نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: اظهارنظر مداخله‎جویانه مقام‎های غربی درباره مسائل قضایی ایران مردود است/ دکترین هسته‎ای ایران تغییری نکرده

15:28 - 24 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۹۸۷
کنعانی: اظهارنظر مداخله‎جویانه مقام‎های غربی درباره مسائل قضایی ایران مردود است/ دکترین هسته‎ای ایران تغییری نکرده
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه مواضع برخی از کشورهای غربی درباره احکام قضایی در ایران ناشی از تناقض، دورویی و نفاق آن‌ها است، گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگونه اظهارنظر مداخله‌جویانه را در امور داخلی خود به‌ویژه در ارتباط با مسائل و پرونده‌های قضایی مردود شمرده و آن‌ها را رد می‌کند.

خبرگزاری میزان - نشست خبری هفتگی ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت در محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، برگزار شد.

کنعانی در این نشست به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی درباره مهم‌ترین تحولات حوزه سیاست خارجی در روزهای گذشته پاسخ داد.

 

مذاکرات دیپلماتیک با طرف آمریکایی از طریق واسطه‌ها صورت می‌گیرد
۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۱۶:۵۰

کنعانی با بیان اینکه اگر به خواست آمریکا باشد که اساسا آمریکا خواهان توقف هرگونه غنی‌سازی در ایران است، گفت: ایران در چارچوب حقوق قانونی به موضوع هسته‌ای خود می‎پردازد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه مذاکرات دیپلماتیک ما با طرف آمریکایی از طریق واسطه‌ها برای رفع تحریم صورت می‌گیرد و این گفت‌وگوها با فواصل برقرار است و در بازه‌های زمانی انجام می‌شود، اظهار کرد: ایران ملتزم به رویکرد سیاسی برای تحقق حقوق ملت ایران برای رفع تحریم‌های ظالمانه است.

مواضع و اظهارات مداخله جویانه کشورهای غربی درباره احکام قضایی در ایران ناشی از دورویی و نفاق است
۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۱۶:۴۵

کنعانی در پاسخ به پرسش میزان درباره مواضع و اظهارات مداخله جویانه کشورهای غربی از جمله آمریکا و آلمان درباره احکام قضایی در ایران، گفت: دوگانگی کاملا آشکاری در رویکرد کشورهای غربی وجود دارد.

وی با بیان اینکه این کشورها از یک‌سو هفت ماه از جنایت جنگی جدی و مستمر رژیم صهیونیستی علیه ملت بی‌دفاع فلسطین حمایت کردند، اظهار کرد: این کشورها در سوی دیگر اقدام به سرکوب کم‌سابقه خشونت‌آمیز شهروندان خود، دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها کردند که در حمایت از ملت فلسطین و تقبیح حمایت دولت‌ها و کشورهای خود از رژیم صهیونیستی در میادین، خیابان‌ها و دانشگاه‌ها دست به اعتراض زدند.

کنعانی با تاکید بر اینکه این دوگانگی رویکرد ناشی از تناقض، دورویی و نفاق کشورهای غربی و در حقیقت تناقض میان شعارهای رنگین و پرزرق‎وبرق ‌و در عمل اتخاذ چنان رویکردی در حوزه پاسداشت ارزش‌های حقوق بشری ‌و رعایت حقوق شهروندی است، گفت: طبیعتا جمهوری اسلامی ایران هرگونه اظهارنظر مداخله‌جویانه این دسته از کشورها را در امور داخلی خود به‌ویژه در ارتباط با مسائل و پرونده‌های قضایی مردود شمرده و آن‌ها را رد می‌کند.

مبنای دریافت حقابه ایران از افغانستان حقوقی و قانونی است
۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۱۶:۴۳

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مبنای دریافت حقابه ایران، حقوقی و قانونی است، گفت: انتظار ما از مقام‌های دولت سرپرستی افغانستان این است که به اظهارات و قول‌های خود عمل کنند و اقدام خود را در بالادست رودخانه براساس قانون انجام دهند.

وی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه سازمان ملل درباره صلح و ‌ثبات در افغانستان مسئولیت خاص خود را دارد، عنوان کرد: تداوم بی‌ثباتی ناشی از دو دهه اشغال‎گری آمریکا بیش از همه کشورهای همسایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از این نظر حق کشورهای همسایه برای نگرانی و داشتن دغدغه در امنیت افغانستان است؛ آن‌ها از این رو حق توصیه به سازمان ملل را در این زمینه دارند.

کشورهای تحریم‌کننده باید در نتایج اقدام‌های اشتباه خود بازبینی کنند
۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۱۶:۲۳

سخنگوی دستگاه دیپلماسی، گفت: کشورهای تحریم‎‏کننده باید توجه داشته باشند که تحریم‌های غیرقانونی‌شان تاکنون تاثیری نداشته است.

به گفته وی، کشورهای تحریم‌کننده باید در نتایج اقدام‌های اشتباه خود بازبینی و آن را اصلاح کنند.

واکنش به سفر سرکرده منافقین به کشورهای اروپایی
۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۱۶:۲۱

کنعانی با بیان اینکه گروهک تروریستی منافقین نزد ملت ایران مطرود است، گفت: گوش دادن به توصیه این گروهک آواره نشان‌دهنده بی‎تدبیری کشورهای پذیرنده توصیه‌هاست.

وی تاکید کرد: منافقین پاسخ جنایت‌های خود را از مردم ایران گرفتند و دچار آوارگی و مزدوری برای ادامه زندگی شدند.

سازوکار سفر اتباع افغانستان
۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۱۶:۱۷

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخشی دیگر گفت: سازوکار سفر اتباع افغانستان از منظر وزارت خارجه تابع قوانین و مقررات کنسولی است؛ در این رویکرد جمهوری اسلامی ایران تغییر ایجاد نشده است.

موضع ایران درباره مخالفت با سلاح‌های کشتار جمعی
۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۱۶:۱۴

کنعانی اظهار کرد: ایران بارها موضع اصولی خود را درباره مخالفت با تولید، نگهداری، انباشت و سلاح‌های کشتار جمعی اعلام کرد؛ براساس همین رویکرد هم، ایران معاهده‌ها و کنوانسیون‌های مربوطه را امضا و تصویب کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما سلاح‌های هسته‌ای را تهدید برای امنیت جهانی می‌دانیم، اظهار کرد: در غرب آسیا فقط رژیم صهیونیستی سلاح هسته‌ای دارد و خطر واقعی در منطقه تاسیسات و تسلیحات هسته‌ای این رژیم است.

وی تاکید کرد: مواضع رسمی ایران درباره سلاح کشتار جمعی صریح و شفاف از طریق مقام‌های عالی ایران اعلام شده است؛ در دکترین ایران هیچ‌گونه تغییری ایجاد نشده است.

ایران در پیوستن به دعوا علیه رژیم صهیونیستی ملاحظاتی دارد
۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۱۶:۰۸

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ما از اقدام آفریقای جنوبی برای شکایت علیه رژیم صهیونیستی به لاهه به اتهام نسل‌کشی حمایت سیاسی کرده و دیگر کشورها را به اعلام‌حمایت تشویق کردیم و پس از آن کشورهای جدید برای ورود به پرونده اعلام آمادگی کردند، گفت: ایران از منظر سیاسی از این‌گونه شکایت‌ها حمایت می‌کند؛ همچنین نظر به نوع اصول شناخته شده ایران در مبحث عدم شناسایی رژیم صهیونیستی، اقامه دعوای رسمی نمی‌کنیم و در پیوستن به دعوا از لحاظ حقوقی ملاحظاتی داریم.

سفر گروسی به ایران مثبت ارزیابی می‏‎شود
۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۱۶:۰۳

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای حضور در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم‎وفنون هسته‌ای به ایران سفر کرده بود، براساس هماهنگی انجام شده، گفت‌وگوهای دوجانبه‌ای با وزیر امور خارجه و مذاکره ‌کننده ارشد ایران داشت، گفت: ما این سفر را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

کنعانی با اشاره به اینکه مذاکرات مستمر میان طرفین برای دستیابی به فهم مشترک ادامه دارد، عنوان کرد: سفر گروسی فرصت خوبی برای مذاکرات بود و برای ادامه رایزنی‌ها توافق شد.

درباره احتمال آتش‌بس در غزه
۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۱۶:۰۰

کنعانی در بخشی دیگر درباره آتش‎بس در غزه گفت: اگر به ادعاهای مطرح‌شده در نتیجه آتش‌بس پایبندی وجود داشته باشد، آتش‌بس کاملا محتمل است؛ رژیم صهیونیستی به هیچ‌یک از اهداف خود با گذشت هشت ماه جنگ دست نیافت.

وی در بخشی دیگر با تاکید بر اینکه ما قطعا قائل به عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل هستیم، اضافه کرد: دیدگاه اصولی ایران در بحث فلسطین و تشکیل فلسطین در تمام جغرافیای تاریخی فلسطین روشن است.

اجازه ناامنی در مرزهای با عراق را نخواهیم داد
۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۱۵:۵۵

کنعانی با بیان اینکه از جمله سیاست‌های اصولی دولت سیزدهم توسعه مناسبات با کشورهای همسایه در چارچوب سیاست همسایگی است، گفت: عراق با ایران اشتراکات متعدد و متنوع و مرز مشترک طولانی دارد و از این جهت جایگاهی ویژه‌ در سیاست همسایگی ما دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه روابط ایران با اقلیم کردستان عراق دیرینه است، اضافه کرد: در جریان سفر نیچروان بارزانی رایزنی‌های صریحی در ابعاد مختلف همکاری انجام شد که مثبت بود.

کنعانی، تاکید کرد: ما در مقوله امنیت مرز مشترک با عراق اجازه هیچ‌گونه ناامنی از سوی گروه‌های تروریستی و هدایت شده از سوی رژیم صهیونیستی را نخواهیم داد و با هرگونه اقدام در این چارچوب مقابله می‌کنیم.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، نیچروان بارزانی اعلام کرد که پایبند و ملتزم به اجرای توافق امنیتی است.

همکاری‌های ایران و هند برای توسعه بندر چابهار
۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۱۵:۵۵

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه همکاری‌های ایران و هند برای توسعه بندر چابهار در چارچوب توافق دو کشور روند اجرایی خوبی را طی می‌کند، گفت: ارتقا جایگاه این بندر به‌عنوان بندر ترانزیتی مدنظر و از اولویت‌های ایران است.

کمعانی با اشاره به اینکه تجربه نشان داده که منافع مشترک برای کشورهای مختلف بر تحریم‌های آمریکا علیه ایران اولویت دارد، اظهار کرد: هند هم از این قاعده مستثنی نیست؛ تحریم‌های یک‌جانبه با وجود اعمال دشواری‌ها، برای کشورهای علاقه‎مند به همکاری با ایران بازدارنده نیست.

مرزهای دریایی ایران و کویت تاکنون تحدید حدود نشده است
۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۱۵:۵۰

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مواضع اصولی خود را مکرر درباره ادعاهای شورای همکاری خلیج فارس اعلام کردیم، گفت: مرزهای دریایی ایران و کویت تاکنون تحدید حدود نشده و از این رو نمی‌توان سر سهم کشورها از آرش سخن گفت.

کنعانی با اشاره به اینکه ۹ دور مذاکره تاکنون برای تحدید حدود انجام شده و پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: تنها راه به نتیجه رسیدن این موضوع گفت‌وگو و مذاکره و پرهیز از جنجال‌های رسانه‌ای است.

 

سازوکارهای لازم برای راه‌اندازی سفارت مجازی فلسطین انجام شد
۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۱۵:۴۲

کنعانی در ابتدا با اشاره به اینکه یکی از مفاد قانون مورد اشاره بحث گشایش سفارت مجازی فلسطین بود که با روزهای اخیر هم مناسبت دارد، گفت: فلسطین روزهای تاریخی و دردناکی را تحمل می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران در راستای سیاست اصولی خود در حمایت از فلسطین، اقدام‌های مختلفی را در ساحت‌های مختلف انجام داده است، اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی در راستای این بند قانون یاد شده اقدام‌ها و مشورت‌های زیادی را در حوزه‌های سیاسی، حقوقی، بین‌المللی، کنسولی انجام داده است.

وی اضافه کرد: نظرات مشورتی سفارت فلسطین در تهران و همچنین گروه‌های مقاومت در تهران اخذ شد و سازوکارهای لازم برای راه‌اندازی سفارت مجازی فلسطین در صفحه خانگی وزارت خارجه به‌صورت آزمایشی انجام شد و مدتی است این صفحه باز شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *