چهره بی‌نقاب آمریکا و انحطاط سیاسی و اخلاقی رژیم واشنگتن

5:15 - 19 آبان 1399
کد خبر: ۶۷۲۶۰۲
انتخابات آمریکا در حالی با پیروزی جو بایدن همراه شد که بسیار از کارشناسان معتقدند چهره بی نقاب این کشور به ویژه در انتخابات ۲۰۲۰ بیش از پیش نمایان شد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را شاید بتوان پایان یافته تلقی کرد، اما آیا می‌توان اتفاقاتی که در طول این انتخابات افتاد و همچنان ادامه دارد،فراموش کرد؟

رقابت میان دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا با جو بایدن، رقیب انتخاباتی او مسائلی را در این کشور باز کرد که تا پیش از این دنیا چنین اتفاقاتی را به این گستردگی در آمریکا ندیده بود؛ حتی شهروندان آمریکایی نیز تجربه این چنینی نداشتند.

مهمترین اتفاقاتی که در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا واقع شد، بحث تقلب گسترده در آن است.

به استناد اظهارات هر دو طرف یعنی دونالد ترامپ که از حزب جمهوریخواه است و جو بایدن که از حزب دموکرات این کشور، ژانویه سال آینده میلادی وارد کاخ سفید خواهد شد، تقلب انتخاباتی در جریان رقابت‌ها صورت گرفته است.

هر دو طرف یکدیگر را متهم به تقلب و دست بردن در آرا کردند و هنوز هم دونالد ترامپ بر اظهارات خود اصرار دارد، اما جو بایدن با وجودی که پیش از این تاکید می‌کرد ترامپ در انتخابات تقلب کرده است، دیگر در این باره سخنی به میان نمی‌آورد چرا که پیروز میدان نبرد انتخاباتی شده است.

اما آیا می‌توان برچسب تقلب را از پیکر نظام لیبرال سرمایه داری مدعی دموکراسی برداشت؟

«اگر آراء قانونی را بشمارند من به آسانی پیروز می‌شوم تقلب‌های گسترده و شرم آوری اتفاق افتاده است؛ می‌خواهند انتخابات مان را از ما بدزدند.»

این سخنان دونالد ترامپ است که اکنون بر اساس آمار ارائه شده از نتایج انتخابات ریاست جمهوری شکست خورده محسوب می‌شود.

اما این سخنان را چگونه باید تحلیل کرد؟ آیا او فرافکنی می‌کند و نمی‌خواهد پیروزی بایدن و شکست خود را بپذیرد؟ یا اینکه در انتخابات آمریکا واقعا تقلب گسترده‌ای صورت گرفته است؟

در اینکه ترامپ شخصیتی غیر قابل پیش بینی دارد تردیدی نیست، او در طول چهار سال ریاست جمهوری خود با رفتار‌های نامتعارف و قانون شکنانه هم در داخل و هم در خارج چهره‌ای از آمریکا به جهان عرضه کرده که در واقع چهره واقعی آمریکا بود، تا پیش از این آمریکا با آرایش غلیظ در انظار ظاهر می‌شد و سعی داشت تا جهان را فریفته و شیفته خود کند، اما چهار سال دوران ریاست جمهوری ترامپ پرده از این چهره برداشت و سیمای واقعی رژیمی را به نمایش گذاشت که در طول عمر سیاسی خود دنیا را با تنش‌ها و چالش‌های جدی روبرو کرده است.

به همین خاطر تقلب در انتخاباتی به شکل انتخابات در آمریکا با آن شیوه الکترال باید کار ساده‌ای باشد.

هر چند پس از اعلام نتایج انتخابات در آرا مردمی و الکترال مقام‎های واشنگتن ادعا کردند که تقلب در انتخابات شدنی نیست و آن را رد کردند، اما تکذیب این مقام‎ها نمی‌تواند سندی بر اثبات ادعای نبودن شواهد مبنی بر تقلب باشد.

پس از چهار سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا نظام لیبرال سرمایه داری چنین شخصیتی را دیگر نمی‌توانست تحمل کند، آستانه تحمل حاکمیت آمریکا در قبال ترامپ پایان یافته بود، حتی صبر برخی از جمهوریخواهان نیز پایان یافته بود.

اگرچه در جهان بسیاری آرزوی رفتن ترامپ را داشتند و اکنون با شادمانی از این اتفاق یاد می‌کنند، اما نباید فراموش کنند که آمریکا همین آمریکاست، با این تفاوت که ترامپ نقاب از چهره آمریکا برداشته بود، اما روسای جمهوری پیشین نقاب بر چهره داشتند و اکنون جو بایدن نیز با همان نقاب زیبا به پیروزی رسیده است.

مردم آمریکا تمایل دارند خود را فریب دهند و این فریبندگی در بسیاری از نقاط جهان نیز دیده می‌شود.

جو بایدن با وجود ادعای تقلب از سوی ترامپ رییس جمهور آمریکا شد، اما او در طول چهار سال ریاست جمهوری خود با چالش‌های بسیاری روبرو است.

البته باید به این نکته توجه داشت که ترامپ تا ۲۰ ژانویه سال آینده میلادی رییس جمهور است و هر گونه احتمالی را باید در نظر داشت.

شاید ترامپ به خط پایان رسیده باشد، اما ترامپیسم جریان دارد؛ او می‌تواند رییس یک جریان مخالف و اپوزیسیون در آمریکا شود چرا که قدرت طلبی او و استفاده بی‌ محابا از قدرت درون مایه شخصیتی، چون ترامپ است.

جو بایدن با چهره‌ای موجه وارد میدان شد، شعار‌هایی داد تا بتواند در صورت پیروزی از فروریختن ساختار نظام لیبرال سرمایه داری آمریکا جلوگیری کند اما شاید بتوان گفت همه چیز برای آمریکا پایان یافته است.

باید به این سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی استناد کرد که فرموده‌اند «اوضاع در ایالات متحده و آنچه آمریکایی‌ها خودشان در باره انتخابات می‌گویند یک نمایش است؛ این نمونه چهره زشت دمکراسی لیبرال است؛ هر چه نتیجه انتخابات باشد، یک چیز کاملا روشن است: انحطاط صریح سیاسی، مدنی و اخلاقی رژیم آمریکایی.»

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *