مخالفت غرب با آتش‌بس در بحبوحه بحران انسانی فاجعه‌بار در غزه

7:45 - 07 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۱۵۵۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مخالفت غرب با آتش‌بس در بحبوحه بحران انسانی فاجعه‌بار در غزه
بحران انسانی غزه به سطح فاجعه‌باری رسیده و با این وجود غرب همچنان با ایجاد آتش‌بس برای رسیدن کمک‌های بشردوستانه مخالف است.

خبرگزاری میزان - بیش از ۷ هزار نفر که بیشتر آنها زن و کودک هستند، در حملات رژیم صهیونیستی به غزه به شهادت رسیده‌اند و همزمان درخواست‌های آتش‌بس از سوی کشور‌های غربی با مخالفت مواجه شده و یا نادیده گرفته می‌شود.

مانع‌تراشی غرب در برابر آتش‌بس بشردوستانه 

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در کاخ سفید، گفت که «پس از آزادی همه گروگان‌های حماس»، می‌توان درباره آتش‌بس گفت‌وگو کرد.

پیش‌نویس قطعنامه‌ای که از سوی آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل ارائه و وتو شد، مدعی است «در حالی که اقدامات تروریستی انجام شده از سوی حماس به شدت محکوم می‌شوند، کشور‌ها حق دارند از خود دفاع کنند.»

اروپا از آتش‌بس حمایت نمی‌کند

اتحادیه اروپا اعلام کرد که برای آتش‌بس در غزه فشار نخواهد آورد؛ «پیتر استانو»، سخنگوی کمیسیون اروپا، گفت: در این مرحله هیچ درخواستی برای آتش‌بس از سوی اتحادیه اروپا وجود ندارد و اتحادیه به دلیل حملات مداوم حماس خواستار آتش‌بس نشده است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در جریان سفر به اراضی اشغالی، مدعی شد: ائتلاف بین‌المللی تشکیل شده علیه داعش می‌تواند علیه حماس نیز بجنگد و فرانسه برای این امر آماده است و خواستار ایجاد یک ائتلاف منطقه‌ای و ملی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی است.

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان نیز از رژیم صهیونیستی حمایت کرد و مدعی شد: اسرائیل نیز مانند هر کشور دیگری در جهان حق دارد در چارچوب قوانین بین‌المللی از خود در برابر تروریسم دفاع کند.

«استفن هبسترایت»، سخنگوی دولت آلمان، در پاسخ به پرسشی درباره آتش‌بس، گفت: ما از نزدیک و به طور قطع در کنار اسرائیل هستیم.

نخست وزیر اسپانیا، در بیانیه‌ای مطبوعاتی پیش از نشست اتحادیه اروپا در بروکسل، پیشنهاد برگزاری کنفرانس صلح ظرف ۶ ماه را برای پایان دادن به درگیری بین رژیم صهیونیستی و فلسطین را ارائه کرد.

انگلیس و درخواست برای «وقفه‌های معین»

ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس، ضمن تکرار موضع این کشور درباره «حق اسرائیل برای دفاع از خود» از ذکر «آتش‌بس» اجتناب کرد.

وی با بیان مجدد این ادعا که «اسرائیل بر اساس قوانین بین‌المللی حق دفاع از خود را دارد»، نیاز به محیط امن‌تر «وقفه‌های خاصی را جدا از آتش‌بس ضروری می‌کند».

نخست وزیر هلند در یک سخنرانی در نشست مجلس نمایندگان این کشور درباره غزه، گفت که طرفدار «وقفه بشردوستانه در خصومت‌ها» است تا کمک‌های بشردوستانه به غزه برسد.

سوئیس همچنین بر «دفاع از خود» تاکید می‌کند

وزارت خارجه سوئیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور بار دیگر «اقدامات تروریستی، شلیک موشک‌های بی‌رویه به سمت اسرائیل و ربوده شدن شهروندان اسرائیلی» را محکوم می‌کند.

این مقام ارشد سوئیس بر «حق مشروع اسرائیل برای دفاع» تاکید کرده است.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، به دلیل جانبداری از رژیم صهیونیستی به شدت هدف انتقاد قرار گرفته است.

در حالی که تظاهرات گسترده در سراسر اروپا برای پایان دادن به تجاوزهای رژیم صهیونیستی برگزار شد، کارکنان نهاد‌های اتحادیه اروپا، رئیس کمیسیون اروپا را به جانبداری از رژیم صهیونیستی متهم کردند.

بحران انسانی روزافزون در غزه

نهاد‌های مختلف بین‌المللی درباره بحران انسانی قریب‎‌الوقوع هشدار می‌دهند و این بحران ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد؛ کشتار غیرنظامیان، تخریب دسته‌جمعی منازل، بمباران مدارس، بیمارستان‌ها و مساجد و این‌ها مکان‌هایی هستند که بسیاری از ساکنان در آن پناه می‌گیرند یا به دنبال درمان هستند، اتمام سوخت، غذا و آب.

بسیاری از نانوایی‌ها در غزه بمباران شده‌اند یا به دلیل کمبود سوخت مجبور به تعطیلی شده‌اند، مردم غذا را جیره‌بندی می‌کنند و آب کافی وجود ندارد، مقدار آب موجود برای نوشیدن، پخت و پز و شست‌وشو در حال حاضر ۳ لیتر در روز برای هر نفر در غزه در مقایسه با مقدار ۱۰۰ لیتر توصیه شده سازمان جهانی بهداشت است.

افزایش خطر ابتلا به بیماری در غزه

ساکنان نوار غزه مجبور به مصرف آب از منابع نامطمئن هستند؛ کم‌آبی و شیوع بیماری‌ها از طریق آب به طور فزاینده‌ای محتمل می‌شوند و کمبود دارو شدید است؛ در حال حاضر مواردی از بیماری‌های واگیردار به دلیل شرایط نامناسب بهداشتی و مصرف آب ناسالم گزارش شده است.

کودکان در غزه احساس ترس و وحشت می‌کنند و چرخه بی‌پایان خشونت بر سلامت روان و رفاه کودکان تأثیر گذاشته است؛ در همین حال به نیمی از جمعیت غزه گفته شد که خانه‌های خود را ترک کنند.

ارتش رژیم صهیونیستی به بیش از یک میلیون نفر - نیمی از جمعیت غزه- دستور داده تا شمال غزه را در ۲۴ ساعت قبل از آغاز «حمله زمینی قریب‌الوقوع» ترک کنند؛ این به منزله انتقال اجباری، طبق قوانین بین‌المللی غیرقانونی و اجرای ایمن آن غیرممکن است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *