گفت‌وگو|

شهید امیرعبداللهیان؛ نماد تعامل‌گرایی و وحدت در دیپلماسی

8:45 - 03 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۵۷۵
شهید امیرعبداللهیان؛ نماد تعامل‌گرایی و وحدت در دیپلماسی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن برشمردن خصوصیت‌های شخصیتی شهید حسین امیرعبداللهیان، او را از متعهدترین دیپلمات‌های ایران معرفی کرد.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در پی وقوع سانحه برای بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور و همراهان وی در روز شنبه، ۳۰ اردیبهشت، به شهادت رسید.

امیرعبداللهیان که برای مراسم افتتاح یک سد در شمال غربی کشور رئیس‌جمهور را همراهی می‌کرد، شصت‌وششمین وزیر امور خارجه ایران بود که در دوران پرتحول به‌ویژه در منطقه غرب آسیا، سکان دستگاه سیاست خارجی کشور را در دست گرفت.

شهید امیرعبداللهیان نماد دیپلماسی و یک دیپلمات انقلابی بود

در همین رابطه ابراهیم عزیزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با میزان با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی و دستاورد‌های شهید حسین امیر‌عداللهیان، گفت: شهید امیرعبداللهیان یکی از مردان بزرگ و ارزشمندی بود که در سانحه بالگرد رئیس‌جمهور جاودانه شد. 

عزیزی با بیان اینکه امیرعبداللهیان در طول دوران خدمتش، چه پیش از وزارت و چه پس از آن، نمادی برجسته از دیپلماسی و دیپلمات انقلابی بود، اظهار کرد: ما طی سال‌هایی که در مجلس فعالیت داشتیم همه ویژگی‌های یک دیپلمات انقلابی را در وجود شهید امیرعبداللهیان مشاهده کردیم.

وی با اشاره به اینکه شهید امیرعبداللهیان ارزش‌های انقلاب را در وزارت امور خارجه جاری کرد، بیان کرد: امیرعبداللهیان در طول دوره حدود ۳ ساله وزارت خود سعی کرد آنچه را که مبانی دیپلماسی انقلابی منظور می‌شد به منصه ظهور برساند. 

عزیزی، خاطرنشان کرد: دیپلماسی انقلابی یعنی توام کردن دیپلماسی با میدان و جاری شدن ارزش‌های انقلاب در وزارت امور خارجه. 

ویژگی شهید امیرعبداللهیان تعامل‌گرایی و وحدت در دیپلماسی بود 

عزیزی با اشاره به اینکه ویژگی دیگر شهید امیرعبداللهیان تعامل‌گرایی و وحدت در دیپلماسی بود، افزود: این بسیار مهم بود که شخصی در وزارت امور خارجه قرار بگیرد که تلاش کند تا هم‌افزایی ظرفیت‌های ملی و استفاده از همه ظرفیت‌های نظام را به‌عنوان اصل دنبال کند؛ امیرعبداللهیان می‌گفت که «همه با هم برای عزت ایران»؛ وی هیچ‌گاه در تعامل و وحدت پرهیز نداشت، بلکه بر آن اصرار داشت. 

نماینده مجلس با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های شهید شهید امیرعبداللهیان اخلاق‌مداری بود، اظهار کرد: وزیر امور خارجه فقید هم در ارتباط با نمایندگان مجلس و هم کمیسیون امنیت ملی و هم کارکنان وزارت امور خارجه فردی اخلاق‌مدار بود.

محور مقاومت اولویت وزیر امور خارجه شهید بود

عزیزی همچنین با برشمردن دستاورد‌های شهید حسین امیرعبداللهیان، گفت: امیرعبداللهیان دستاورد‌های زیادی را در دوره خدمت خود کسب کرد؛ اولین دستاورد او اولویت بخشیدن به محور مقاومت بود؛ او در طول دوران خدمتش محور مقاومت را به حاشیه نبرد و این موضوع محور تلاش‌های امیرعبداللهیان بود. 

وی اضافه کرد: وزیر امور خارجه همه‌جانبه و متوازن‌سازی دیپلماسی مبتنی بر عزت، حکمت و صحت را با محوریت مقاومت به‌عنوان اصل قرار داده بود؛ این نکته بسیار مهم است که آرمان ضدصهیونیستی در دوره وزارت امیرعبداللهیان در وزارت امور خارجه جاری شد.

دیپلماسی هوشمندانه دستور کار شهید امیرعبداللهیان

عزیزی با تاکید بر اینکه بهره‌گیری از ظرفیت کشور‌های منطقه با دیپلماسی هوشمندانه یکی از دستاورد‌های شهید امیرعبداللهیان بود، اصافه کرد: وزیر شهید سعی کرد تا با رویکردی هوشمندانه همه ظرفیت‌های دیپلماسی را برای کمک اقتصاد و تجارت کشور به‌کار بگیرد؛ یکی دیگر از دستاور‌های امیرعبداللهیان همراه‌سازی کشور‌های منطقه با سیاست‌های ایران بود؛ از این موضوع می‌توان به‌عنوان رویکرد عزتمندانه در روابط خارجی یاد کرد.

وی با بیان اینکه امیرعبداللهیان تلاش‌های مبتکرانه‌ای به‌ویژه در سازمان همکاری اسلامی داشت، عنوان کرد: ایران به لطف شهید امیرعبداللهیان یکی از کشور‌های فعال سازمان همکاری اسلامی در اجلاس عربستان بود؛ همچنین پیوستن ایران به پیمان‌های بزرگ مانند سازمان همکاری‌های شانگهای، بریکس و دیگر پیمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای محصول تلاش صادقانه، حکیمانه و جدی شهید امیرعبداللهیان بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: موفقیت امیرعبداللهیان در کسب این دستاورد‌ها به دلیل ویژگی‌های شخصیتی وی بود. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *