صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

نقش راهبردی چابهار در منطقه جنوب شرق کشور

۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰:۰۳
کد خبر: ۱۷۷۳۴۱
دسته بندی‌: اقتصاد ، انرژی
وزیر راه و شهرسازی گفت: امضا موافقت‌نامه چابهار نقش و تأثیر راهبردی در منطقه جنوب شرق کشور و روابط کشورهای حوزه جنوب شرق و شرق ایران خواهد داشت.
به گزارش گروه اقتصاد ، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در گفتگوی تلفنی با برنامه تیتر امشب شبکه خبر  در خصوص جزئیات موافقت نامه توسعه بندر چابهار افزود: این موافقت‌نامه توسعه بندر چابهار را شتاب خواهد بخشید و به مبادلات تجاری کشورهای ایران، هند و افغانستان و آسیای میانه تأثیر ویژه‌ای خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه نمی‌توان از تأثیرات سیاسی مثبت بر امضا موافقت‌نامه چابهار غافل بود گفت: به علت این تأثیرات به احتمال بسیار زیاد در آینده کشورهای دیگری نیز به این موافقت‌نامه افزوده می‌شود چرا که خروجی آن به نفع منطقه خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون در تلاشیم تا مسیر ریلی چابهار به زاهدان را نیز تکمیل کنیم گفت: هندی‌ها برای سرمایه گذاری در این بخش نیز ابراز تمایل کردند و به نظر می‌رسد با توسعه بندر چابهار شاهد توسعه بیش از پیش جنوب شرق کشور از طریق ارتباط دریایی بنادر ایران و هند و سپس ارتباط ریلی ایران با افغانستان و همچنین آسیای میانه باشیم.  
 
همچنین در این برنامه مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز با بیان اینکه سال‌ها نسبت به توسعه بندر چابهار غفلت شده بود گفت: این منطقه در صورت توسعه نقش تعیین کننده در امنیت، اشتغال و همچنین سرمایه گذاری روز افزون خواهد داشت به‌ویژه اینکه بندر چابهار به بنادر هند بسیار نزدیک‌تر است و افغانستان نیز برای خارج شدن از حصار خشکی به اتصال به این منطقه احساس نیاز می‌کند.

وی تاکید کرد: منطقه سواحل مکران استعداد زیادی برای جذب جمعیت دارد اما متأسفانه به علت غفلت در توسعه آن شاهد تعداد جمعیت کم در آن هستیم و باید آن را جبران کنیم.


همچنین معاون وزیر کشتیرانی هندوستان نیز با ابراز تمایل کشورش برای توسعه روز افزون روابط تجاری با ایران به ویژه از طریق دریا گفت: نخست وزیر ما نگاه ویژه‌ای به روابط تجاری از طریق توسعه بنادر دارد و به همین علت از آنجا که فاصله چابهار با بنادر هند نزدیک است درتلاشیم تا با سرمایه گذاری در چابهار به روابط اقتصادی دو کشور توسعه دهیم.

شری واس تاش گفت: این موافقت‌نامه برای سه کشور ایران، افغانستان و هند موافقت‌نامه برد برد است چراکه هم ما از طریق چابهار روابطمان با ایران گسترش پیدا می‌کند و هم می‌توانیم در معادن افغانستان سرمایه گذاری و آن را از طریق اتصال ریلی به چابهار در منطقه ارضه کنیم و ایران نیز منافعش با توسعه این منطقه و ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری تأمین شود.

وی تاکید کرد مطمعنا موافقت‌نامه چابهار دروازه تجارت جهانی را به هند باز خواهد کرد و تأثیرات بسیاری در منطقه خواهد گذاشت.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *