانیان داشته باشد

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه پنجم خرداد روز ملی حمایت از خانواده زندانی به عنوان روز نسیم مهر است باید دولت و سایر دستگاه های ذیربط نسبت به ظرفیت ایجاد شده توجهی خاصی به  خانواده زندانیان داشته باشند.

نصیری گفت: باید از ظرفیت روز نسیم مهر برای حمایت از خانواده های زندانیان استفاده کنیم و توجه و عنایت بیشتری به آنان داشته باشیم، ضروری است دراین راستا فرهنگ سازی و اطلاع رسانی های لازم انجام تا نگاه منفی که مردم نسبت به خانواده زندانی دارند، مرتفع شود.

وی با تاکید بر اینکه حساب خانواده زندانی از زندانی جداست بیان کرد: آنان تقصیر و گناهی ندارند، اگرچه سرپرست خانواده عمدا یا سهوا دچار بزه یا جرمی شده و به‌واسطه ارتکاب جرم و بزه طبق قانون به زندان محکوم شده است اما نباید به دلیل فقدان و نبود سرپرست، خانواده‌ها به صورت مضاعف مجازات شوند.

 وی افزود: خانواده های زندانیان بیشتر مورد بی مهری جامعه قرار دارند و اغلب این خانواده ها از اقشار ضعیف جامعه هستند.

نصیری در تشریح عملکرد یک سال انجمن حمایت زندانیان گفت: در سال 94 ،  6 میلیارد تومان به خانواده زندانیان خدمات ارایه شده است. همچنین در بحث اشتغال و سلامت روان خانواده‌ها اقدامات خوبی انجام داده ایم که 601 نفر تحت پوشش مرکز مشاوره  و 19785 آموزش همسانان در راستای کاهش آسیب تحت پوشش قرار گرفته اند.

مدیرعامل انجمن حمایت زندانیان مرکز در ادامه گفت: در سال گذشته به همت خیرین تعداد 187 نفر از زندانیان جرائم دارای شاکی خصوصی با مبلغ 39 میلیارد و 896 میلیون ریال با اخذ رضایت از شاکی از زندان آزاد شدند.

این روزها در کنار تمام پستی‌ها و بلندی های زندگی هنوز خانواده‌هایی هستند که چشم امید به یاری خیرین و نیکوکاران دارند، خانواده‌هایی که به لحاظ نبود نان آورخانواده تاوان زندگی را به سختی پس می دهند.

روز نسیم مهر را بهانه ای کنیم تا دستهای کودکان زندانیان را به گرمی بفشاریم تا آنان هم مهر و محبت را احساس کنند. از خیرین و نیکوکاران استمداد می طلبیم که با مراجعه به انجمن حمایت زندانیان که پل ارتباطی بین نیازمندان و توانگران است، یاری گر خانواده های زندانیان نیازمند باشند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *