معاون دادستان انتظامی قضات مطرح کرد

نمایشگاه کتاب تهران نقش مهمی در معرفی کتب حقوقی به عامه مردم دارد

10:21 - 24 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۵۲۴
نمایشگاه کتاب تهران نقش مهمی در معرفی کتب حقوقی به عامه مردم دارد
علی احمدی‌فر گفت: حضور مردم در نمایشگاه کتاب تهران و مواجه شدن با کتاب‌های با موضوعات حقوقی مختلف، باعث افزایش سطح آگاهی مردم به مسائل حقوقی و در پی آن کاهش بسیاری از جرائم و اختلافات و دعاوی حقوقی میان مردم خواهد شد.

خبرگزاری میزان - طبق اعلام سی‌وچهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، علی احمدی‌فر؛ معاون دادستان انتظامی قضات و مدرس دروس جزایی در دانشگاه گفت: مشخصا برگزاری مجامعی مثل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، می‌تواند سهم بسیاری در رشد فرهنگی و ارزشی جامعه داشته باشد و مباحث علم حقوق از مبانی و پایه‌های فرهنگی و ارزشی هر جامعه هستند. حضور مردم در این نمایشگاه‌ها و مواجه شدن با کتاب‌های مختلف و به‌ویژه منابع حقوقی متنوع و مطالعه این منابع باعث افزایش سطح آگاهی مردم به مسائل حقوقی و در پی آن کاهش بسیاری از جرائم و اختلافات و دعاوی حقوقی میان مردم خواهد شد به شرطی که این منابع به درستی در اختیار مردم قرار گیرند.


وی افزود: متاسفانه با توجه به اوضاع و شرایط فعلی فرهنگی و علمی جامعه، مردم آگاهی لازم و مورد نظر از علم حقوق و نصوص قوانین مصوب در کشور و مسائل جزایی و مدنی را ندارند مگر افراد اندکی که حرفه آن‌ها با برخی از این مسائل مرتبط است مثل قضات و وکلا و... باید گفت با توجه به تاثیر علم حقوق در زندگی مردم و نیاز مسلم و قطعی جامعه به این رشته و ملحقات آن، آشنایی با مباحث حقوقی و جزایی برای مردم یک امر ضروری به شمار می‌رود که البته این امر مهم باید با آموزش‌های همگانی و وسایل و لوازم متعددی من جمله همین نمایشگاه‌های کتاب صورت بگیرد. 


احمدی‌فر در ادامه درباره میزان کتاب‌های حقوقی با زبان ساده و همه فهم در بازار نشر ایران گفت: بسیار حائز اهمیت است که بالا بردن سطح سواد و اطلاعات مردم در خصوص علم حقوق و قوانین کشور با استفاده از زبان عامه صورت بگیرد. در میان نویسندگان و علمای حقوق افراد فاضلی هستند که کتاب‌های حقوقی متعددی با زبان ساده و قابل فهم برای عموم مردم نوشته‌اند که جای تقدیر دارد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تجربه حضورش در دوره‌های پیشین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، ادامه داد: در دوره‌های پیشین از کیفیت ارائه و عرضه کتب حقوقی راضی بودم. به طور کل نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند به واسطه عرضه کتاب‌های مختلف و متنوع فرهنگی، ارزشی و علی الخصوص حقوقی و آسانتر کردن مسیر دسترسی عموم جامعه به این منابع نقش بسیار مهمی را در بالابردن سطح فرهنگ عمومی جامعه و افزایش سرانه مطالعه ایفا کند.


احمدی‌فر در پایان گفت: یکی از کتاب‌های من با عنوان «سیاست جنایی ایران در رسیدگی به تخلفات و جرایم قضات» در سال ۱۳۹۹ توسط انتشارات دادگستر منتشر شد و تاکنون سه بار تجدید چاپ شده است. این کتاب با تجربه ۳۰ ساله قضایی و دانشگاهی نوشته شده و در آن به بیان ابهامات و چالش‌ها در رابطه با تخلفات و جرایم قضات و نقد قوانین و مقررات و ارائه پیشنهادات و راهکار‌های لازم و همچنین اشاره به موارد کاربردی پرداخته شده است. مطالعه این کتاب را نیز به دانشجویان رشته‌های مرتبط توصیه می‌کنم. 


سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *