رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مواضع نهادهای حقوق بشری سازمان ملل درباره غزه

9:05 - 07 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۱۶۶۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مواضع نهادهای حقوق بشری سازمان ملل درباره غزه
نهادها و کمیته‌های حقوق بشری سازمان ملل با انتشار بیانیه‌هایی به تحولات اخیر در نوار غزه واکنش نشان دادند.

خبرگزاری میزان – رژیم صهیونیستی از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در روز ۷ اکتبر (۱۵ مهر)، تجاوزهای خود را علیه ساکنان نوار غزه تشدید کرد.

این تجاوزگری رژیم صهیونیستی که به اذعان کارشناسان مصداق بارز نسل‌کشی و جنایت جنگی به شمار می‌رود، واکنش‌های گسترده جهانی را در پی داشت. 

نهاد‌های حقوق بشری سازمان ملل و کمیته‌های مختلف آن با انتشار بیانیه‌هایی به این تجاوزگری رژیم صهیونیستی واکنش نشان دادند.

 

 

واکنش دبیرکل سازمان ملل به وضعیت غزه

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، پیش از این و در جریان سفر به منطقه، در دوحه بیانیه‌ای را صادر کرده و گفت: در مورد وضعیت غزه، من در روز‌های اخیر با اجماع فزاینده‌ای در جامعه بین‌المللی در مورد نیاز به توقف حداقل بشردوستانه جنگ برای تسهیل آزادی گروگان‌ها، تشویق شدم. در غزه، تخلیه اتباع کشور‌های ثالث و افزایش گسترده آتش‎بس برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه ضروری است.

به گفته گوترش، متأسفانه، به جای توقف، از تشدید بی‌سابقه بمباران‌ها و تأثیرات ویرانگر آن که اهداف بشردوستانه اشاره شده را تضعیف می‌کرد، شگفت‌زده شدم. با توجه به اختلال در ارتباطات، من همچنین به شدت نگران کارکنان سازمان ملل هستم که برای ارائه کمک‌های بشردوستانه در غزه هستند.

بیانیه کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل

کمیته رفع تبعیض نژادی سازمان ملل (CERD) بیانیه‌ای را درباره وضعیت غزه در روز‌های اخیر منتشر کرده که از مقیاس خشونت و فاجعه انسانی در حال وقوع در نوار غزه اشغالی نگران است.

این بیانیه از رژیم صهیونیستی و سایر اعضا خواست تا یک طرح فوری ایجاد و آتش‎بس کامل و ارائه کلیه کمک‌های مالی و بشردوستانه لازم به فلسطینیان در نوار غزه اشغالی ارائه کنند.

این کمیته همچنین از رژیم صهیونیستی خواست تا به شدت با گسترش سخنان تنفرآمیز نژادپرستانه از جمله از سوی سیاستمداران و شخصیت‌های عمومی جلوگیری کند.

بیانیه ۵ آژانس بشردوستانه سازمان ملل

هفته گذشته ۵ آژانس سازمان ملل بیانیه‌ای را درباره وضعیت غزه منتشر کردند.

این نهاد‌های سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک گزارش دادند: کمک‌هایی که وارد غزه شد «تنها یک شروع کوچک و دور از دسترس است».

آن‌ها خواستار آتش‌بس بشردوستانه و دسترسی ایمن به غیرنظامیان در تلاش برای نجات جان‌ها و جلوگیری از رنج بیشتر شدند.

این بیانیه از سوی برنامه توسعه سازمان ملل، صندوق جمعیت سازمان ملل، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، برنامه جهانی غذا و سازمان بهداشت جهانی صادر شده است.

در این بیانیه آمده است: بیش از ۱.۶ میلیون نفر در غزه به کمک‌های بشردوستانه نیاز اساسی دارند.

 

 

بیانیه کمیته تحقیق سازمان ملل

کمیسیون تحقیق سازمان ملل می‌گوید خشونت شدید در غزه وجدان بشریت را خشمگین کرده است.

این بیانیه می‎گوید: طرف‌های درگیری بی‌توجهی به زندگی غیرنظامیان نشان داده‌اند و باید قوانین بین‌المللی را رعایت کنند تا از ادامه جنایت‌ها جلوگیری کنند. 

بر اساس اعلام این کمیسیون، پس از تکمیل یک ماموریت پنج روزه در نیویورک، این بیانیه را اعلام کرد، جایی که آخرین گزارش خود را به هفتادو‌هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در هفته گذشته ارائه کرد.

ماده ۵۱ منشور ملل متحد استفاده از زور از سوی یک دولت را برای «دفاع از خود» تنها در صورت حمله مسلحانه از سوی دولت دیگر بیان می‌کند؛ کمیسیون به نظر مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری در سال ۲۰۰۴ اشاره می‌کند که تأیید کرد رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر سرزمین اشغالی فلسطین است و ماده ۵۱ منشور در این مورد - زمانی که تهدید از یک سرزمین منشأ می‌گیرد - قابل اجرا نیست. 

بیانیه کمیسر حقوق بشر سازمان ملل

ولکر تورک، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل هم با انتشار بیانیه‌ای خواستار آتش‌بس گسترده بشردوستانه در غزه شد.

وی همچنین خواست تا تلاش‌های مضاعف برای اطمینان از رعایت صحیح قوانین بین‌المللی انجام شود.

تورک، گفت: جان بسیاری از غیرنظامیان، که بسیاری از آن‌ها کودک هستند، قبلا در نتیجه این جنگ‌ها از دست رفته و اگر چیزی تغییر نکند، روز‌های آینده شاهد غیرنظامیان بیشتری در آستانه مرگ ناشی از ادامه بمباران خواهیم بود؛ انسانیت باید در اولویت باشد.

 

مواضع نهادهای حقوق بشری سازمان ملل درباره غزه

 

وی تاکید کرد که وضعیت بشردوستانه در غزه که پیش از این به دلیل ۱۶ سال محاصره با بحران مواجه شده، اکنون به دلیل کمبود آب، برق، بهداشت، داروی ضروری، غذا و سایر نیاز‌های اولیه در آستانه فاجعه است؛ گزارش‌های مربوط به ازدحام بیش از حد و گسترش بیماری‌ها عمیقاً نگران‌کننده است، حتی بیشتر از آن وقتی که بیمارستان‌ها آسیب می‌بینند و تخریب می‌شوند، کمبود دارو بدتر و رفت و آمد به شدت محدود می‌شود.

رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل، گفت: این خشونت هرگز پایان نخواهد یافت مگر اینکه مقامات انتخاب‌های شجاعانه و انسانی را که برای بشریت اساسی لازم است انجام دهند. نخستین گام باید آتش‌بس فوری بشردوستانه، نجات جان غیرنظامیان از طریق ارسال کمک‌های بشردوستانه سریع و مؤثر در سراسر غزه باشد که براساس نیاز ارائه می‌شود و با هیچ معیار خودسرانه دیگری محدود نمی‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *