گفت‌وگو|

تاکید سخنگوی شورای نگهبان به الزام ساده‌نگاری کتاب‌های حقوقی و قضایی

7:08 - 26 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۱۹۶
تاکید سخنگوی شورای نگهبان به الزام ساده‌نگاری کتاب‌های حقوقی و قضایی
هادی طحان‌نظیف، نگارش و انتشار کتاب‌های حقوقی با زبان ساده برای عامه مردم را مهم و فرهنگ ساز دانست و بر حضور هر چه بیشتر مردم در نمایشگاه کتاب تاکید کرد .

هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان ضمن اشاره به الزام برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، گفت: برگزاری نمایشگاه بهار اهالی فرهنگ محسوب می‌شود. همه ناشران و دست‌اندرکاران حوزه نشر در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و آخرین محصولات خود را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. نمایشگاه کتاب همیشه مخاطبان خود را دارد و جذابیت آن برای مردم قابل توجه و پیگیری بوده است.


وی به استقبال مردم از نمایشگاه اشاره و بیان کرد: استقبال خوبی از  سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران توسط مردم و مخاطبان انجام شده است و انتظار می‌رود که مردم فرهیخته ایران اسلامی حضور پررنگ‌تری در نمایشگاه کتاب داشته باشند. باید سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان تدابیری را اتخاذ کننده تا کتاب ارزان‌تر به دست مخاطب برسد و اهل مطالعه احساس نکنند مانعی در مقابل آنان قرار دارد.

طحان نظیف ضمن اشاره به مشکلات و فعالیت ناشران، تاکید کرد: ناشران نیز مشکلاتی در عرصه تولید کتاب دارند و علاقه‌مند هستند تا محصول تولید شده را با قیمتی مناسب‌تر در اختیار مخاطب قرار دهند تا خرید کتاب افزایش پیدا کند. باید توجه داشت که مهمترین و ماندگارترین ابزار انتقال فرهنگ و اطلاعات، کتاب است. اگرچه فضای مجازی و فناوری تلاش دارد تا به عنوان رقیب در کنار کتاب حرکت کند، اما همچنان کتاب جایگاه ویژه خاص خود را دارد.

ضرورت به کارگیری زبان ساده در کتب حقوقی مختص عامه مردم/ در پیش گرفتن تدابیری برای همنشینی با کتاب مهم است

لزوم تدابیر بیشتر برای محشور شدن مردم با کتابخوانی

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: همه تدابیر باید به این سمت باشد که کتاب در اختیار و در دسترس مردم باشد، تا مردم با این مقوله مهم و تاثیرساز در فرهنگ همنشین باشند و به تعبیر مقام معظم رهبری با کتاب محشور شوند.

وی به حضور مخاطبان از اقشار و سنین مختلف اشاره و اظهار کرد: کتاب برای هر یک از گروه‌های سنی قالب ویژه و خاص خود را طلب می‌کند و چنانچه کتاب در دسترس هر یک از این گروه‌ها و سنین مختلف باشد خیلی سریع‌تر رشد ذهنی و فکری در جامعه شکل می‌گیرد.

طحان نظیف با تاکید بر خواندن کتاب های غیر درسی و تخضصصی گفت: به دلیل تدریس در دانشگاه بخشی از مطالعات من در حوزه‌ تخصصی حقوق است، اما همیشه سعی کرده‌ام مطالعاتم صرفاً محدود به حوزه حقوق نباشد، بلکه در سایر حوزه‌ها نیز اطلاعاتی را کسب کنم. اگرچه دغدغه‌های کاری و ایام انتخابات وقت آزاد برایم باقی نمی‌گذارد، اما  تلاش می‌کنم تا مطالعه در موضوعات اجتماعی و تاریخی که مورد علاقه من هستند را همواره ادامه دهم  و کتاب های داستان و رمان را مطالعه می‌کنم. آخرین کتابی که مطالعه کردم از «انتشارات راهیار» با عنوان «مادران میدان جمهوری» در خصوص تلاش زنان و مادران در بحث مشارکت انقلابی بود.

وی در مورد کتاب‌های حقوقی بیان کرد: ادبیات حقوقی با ادبیاتی سخت و تخصصی گره خورده و مخاطب آن عموماً دانشگاهیان هستند، اما می‌بینم که جامعه حقوقی تمهیداتی را برای توسعه آگاهی دراین حوزه را مدنظر داشته و دست به ترجمه ادبیات حقوقی برای عموم مردم زده‌اند. بسیاری از کتاب‌های حقوقی و قضایی، کتاب‌هایی تخصصی هستند و ادبیات خاص خود را دارند. برای اینکه  عموم مردم بتوانند با این کتاب ها ارتباط برقرار کرده و آنها را بخوانند، نیاز است تا کتاب هایی که درباره قانون و حقوق ساده سازی نگارش شده و با زبانی ساده مطرح شود، تا آگاهی‌های حقوقی عمومی بالا برود.

طحان نظیف در پایان ضمن تاکید بر ساده سازی و روان نویسی کتاب هایی درباره قانون و حقوق اظهار کرد: برخی از کشور‌ها کتاب‌های نگارش کتاب‌ها در حوزه قانون و حقوق، ساده سازی شده و در برخی موارد کتاب‌هایی با عناوین حقوقی دراختیار کودکان و نوجوانان و یا عموم مردم قرار داده  شده است. جامعه حقوقی ما باید به این موضوع توجه کرده و ادبیات حقوقی را برای عموم مردم، ساده نگاری کنند. خوشبختانه در کشور ما هم  تلاش‌های در این زمینه شکل گرفته، اما  کافی نیست و باید بیش از گذشته در نگارش کتاب هایی با زبان ساده مخاطب در حوزه قانون و حقوق تلاش شود.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *