هوش مصنوعی اوپن‌ ای‌آی؛ درباره نسخه جدید چت جی‎پی‎تی چه می‌دانیم؟

14:11 - 26 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۵۰۵
هوش مصنوعی اوپن‌ ای‌آی؛ درباره نسخه جدید چت جی‎پی‎تی چه می‌دانیم؟
شرکت اوپن‌ ای‌آی نسخه جدیدی از هوش مصنوعی را با قابلیت‌های بیشتر در مقایسه با نسخه قبلی ارائه کرده و بر ابعاد شگفت‌آور این فناوری افزوده است.

خبرگزاری میزان – شرکت اوپن ای‌آی به‌تازگی جدیدترین نسخه هوش مصنوعی خود را معرفی کرده و می‌‌گوید چت جی‎پی‎تی را هوشمندتر و استفاده از آن را آسان‌تر می‌کند.

نسخه جدید که «GPT-۴o» نام دارد، به‌روزرسانی از مدل قبلی «GPT-۴» این شرکت است که بیش از یک سال پیش عرضه شد.

مدل جدید هوش مصنوعی چست؟

به گزارش سی‌‌ان‌ان، این مدل از هوش مصنوعی برای مشتریان بدون‌پرداخت در دسترس خواهد بود، به این معنی که هر فردی از طریق چت جی‎پی‎تی به پیشرفته‌ترین فناوری اوپن ای‌آی دسترسی خواهد داشت.

براساس ارائه اخیر این شرکت، GPT-۴o به طور موثر چت جی‎پی‎تی را به یک دستیار شخصی دیجیتالی تبدیل می‌کند که می‌تواند در زمان واقعی مکالمه‌های گفتاری انجام دهد؛ همچنین می‌تواند با استفاده از متن و «دید» تعامل داشته باشد، به این معنی که می‌تواند تصاویر، عکس‌ها، اسناد یا نمودار‌های بارگذاری شده از سوی کاربران را مشاهده و در مورد آن‌ها گفت‌وگو کند.

میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری اوپن ای‌آی گفت که نسخه به‌روز شده چت جی‎پی‎تی اکنون دارای قابلیت‌های حافظه نیز خواهد بود، به این معنی که می‌تواند از مکالمات قبلی با کاربران درس بگیرد و ترجمه فوری انجام دهد.

موراتی در جریان ارائه زنده از دفتر مرکزی شرکت اوپن ای‌آی در سانفرانسیسکو گفت: این اولین باری است که ما واقعا گام بزرگی در زمینه سهولت استفاده برمی‌داریم؛ این تعامل بسیار طبیعی‌تر و بسیار آسان‌تر می‌شود.

هوش مصنوعی آلتمن؛ از فناوری جدید اوپن آی‌ای چه می‌دانیم؟

رقابت فزاینده هوش مصنوعی

نسخه جدید در حالی منتشر می‌شود که اوپن ای‌آی به دنبال جلوتر بودن از رقابت رو به رشد در رقابت هوش مصنوعی است؛ رقبایی از جمله گوگل و متا برای ساختن مدل‌های زبان بزرگ و قدرتمندی کار می‌کنند که ربات‌های گفت‌وگو را تقویت می‌کند و می‌تواند برای آوردن فناوری هوش مصنوعی به محصولات مختلف دیگر استفاده شود.

رویداد اخیر اوپن ای‌آی یک روز پیش از کنفرانس سالانه توسعه دهندگان I/O گوگل برگزار شد که در آن به‌روز رسانی‌های مدل جدید هوش مصنوعی خود را اعلام کرد.

مانند GPT-۴o جدید، مدل جدید هوش مصنوعی گوگل نیز چندوجهی است، به این معنی که می‌تواند متن، تصویر و صدا را تفسیر و تولید کند.

به‌روزرسانی اوپن ای‌آی پیش از اعلامیه‌های هوش مصنوعی اپل در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان ماه آینده است که می‌تواند شامل راه‌های جدیدی برای ترکیب هوش مصنوعی در نسخه‌های بعدی آیفون باشد.

در همین حال، آخرین نسخه جی‌پی‌تی می‌تواند یک فرصت برای مایکروسافت باشد، که میلیارد‌ها دلار در هوش مصنوی اوپن‌ ای‌آی سرمایه‌گذاری کرده تا فناوری هوش مصنوعی خود را در محصولات خود مایکروسافت جاسازی کند.

مدیران اوپن ای‌آی یک مکالمه گفتاری با چت جی‎پی‎تی را برای دریافت دستورالعمل‌های بی‌درنگ برای حل یک مسئله ریاضی، گفتن یک داستان قبل از خواب و دریافت مشاوره کدنویسی نشان دادند. چت جی‎پی‎تی می‌توانست با صدایی طبیعی و با صدای انسان و همچنین صدای روبات صحبت کند و حتی بخشی از یک پاسخ را خواند؛ این ابزار همچنین قادر بود به تصویر یک نمودار نگاه و در مورد آن بحث کند.

آن‌ها همچنین مدلی را نشان دادند که احساسات کاربران را تشخیص می‌دهد؛ در یک نمونه، به تنفس یک مدیر اجرایی گوش داد و او را تشویق کرد که آرام شود.

هوش مصنوعی آلتمن؛ از فناوری جدید اوپن آی‌ای چه می‌دانیم؟

سم آلتمن، مدیرعامل اوپن ای‌آی در یک پست وبلاگی پس از اعلام این خبر گفت: حالت جدید صدا (و ویدیو) بهترین رابط رایانه‌ای است که من تا به حال استفاده کرده‌ام، مانند هوش مصنوعی است که در فیلم‌ها دیده‌‎ایم و هنوز برای من کمی تعجب‌آور به نظر می‌رسد که واقعی است. رسیدن به زمان پاسخ و بیان در سطح انسانی تغییر بزرگی است.

موراتی گفت که اوپن ای‌آی یک برنامه رایانه‌ای چت جی‎پی‎تی با قابلیت‌های GPT-۴o راه‌اندازی می‌کند و به کاربران پلتفرم دیگری برای تعامل با فناوری این شرکت می‌دهد. GPT-۴o همچنین برای توسعه‌دهندگانی که به دنبال ساخت ربات‌های چت سفارشی خود از فروشگاه چت جی‎پی‎تی شرکت اوپن ای‌آی هستند، در دسترس خواهد بود؛ یک ویژگی که اکنون برای کاربرانی که پرداخت ندارند نیز در دسترس خواهد بود.

انتهای پیام/


برچسب ها: هوش مصنوعی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *