همایش گفت‌وگوهای ایرانی عربی|

امیرعبداللهیان: ایران برای همکاری با کشور‌های منطقه آمادگی کامل دارد/ خرازی: تهدید رژیم صهیونیستی برای استفاده از سلاح هسته‌ای راهی جز پاسخگویی متقابل نمی‌گذارد

18:14 - 23 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۸۶۹
امیرعبداللهیان: ایران برای همکاری با کشور‌های منطقه آمادگی کامل دارد/ خرازی: تهدید رژیم صهیونیستی برای استفاده از سلاح هسته‌ای راهی جز پاسخگویی متقابل نمی‌گذارد
مراسم افتتاح سومین همایش گفت‌وگو‌های ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» برگزار شد.

خبرگزاری میزان - سومین همایش گفت‌وگو‌های ایرانی – عربی با عنوان «برای همکاری و تعامل» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی یکشنبه، ۲۳ اردیبهشت در تهران آغاز به‌کار کرد.

این همایش در پی ۲ همایشی برگزار می‌شود که به ابتکار مشترک شورای راهبردی روابط خارجی و مرکز الدراسات الجزیره در ۲ سال اخیر برگزار شده بود؛ در همایش گفت‌وگو‌های ایرانی و عربی حدود ۴۰ نفر از اندیشمندان و کارشناسان از ۱۵ کشور عربی حضور دارند و با همتایان ایرانی خود به بررسی مهم‌ترین مسائل مبتلابه منطقه و جهان اسلام می‌پردازند؛ هدف این همایش رسیدن به تفاهم و درک بهتر از موضوع‌های مورد علاقه و نگرانی‌های مشترک میان ایران و جهان عرب است.

همایش یاد شده شامل هشت نشست تخصصی است که موضوع فلسطین، جنگ غزه و آینده آن، از مباحث ویژه محسوب می‌شود؛ دیگر نشست‌ها به مهم‌ترین مسائل منطقه از جمله نظم نوین جهانی و نقش منطقه غرب آسیا در این نظم و مباحث امنیتی و اقتصادی اختصاص دارد.

مدیر مرکز مطالعات الجزیره: ما خواستار برگزاری گفت‌وگوها بدون بازیگران خارجی شدیم

محمد مختار، مدیر مرکز مطالعات الجزیره با اشاره به اینکه کشور‌های عربی و ایران همسایه هستند و ریشه‌های مشترکی در زمینه‌های مختلف از جمله فرهنگی دارند، گفت: گفت‌وگو‌ها میان افراد مختلف در دوره‌های تاریخی وجود داشته است.

مختار با بیان اینکه ما گفت‌وگوی مستقیم را انتخاب کردیم، اظهار کرد: ما خواستار این شدیم که بازیگران خارجی در این گفت‌وگو‌ها حضور نداشته باشد.

مدیرکل شبکه الجزیره: انتخابی جز زندگی باهم در وضعیت مسالمت‌آمیز نداریم 

مصطفی سواق، مدیرکل شبکه الجزیره در سخنانی ضمن تشکر از ایران برای برگزاری این همایش، اظهار کرد: اگر ارتباط‌ها بهتر صورت بگیرد، اختلاف‌ها و درگیری‌ها کاهش می‌یابد و این تامین‌کننده امنیت و صلح است.

سواق با اشاره به سابقه برگزاری این همایش، گفت که هدف اولیه این همایش تقویت گفت‌وگو‌های مستقیم بود که همچنان مدنظر قرار دارد.

مدیرکل الجزیره، بیان کرد: دو دوره گذشته این همایش موفقیت‌آمیز و رضایت‌بخش بود.

سواق، تاکید کرد: ما انتخابی جز زندگی باهم در وضعیت مسالمت‌آمیز نداریم و واقعیت‌های جاری منطقه نیز موید این موضوع است.

متفکر فلسطینی: مسئله گفت‌وگو میان ایران و کشور‌های عربی همان‌قدر که ساده است

منیر شفیق، نویسنده و متفکر فلسطینی نیز در ادامه با اشاره به تاکید ایران بر وحدت اسلامی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: گفت‌وگو میان ایران و کشور‌های عربی از سال ۲۰۰۰ به مسئله‌ای ضروری برای مواجهه و مقابله با چالش‌های پیش روی کشور‌های منطقه ضروری‌تر شد؛ مسئله گفت‌وگو میان ایران و کشور‌های عربی همان‌قدر که ساده است، پیچیده نیز است.

وی با اشاره به تاثیر مشکلات در مسیر وحدت اسلامی و تاثیر ریشه‌های مشترک میان طرفین، تصریح کرد: در این مرحله با یک چالش تحمیلی مواجه هستیم که ما را ناچار می‌کند این مسیر را با موفقیت طی کنیم، اگرچه طرف‌های غربی مخالف آن باشد؛ یکی از این چالش‌ها، مسئله فلسطین است.

این متفکر فلسطینی ابراز امیدواری کرد که نشست‌های جاری، موفقیت‌آمیز بوده و بتواند جنگ غزه را به سرانجام خوبی برساند.

شفیق همچنین به موضوع مذاکرات آتش‌بس در غزه اشاره کرد و گفت: اکنون مشخص‌شده که رژیم صهیونیستی و حامیانش با خاتمه یافتن جنگ غزه مخالف هستند؛ با وجود اینکه شکست رژیم صهیونیستی در رفح هم موضوعی ثابت شده است، نگرانی درباره گسترش جنگ همچنان وجود دارد؛ رژیم صهیونیستی از پیروزی مقاومت فلسطین می‌ترسد، زیرا آن را پیروزی ایران و کشور‌های عربی می‌داند. 

روزنامه‌نگار مصری: امیدوارم این همایش گام بلندی برای تقویت گفت‌وگو‌های عربی - ایرانی باشد

فهمی الهویدی، روزنامه‌نگار و متفکر مصری در سخنانی ابراز امیدواری کرد که این همایش به نتیجه مطلوب برسد و گام بلندی برای تقویت گفت‌وگو‌های عربی - ایرانی باشد.

این متفکر مصری جنگ غزه را نتیجه گفت‌وگو نکردن خواند و گفت: امیدواریم این گفت‌وگو‌ها در شکل‌گیری تحولات آینده موثر باشد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی: دفاع از خود و مظلومان جز سنت‌های ایران است

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نیز در بخشی دیگر ضمن ابراز امیدواری درباره تاثیر این همایش بر نزدیکی فکری شرکت‌کنندگان و باز شدن باب تعامل‌های بیشتر عربی - ایرانی، گفت: فوری‌ترین مسئله ما در خاورمیانه جنگ غزه است که با حمایت اروپا و آمریکا همچنان ادامه دارد؛ آمریکا و اروپا به‌عنوان تامین‌کنندگان تسلیحات رژیم صهیونیستی عامل اصلی این جنگ هستند و از طرف دیگر برای زنان و‌کودکان غزه اشک تمساح می‌ریزند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی، درباره اقدام‌های کشور‌های اسلامی در رابطه با جنگ غزه، خواستار تحریم بیشتر رژیم صهیونیستی و اعمال فشار بر کشور‌های غربی برای حرکت در مسیر شد.

خرازی با اشاره به بی‌توجهی و بدعهدی غربی‌ها به مذاکرات و مذاکرات در جریان آتش‌بس غزه، گفت: در روز‌های اخیر شاهد بی‌توجهی رژیم صهیونیستی به آمادگی حماس برای آتش‌بس بود، موضوعی که تایید می‌کند این رژیم اهل مذاکره نیست؛ ما می‌توانیم به‌صورت مستقل قوی باشیم تا در برابر تجاوز‌ها ایستادگی کنیم؛ ما از قوی بودن همه کشور‌های منطقه استقبال می‌کنیم؛ منطقه ما زمانی صلح را به خود می‌بیند که همه کشور‌ها قوی باشند و منطقه‌ای قوی را ایجاد می‌کنند که قادر به تامین منافع خود خواهد بود.

وی گفت: ما آمادگی کمک نظامی و غیرنظامی را به همه کشور‌های منطقه داریم تا بتوانند از خود دفاع و بازدارندگی بیشتر را محقق کنند؛ یکی از مسائل مهم منطقه، موضوع هسته‌ای است.

خرازی در ادامه با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی با کمک حامیان خود به سلاح‌های هسته‌ای دست یافته، گفت: ما همواره خواهان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای بوده‌ایم و به قطعنامه مربوطه سازمان ملل هر ساله رای دادیم؛ راه‌ها عاری‌شدن منطقه از تسلیحات هسته‌ای، خلع سلاح رژیم صهیونیستی است؛ از این رو باید گفت که اگر رژیم صهیونیستی دیگران را به حمله هسته‌ای تهدید کند، کشور‌های دیگر ساکت نخواهند ماند.

وی با اشاره به اظهارات اخیر خود در مصاحبه با الجزیره در این باره، تصریح کرد که تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای از سوی رژیم صهیونیستی راهی جز پاسخگویی متقابل نمی‌گذارد.

خرازی ضمن بی‌پایه خواندن ادعای آمریکا درباره استفاده از دیپلماسی برای حل‌وفصل مسائل، گفت: واشنگتن اگر واقعا به دیپلماسی باور دارد، چرا از برجام خارج شد؛ ما بر این باوریم که دیپلماسی برای خلع سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی بهترین راه برای برقراری صلح و امنیت در منطقه است.

وی با اشاره به موارد مختلف دفاع ایران از منافع خود به‌ویژه در موضوع عملیات وعده صادق، این رویکرد را تاریخی و مسبوق به سابقه و یک سنت ایرانی در دفاع از خود و مظلومان خواند.

خرازی همچنین گفت: همانطور که به درخواست عراق و سوریه به این کشور‌ها رفتیم، امروز هم آماده‌ایم به درخواست کمک کشور‌های منطقه پاسخ دهیم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ضمن انتقاد از برخی از کشور‌های منطقه برای نزدیکی امنیتی به آمریکا، اظهار کرد: لازم است کشور‌های منطقه پیمان‌های امنیت جمعی را منعقد کنند؛ ایران در وعده صادق قدرت خود را نشان داده و ثابت کرد می‌تواند به دیگر کشور‌ها در زمینه دفاع کند.

وی تصریح کرد: ایران با وجود تحریم‌ها در زمینه فناوری‌ها، تسلیحات، تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، ... رشد قابل توجهی داشته و توانسته آن‌ها را بومی کند؛ یکی از موارد تعامل و همکاری به‌عنوان موضوع نشست همکاری در زمینه فناوری‌ها است.

وزیر امور خارجه: ما در مرحله گفت‌وگو‌های منطقه‌ای قرار داریم که مثبت و سازنده هستند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، دیگر سخنران آیین افتتاحیه سومین نشست گفت‌وگو‌های ایرانی- عربی بود.

وزیر امور خارجه پس از عرض خیرمقدم به حاضران در این مراسم، از نشست جاری به‌عنوان تلاشی برای افزایش گفت‌وگو‌های منطقه‌ای یاد کرد و گفت: بر این باورم چنین مراوداتی سهمی مهم در افزایش اعتماد و تفاهم متقابل در میان کشور‌های منطقه خواهد داشت که به ثبات، امنیت و توسعه پایدار منطقه منجر خواهد شد

به گفته وی، ما امروز در مرحله همکاری‌های منطقه‌ای قرار داریم و از مرحله گفت‌وگو‌های عربی - ایرانی عبور کرده و در مرحله گفت‌وگو‌های منطقه‌ای قرار داریم که مثبت و سازنده هستند.

وی در ادامه با اشاره به نیاز بیشتر به گفت‌وگو در میان ملل منطقه در زمان حاضر، تصریح کرد: وزن و قوت مشترکات ما از وجوه اعتراف‌های تحمیل‌شده از بیرون بیشتر است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخشی دیگر بر ضرورت توجه به امنیت دسته‌جمعی در منطقه تاکید  کرد.

امیرعبداللهیان همچنین نشست‌های نخبگانی را برای پالایش افکار بی‌مبنا در منطقه مهم خواند و گفت: رویکرد قطعی دولت ایران در برجسته‌سازی سیاست همسایگی موید این امر است؛ ادراکات متقابل باید محک بخورد تا واقعی شود.

وی تاکید کرد: امنیت منطقه‌ای جز با همکاری کشور‌های منطقه حاصل نمی‌شود و توسعه کشور‌های منطقه قویا به یکدیگر گره خورده است؛ همگی باید به این درک مشترک نائل شویم که تبدیل منطقه به انبار تسلیحات به هیچ‌وجه تامین‌کننده امنیت منطقه نیست.

وزیر امور خارجه گفت: ایران براساس سیاست همسایگی در مسیر توسعه و‌ تعمیق روابط با کشور‌های منطقه می‌کوشد که بازگشت روابط ایران و ریاض به مسیر طبیعی یکی از نمونه‌های این رویکرد است.

امیرعبداللهیان، افزود: ارزیابی ما از تعامل‌های یک سال گذشته دو طرف نشان می‌دهد که توسعه روابط به خوبی پیش رفته است؛ در همین مسیر ما علاوه بر تقویت مناسبات با امارات، قطر، عمان و کویت، از اقدام دولت بحرین در شروع آزادی زندانیان سیاسی این کشور استقبال می‌کنیم؛ دو طرف به گام‌های بیشتر برای بازگشت مناسبات به حالت عادی می‌اندیشند.

امیرعبداللهیان با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه غزه، اظهار کرد: غزه در هفت ماه گذشته برای آزادی، هزاران شهید داده است؛ ملت فلسطین در هفت ماه گذشته اسطوره‌ای ایستادگی کردند و ثابت کردند که رژیم صهیونیستی براساس نقض حقوق بشر و زیاده‌خواهی شکل گرفته است و آمریکا با تداوم حمایت همه‌جانبه از جنایت نسل‌کشی رژیم اسرائیل به همه شعار‌های فریبنده خقوق بشر خود پشت پا زده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی امنیت پایدار منطقه را در پایان جنگ غزه و تامین حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها خواند و گفت: پروژه‌های صلح دروغین حتی در صورت کسب موفقیت‌های اولیه نمی‌تواند تداوم یابد؛ ملت فلسطین برای رسیدن به حقوق بدیهی خود راهی جز مقاومت و ایستادگی ندارد؛ بر همین اساس ایران راهکار سیاسی همه‌پرسی را برای برون‌رفت از این بحران پیشنهاد کرده است.

وزیر امور خارجه  همچنین بر آمادگی کامل ایران برای همکاری با همه کشور‌های منطقه، همسایه، جهان اسلام و جهان عرب برای حل مسئله فلسطین تاکید کرد.

امیرعبداللهیان در پایان به موضوع برجام اشاره کرد و گفت که اقدام‌های جبرانی ایران در پی بدعهدی کشور‌های اروپایی در یک سال پس از خروج آمریکا از برجام انجام شد؛ ما همواره بر مذاکرات رفع تحریم‌ها تاکید کردیم، اما آن را به دیگر مسائل گره نزدیم؛ ما همواره تاکید کردیم که در مسیر اجرای برجام و لغو تحریم‌ها به‌گونه‌ای که تامین‌کننده منافع ایران باشد، حرکت می‌کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *