گروه‌های امداد و نجات غزه بر سر دوراهی دشوار

16:22 - 07 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۱۷۹۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گروه‌های امداد و نجات غزه بر سر دوراهی دشوار
نیرو‌های دفاع مدنی غزه می‌گویند برای نجات جان مجروحان ناچارند که پیکر شهدا را زیر آوار‌ها رها کنند.

خبرگزاری میزان – بیش از سه هفته از آغاز دور جدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه می‌گذرد؛ براساس آمار‌ها تاکنون بیش از ۸ هزار نفر از ساکنان غزه به شهادت رسیده‌اند؛ عمده شهدا زنان و کودکان هستند.

گزارش‌های مختلفی از وقوع فجایع غیرانسانی در غزه منتشر می‌شود؛ «میدل‌ایست‌آی» در گزارشی به وضعیت نجات افراد زیر آوار ناشی از بمباران‌های رژیم صهیونیستی پرداخته است.

در حالی که حملات هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه همچنان تلفات زیادی برجای می‌گذارد، دفاع مدنی غزه خود را با ۲ گزینه مواجه می‌بینند؛ صرف کردن ساعت‌ها زمان برای بازیابی پیکر شهدا یا رها کردن پیکر‌ها و رفتن به سراغ مناطق دیگر جهت بیرون کشیدن افراد زنده زیر آوارها.

همزمان با به بروزرسانی شمار شهدا و مجروح‌های فلسطینی از سوی وزارت بهداشت، دفاع مدنی غزه می‌گوید که صد‌ها پیکر زیر آوار ساختمان‌های تخریب شده بر اثر حملات رژیم صهیونیستی باقی مانده‌اند.

این سازمان فلسطینی ضمن اشاره به کمبود تجهیزات امداد و نجات و هدف قرار گرفتن مکرر خدمه خود، گفت که نیروهایش نجات قربانیان زنده را بر بازیابی پیکر شهدای زیر آوار اولویت می‌دهند.

وی تاکید کرد: ده‌ها مکان در عرض ۱۰ دقیقه بمباران می‌شوند؛ ما تجهیزات و خدمه بسیار محدودی داریم؛ بنابراین ما باید بین ۲ گزینه انتخاب کنیم.

یکی از اعضای ستاد دفاع غیرنظامی غزه می‌گوید که پیکر صد‌ها نفر از ساکنان غزه همچنان زیر آوار است؛ پس از بمباران‌های ناشی از حملات هوایی رژیم صهیونیستی در عرض چند دقیقه شمار زیادی قربانی می‌شوند و ما باید به کسانی که زیر آوار‌ها نفس می‌کشند، اولویت بدهیم؛ این اولویت‌بندی میان قربانیان زنده و جان باخته وجود دارد، اما در میان قربانیان زنده گرفتار زیر آوار‌ها هیچ اولویتی نداریم؛ حتی اگر بدانیم بیرون کشیدن یک قربانی از زیر آوار ساعت‌ها به درازا می‌انجامد.

بحران نجات قربانیان از زیر آوار در غزه با کمبود سوخت برای بولدوزر‌ها که اعضای سازمان دفاع مدنی برای بردن آوار‌های ساختمان‌های تخریب شده به آن نیاز دارند، تشدید می‌شود.

وزارت بهداشت فلسطین می‌گوید که تا جمعه گذشته دست‌کم هزار و ۶۵۰ گزارش درباره مفقود شدن افراد زیر آوار‌ها دریافت کرده است.

به گفته اشرف القدره، سخنگوی این وزارت خانه، حدود ۹۴۰ کودک کشته شده هنوز زیر آوار خانه‌هایشان یا خانه‌هایی هستند که خانواده‌هایشان به آن پناه برده بودند.

در محله شجاعیه، ده‌ها ساختمان مسکونی بدون هشدار قبلی ارتش رژیم صهیونیستی برای تخلیه ویران شد؛ در نتیجه، خانواده‌های پر جمعیت زیادی هدف قرار گرفتند و تعداد زیادی از مردم هنوز در زیر آوار مفقود هستند.

به گفته وزارت بهداشت فلسطین، دست‌کم ۶۸۸ خانواده شامل ۴ هزار و ۸۰۷ نفر زیر بمباران‌های هوایی، توپخانه‌ای و دریایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه محاصره شده‌اند.

یکی از اعضای دفاع مدنی رژیم صهیونیستی می‌گوید: وقتی حملات رژیم صهیونیستی به پایان برسد و همه اجساد را از زیر آوار بیرون بیاوریم، احتمالا تعداد قربانیان ۲ برابر تعداد فعلی خواهد بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *