صفحه نخست

چندرسانه

اینفوگرافیک

عکس

رئیس قوه قضاییه

حقوق و قضا

حقوق بشر

حوادث- انتظامی و آسیب های اجتماعی

جامعه

سیاست

اقتصاد

فرهنگی

ورزشی

بین الملل- جهان

فضای مجازی

مجله حقوقی

قضایی

اخبار غلامحسین محسنی اژه‌ای

اخبار سید ابراهیم رئیسی

اخبار صادق آملی لاریجانی

صفحات داخلی

راه‌اندازی باشگاه گروه خونی O

۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹:۰۱
کد خبر: ۱۲۰۳۷۱
مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور از راه‌اندازی باشگاه گروه خونی O خبرداد و گفت: پایش تمام گروه‌های خونی از سال آینده اجرا می‌شود.
به گزارش ، علی‌اکبر پور فتح‌الله در دومین همایش روز ملی خون نادر اظهارداشت: سازمان بهداشت جهانی سال 2020 را سال اهدای خون 100 درصد داوطلبانه اعلام کرده ولی ایران 6 سال است که به این موفقیت دست پیدا کرده است و در واقع 12 سال زودتر از هدف‌گذاری سازمان بهداشت جهانی به این موضوع رسیده است.
 
وی با اشاره به اینکه سالانه 2 میلیون و یکصد هزار واحد خون در کشور اهدا می‌شود، گفت: این رقم در واقع 27 واحد به ازای هر یک هزار نفر جمعیت است و شاهد رسیدن به شاخص مناسب خودکفایی خون و فرآورده‌های آن هستیم.
 
مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه باید تلاش کنیم که شاخص خودکفایی خون را حفظ کرده و براساس استانداردهای دنیا آن را نگه داریم، اظهارداشت: در همه دنیا تلاش ویژه‌ای برای مدیریت خون بیمار می‌شود که در کشور ما شاخص 27 واحد به ازای هر یک هزار جمعیت مناسب بوده و نیاز افزایش کمیت در این زمینه نداریم، در واقع همین میزان کافی است و باید بر کیفیت خون متمرکز شویم.
 
پور فتح‌الله ادامه داد: 51 درصد اهدا کنندگان خون افرادی هستند که به صورت مستمر خون اهداء می‌کنند، این آمار معادل 15 هزار نفر در کشور بوده که سالانه 2 بار نسبت به اهدای خون اقدام کرده‌اند.
 
وی با اشاره به اینکه کمتر از 25 درصد اهداکنندگان خون کسانی هستند که برای بار نخست اقدام به اهدای خون کرده‌اند، گفت: مطالعات نشان داده خطرناک‌ترین خون‌ها مربوط به اهداکنندگان بار اول است به طوریکه HIV+ در خون‌های اهدایی بیشتر مربوط به اهدا کنندگان بار اول بوده و در اهداکنندگان با سابقه وجود ندارد همچنین هپاتیت C بیشتر در اهداکنندگان بار نخست و کمتر در اهداکنندگان با سابقه بوده است.
 
مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور افزود: یکی از برنامه‌های راهبردی ما جهتش به سمت افزایش اهداکنندگان مستمر است و آرزو می‌کنیم این آمار را به 90 درصد برسانیم، انجام زیرساختهای این مسئله آغاز شده و در 3 استان اردبیل، کردستان و شیراز مورد توجه قرار گرفته است.
 
پور فتح‌الله با اشاره به اینکه در کردستان 7 هزار اهدا کننده بار اول داریم، گفت: این افراد زمانی که برای اهدای خون مراجعه می‌کنند فقط خون آنها مورد آزمایش قرار گرفته و در صورتی که خونشان سالم باشد پس از 4 ماه از آنها درخواست می‌کنیم که جهت اهدای خون اقدام کنند با این روند تا پایان سال همه اهداکنندگان خون در کردستان مستمر خواهند بود.
 
مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور افزود: به زودی در شیراز مرکز اهدای پلاسما راه‌اندازی خواهد شد و اهداکنندگان بار نخست علاوه بر آزمایش خونشان ابتدا می‌توانند پلاسما اهدا کنند و سپس به جرگه اهداکنندگان مستمر خون بپیوندند.
 
وی بیان داشت: البته باید دستورالعمل‌های مربوط در این زمینه را بازنگری کرد و اهداکنندگان بار نخست باید سختگیرانه‌تر بتوانند خون اهدا کرده و از طرفی برای اهداکنندگان مستمر شرایط اهدا تسهیل شود.
 
وی در مورد موضوع خون‌های نادر گفت: برخی از افراد خونشان خاص است و در گلبول قرمز آنها ساختارهای متفاوتی وجود دارد، به طور مثال گروه خونی O- بمبئی نادر بوده و از یک تا 3 میلیون نفر در دنیا یک مورد دارای خون O- بمبئی است و در ایران شاید کمتر از 100 نفر دارای این گروه خونی باشند.
 
مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور ادامه داد: ایران جزو اولین کشورهای در حال توسعه بوده که در گروه انجمن خون‌های نادر جهان قرار دارد که امیدواریم برنامه‌ خون‌های نادر را بتوانیم به صورت ویژه دنبال کرده و در منطقه برای سایر کشورها الگو باشیم.
 
پورفتح‌الله در ادامه از افتتاح باشگاه گروه خونی O در حاشیه همایش امروز خبر داد و گفت: این گروه خونی دهنده همگانی به شمار رفته و در مواقع بحران و حوادث جاده‌اتی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
پورفتح‌الله به عملیات تروریستی متروی مادرید اشاره کرد و گفت: این کشور اگر حجمی از گروه خونی O را داشت می‌توانست جان تعداد زیادی را نجات دهد که پس از این حادثه جهت ذخیره این گروه خونی درآمدند.
 
وی با اشاره به اینکه سالانه 20 هزار نفر در کشور در تصادفات جاده‌ای کشته می‌شوند، گفت: اگر در بیمارستان‌هایی که مجروحان حوادث رانندگی را اعزام می‌کنند ذخیره گروه خونی O داشته باشیم بسیاری از مواقع می‌توانیم جان تعداد کثیری از مصدومان را نجات دهیم.
 
وی ادامه داد: گروه خونی O+ نیز در رابطه با دختران و زنان حائز اهمیت بوده چرا که اگر به این افراد این گروه خونی تزریق شود در حاملگی دچار مشکل می‌شوند پس در این زمینه نیز باید برنامه داشت از طرفی شیوع گروه خونی O- کم بوده و در کشور 2 تا 3 درصد است بنابراین باید بتوانیم حجم مناسبی از این گروه خونی داشته باشیم.
 
مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور خاطرنشان کرد: تاکنون فقط ذخیره خون و مانیتورینگ آن را مد نظر قرار می‌دادیم و تلاش می‌کردیم که تا 7 برابر مصرف روزانه ذخیره خونی داشته باشیم، این در حالی است که به گروه‌های خونی چندان توجه نمی‌شوئد لذا پایش تمام گروه‌های خونی را از سال آینده خواهیم داشت و بعد از راه‌اندازی باشگاه گروه خونی O به دنبال راه‌اندازی سایر باشگاه‌های گروه‌های خونی هستیم.



/انتهای پیام/
: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *