مخاطبان ژانر ابرقهرمانی، خریدار بازارگرمی جدیدترین نسخه «سوپرمن» نیستند/ آیا ابرقهرمانان قدرت نجات خود را دارند؟

12:16 - 07 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۹۸۹
مخاطبان ژانر ابرقهرمانی، خریدار بازارگرمی جدیدترین نسخه «سوپرمن» نیستند/ آیا ابرقهرمانان قدرت نجات خود را دارند؟
چالش‌های فراوانی سر راه «سوپرمن» معروف‌ترین و قدرتمندترین ابرقهرمان دنیای سینما وجود دارد و به چیزی در حد معجزه برای موفقیت این فیلم نیاز است.

خبرگزاری میزان - کمپانی وارنر، آب و تاب زیادی به رونمایی از تصویر رسمی جدیدترین «سوپرمن» سینما داد و این عکس بازتاب گسترده در رسانه‌های آمریکایی پیدا کرد؛ از طرفی پوشش این خبر در اکثر رسانه‌های داخلی، شاید این باور را در ذهن مخاطبان ایجاد کند که معروف‌ترین ابرقهرمان دنیای سرگرمی، به دوران اوج خویش باز خواهد گشت!

«سوپرمن» محبوب‌ترین ابرقهرمان در چند نسل از مردم آمریکا بوده و حتی «بتمن» و کلیه ابرقهرمانان دنیای مارول هم به پای او نمی‌رسند. این کاراکتر چنین در زندگی مردم این کشور در هم تنیده شده است که حتی به‌عنوان استعاره‌ای از کار شاق یا نماد پهلوانی در حتی دیگر آثار سینمایی و تلویزیونی از او یاد می‌شود.

اما چالش‌های متعددی سر راه سازندگان فیلم «سوپرمن» قرار دارد؛ در وهله اول هواداران پر و پا قرص آثار ابرقهرمانی، اعتماد خود را به توانایی‌های هالیوود در ساخت یک فیلم ابرقهرمانی تراز اول، از دست داده‌اند. از جهتی با توجه به مواضع سیاسی هالیوود و تلاش آن‌ها در پوشاندن هویتی جدید و همسو با دموکرات‌ها بر تن کاراکتر «سوپرمن»، امیدی را برای طرفداران ژانر باقی نگذاشته است. 

متولیان صنعت سرگرمی چند سالی می‌شود که در کمپین تبلیغات بازسازی آثار پیشین و یا ادامه فرنچایزها، گاهاً از دو عبارت نگران‌کننده «‌ما می‌خواستیم که (محصول مورد نظر) نشانگر دنیایی باشد که امروز در آن زندگی می‌کنیم.» یا «ما این (محصول مورد نظر) را برای مخاطب امروزی ساخته‌ایم» را بیان می‌کند. هالیوود یا صنعت بازی چندین منظور یا به اصطلاح کد را از این راه به مخاطب و رسانه‌ها می‌دهند:

  1. اگر در فیلم قبلی، «مردسالاری و مردانگی» مثبت نشان داده شده بود، مطمئن باشید که در نسخه امروز، زنان را توانمند کرده و مردها را ذلیل و اخته می‌کنیم، یا نژاد و جنسیت قهرمان را تغییر می‌دهیم.
  2. سعی کرده‌ایم تا تنوع نژادی و جنسیتی در جلو و پشت دوربین را به حداکثر رسانیم.
  3. ما نهایت تلاش خود را می‌کنیم تا به کسانی که در صندوق‌های رای‌ به دموکرات‌ها می‌دهند، توهین نکنیم (آن‌ها را به تمسخر نگیریم.)
  4. مراقب احساسات لطیف شما (مخاطب دل‌نازک امروزی) هستیم تا خدایی ناکرده آزرده نشوید.
  5. و ...

جیمز گان مدیرعامل کمپانی DC و کارگردان جدیدترین نسخه «سوپرمن»، ساخت سری «محافظان کهکشان» Guardian of the Galaxy در دنیای ابرقهرمانی Marvel را در کارنامه خود دارد، اما فضای DC، با حال و هوای Marvel کاملاً متفاوت است. در چند فیلم و سریال اخیر DC دیدیم که این آثار به اصطلاح «مارولی شده» و به لحن در ظاهر کمدی به خود گرفته، در نتیجه به شکست‌های پیاپی در گیشه تبدیل شدند؛ با اینکه مجموعه «شوالیه تاریکی» کریستوفر نولان به‌عنوان بهترین آثار ابرقهرمانی در تاریخ سینما، زیر چتر DC ساخته شد، اما در میزان فروش کل جهانی، رقیبی برای محصولات Marvel نیستند.

زک اسنایدر Zack Snyder در دوران مدیریت پیشین کمپانی وارنر، چند عنوان فیلم را با استفاده از دو کاراکتر «بتمن» و «سوپرمن» ساخت که نه کیفیت ساخت و فضای بزرگ‌سالانه فیلم‌های نولان را تداعی کرد و نه توانست  مانند دنیای سینمایی مارول، یک فرنچایز متشکل از ۲۲ عنوان فیلم را خلق کند که ده‌ها میلیون هوادار، پیگیر جدیدترین اخبار آن باشند. اما می‌توان گفت که تنها تصمیم درست زک اسنایدر، انتخاب هنری کویل در نقش سوپرمن بود؛ این بازیگر انگلیسی به محبوبیت بسیاری نزد هواداران این ژانر رسید.

اغلب هواداران می‌دانند که احتمال ظاهر شدن مردی که فیزیکی شبیه نسخه «سوپرمن» کامیک‌بوک‌ها داشته باشد، تقریباً غیر ممکن است؛ برای این کار، کمپانی وارنر باید به یک مرد بدنساز ۱۹۰ سانتی در سطح مسابقات، بازیگری یاد دهد و چنین مسائلی در اولویت هالیوود امروز نیست؛ بنابراین کویل گزینه منطقی برای این نقش شد. اما جیمز گان در اولین اقدام مدیریتی خود، کویل را کنار گذاشت.

هواداران پر و پا قرص محصولات ابرقهرمانی DC، «سوپرمن» را مهم‌ترین کاراکتر این فرنچایز خوانده و می‌گویند که اگر فیلم او خوب از کار در نیاید، رژیم جدید وارنر نیز شکست خواهد خورد.

مخاطبان ژانر ابرقهرمانی، خریدار بازارگرمی جدیدترین نسخه «سوپرمن» نیستند/ آیا ابرقهرمانان قدرت نجات خود را دارند؟

چند روزی می‌شود که از تصویر رسمی دیوید کورنسوت David Corenswet در لوکیشن واقعی جدیدترین «سوپرمن» رونمایی شده و واکنش هواداران فعلاً «نه خوب، نه بد» بوده است. با اینکه این بازیگر به سراغ «دوپینگ هالیوودی» رفته است، ولی معلوم نیست که آیا مخاطبان این بازیگر را در این نقش می‌پذیرند؟

انتخاب جیمز گان در نقش مدیر DC و کارگردان این فیلم، یک قمار صددرصد موفق نبوده و عاقبت ابرقهرمانان، یک‌پا در هواست.

مخاطبان ژانر ابرقهرمانی، خریدار بازارگرمی جدیدترین نسخه «سوپرمن» نیستند/ آیا ابرقهرمانان قدرت نجات خود را دارند؟

این مشکلات، فقط گریبان وارنر را نگرفته است و کمپانی دیزنی به نوبه خود نیز هنوز اعتماد مجدد مخاطبان به ابرقهرمانان را جلب نکرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *