اروپا بزرگ‌ترین بازار مصرف کوکائین جهان؛ بحران فنتانیل در راه است

11:18 - 08 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۶۷۹۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اروپا بزرگ‌ترین بازار مصرف کوکائین جهان؛ بحران فنتانیل در راه است
در حالی که ورود غیرقانونی محموله‌های بزرگ کوکائین به قاره اروپا، امری عادی شده است، بنادر اروپا زیر بار این محموله‌ها و کشورهای اروپایی زیر فشار پیامدهای امنیتی و سلامتی ناشی از آن‌ها غرق می‌شوند.

خبرگزاری میزان – کشور‌های اروپایی در حال حاضر به بزرگ‌ترین بازار مصرف کوکائین تبدیل شده‌اند؛ چراکه تجارت جهانی کوکائین در یک دهه گذشته شاهد تغییرات گسترده‌ای بوده و توجه قاچاقچیان موادمخدر قاره آمریکا به بازار‌های پر سود اروپا جلب شده است.

مصرف کوکائین در اروپا در دهه گذشته به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است.

افزایش مصرف کوکائین موج بی‌سابقه‌ای از خشونت‌های مرتبط با مواد مخدر را در سراسر اروپا به‌ویژه در شهر‌های بندری این قاره رقم زده است؛ در پی افزایش مصرف این ماده مخدر، مرگ‌ومیر ناشی از سوءمصرف و بیش‌مصرفی کوکائین نیز افزایش یافته است.

در عین حال، افزایش تقاضای کوکائین در اروپا، چالش‌های جدی را برای دیگر کشور‌ها ایجاد کرده است؛ وزیر دفاع کلمبیا به‌تازگی اعلام کرد که اروپا باید از طریق کاهش تقاضای کوکائین خود، مسئولیتش در مقابله با قاچاق موادمخدر را انجام دهد.

اروپا، بازار اصلی ماده مخدر کوکائین

اگرچه در سال ۲۰۲۰، اروپای غربی و مرکزی ۲۱ درصد از تقاضای جهانی کوکائین را به خود اختصاص داده بودند، این ماده در حال حاضر پس از حشیش، دومین ماده مخدر غیرقانونی پرمصرف در کل قاره اروپاست.

کوکائین ماده مخدری است که از گیاه کوکا که در آمریکای جنوبی رشد می‌کند، به دست می‌آید؛ این ماده مخدر معمولا به ۲ شکل در اروپا وجود دارد؛ رایج‌ترین شکل آن پودر کوکائین است و شکل دیگر و کمتر در دسترس آن کراک است.

 

اروپا، بزرگ‌ترین بازار مصرف کوکائین جهان؛ بحران فنتانیل در راه است

 

کوکائین از کانال‌های مختلفی عمدتا از طریق کانتینر‌های حمل‌ونقل تجاری وارد بنادر دریایی اروپا می‌شود؛ در اسپانیا (بندر والنسیا)، در بلژیک (بندر آنتورپ)، در هلند (بندر روتردام)، در فرانسه (بندر لوهاور)، در آلمان (بندر هامبورگ)، ... مهم‌ترین کانال‌های ورود کوکائین به اروپا هستند.

البته پیش از آن، قلمرو‌های فراسرزمینی کارائیبی فرانسه مانند گویان، گوادلوپ و مارتینیک، انگلیس مانند جزایر ویرجین و هلند شامل جزایر Bonaire، Saint Eustatius و Saba مسیر‌های قاچاق کوکائین از آمریکای جنوبی به اروپا هستند.

بر اساس گزارش دفتر مبارزه با موادمخدر و جرم سازمان ملل (UNODC)، بلژیک و هلند به مراکز اصلی واردات کوکائین اروپای غربی تبدیل شده‌اند.

 

اروپا، بزرگ‌ترین بازار مصرف کوکائین جهان؛ بحران فنتانیل در راه است

 

قاچاق کوکائین از مسیر بنادر دریایی اروپا به افزایش جرایم مرتبط با موادمخدر از جمله فساد کارکنان، ارعاب و خشونت منجر می‌شود؛ به‌طور کلی رقابت در بازار کوکائین در برخی از کشور‌های اروپایی در سطوح خرده و عمده‌فروشی یکی از محرک‌های مهم جرایم مرتبط با موادمخدر از جمله خشونت‌های مرتبط با باند‌های سازمان‌یافته و جنایت‌کار است.

بلژیک، هلند و اسپانیا در میان کشور‌های اروپایی بالاترین حجم کشفیات کوکائین را گزارش می‌کنند؛ در سال ۲۰۲۲، مقدار کوکائین کشف شده در آنتورپ، دومین بندر بزرگ اروپا، از ۹۱ تن در سال ۲۰۲۱، به ۱۱۰ تن افزایش یافت.

حجم کشفیات کوکائین در اروپا از سال ۲۰۱۶ سالانه افزایش یافت؛ رکورد کشف کوکائین در کشور‌های اروپایی مربوط به سال ۲۰۲۱ با حجم ۳۰۳ تن در ۶۸ هزار محموله است.

در عین حال، حجم بالای کشفیات محموله‌های کوکائین نشان‌دهنده گستردگی دسترسی به این ماده مخدر در این قاره است؛ این موضوع برای مقام‌های اروپایی از جهت افزایش سطح مصرف و آسیب‌های مرتبط با آن بسیار نگران‌کننده است.

براساس اطلاعات موجود، کوکائین در حدود یک پنجم مرگ‌های ناشی از بیش‌مصرفی موادمخدر در سال ۲۰۲۱ در اروپا نقش داشته است؛ ضمن این که تزریق این ماده مخدر در بروز موج‌های ابتلا به ایدز در کشور‌های اروپایی هم نقش گسترده‌ای داشته است.

ایجاد اتاق‌های مصرف کوکائین در کشور‌های مختلف اروپایی، جرم‌انگاری ایجاد آزمایشگاه‌های تولید، استنفاده و مصرف کوکائین نیز نتوانست بر کنترل مصرف فزاینده این ماده مخدر تاثیری داشته باشد و فقط به کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره این بحران برای کشورهای اروپایی منجر شد.

ناتوانی یا عدم وجود اراده کشور‌های اروپایی برای مقابله با این بحران سبب شده تا گردشگردی موادمخدر در اروپا به‌ویژه در شهر‌های بندری این قاره شکل بگیرد.

 

اروپا، بزرگ‌ترین بازار مصرف کوکائین جهان؛ بحران فنتانیل در راه است

 

مضرات مصرف کوکائین

مصرف مزمن کوکائین با افزایش بیماری‌های عروقی کرونر (باریک شدن یا انسداد شریان‌هایی که به قلب خون‌رسانی می‌کنند)، کاردیومیوپاتی (بیماری ناشی از التهاب عضله قلب) و سکته مغزی مرتبط است.

بررسی مرگ‌ومیر افرادی که به‌صورت منظم یا غیرمنظم کوکائین مصرف می‌کنند، نشان می‌دهد که خطر مرگ ناشی از خودکشی، جراحت تصافی، قتل و مرگ‌ومیر ناشی از ایدز در میان این افراد در قیاس با همسالان در جمعیت عمومی افزایش یافته است.

اگرچه مصرف کوکائین به تنهایی مضرات بسیاری دارد، اما مصرف همزمان آن با الکل می‌تواند بسیار خطرناک‌تر بوده و به پیامد‌های نامطلوب سلامتی منجر شود.

در بین ۲۰ کشور اروپایی که هر ۲ سال یک بار داده‌های مربوط به سوءمصرف ماده مخدر کوکائین را ارائه می‌کنند، این ماده در ۱۶.۵ درصد مرگ‌ومیر‌های ناشی از بیش‌مصرفی در سال ۲۰۲۱ نقش داشته است.

هم مسمومیت‌های حاد ناشی از مصرف کوکائین و هم تقاضا برای درمان وابستگی به این ماده در اروپا افزایش یافته است.

تقاضای درمان برای اختلال مصرف کوکائین، دومین دلیل شایع در میان افرادی بود که برای نخستین بار در سال ۲۰۲۲ در اروپا وارد روند درمان اعتیاد شدند.

با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی در گزارش مربوط به مرگ‌ومیر‌های ناشی از سوءمصرف موادمخدر محدودیت‌های زیادی دارند و به همین دلیل باید به آمار و ارقام ارائه شده از سوی آن‌ها با احتیاط نگریست.

در آلمان، از هر پنج مورد مرگ‌ومیر مرتبط با موادمخدر دست‌کم یک مورد بر اثر مصرف کوکائین رخ داده است.

 

اروپا، بزرگ‌ترین بازار مصرف کوکائین جهان؛ بحران فنتانیل در راه است

 

رشد فعالیت‌های خشونت‌بار باند‌های جنایت‌کار

رشد مصرف ماده مخدر کوکائین در کشور‌های اروپایی در پی افزایش حجم ورودی این ماده مخدر سبب شده تا فرصت ایجاد و افزایش فعالیت گروه‌ها و باند‌های جنایت‌کار بیش از هر زمان دیگری فراهم شود؛ چراکه سود حاصل از قاچاق کوکائین بسیار بیشتر از قاچاق دیگر موادمخدر است.

این موضوع به نوبه خود سرعت گسترش و حجم بازار اروپا را در پی داشته است؛ در بلژیک، باند‌های موتورسوار به‌عنوان ارائه‌دهندگان خدمات حمل‌ونقل موادمخدر استخدام می‌شوند؛ در فرانسه، بیش از یک ششم کوکائین مصرفی از طریق بدن توزیع‌کنندگان موادمخدر، قاچاق می‌شوند که اغلب از طریق فقر به این تجارت مرگبار کشیده شده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که این شبکه جنایی در سراسر اروپا همچنان رشد یافته و گسترده‌تر شود؛ چراکه قاچاق موادمخدر به‌ویژه کوکائین در و به قاره اروپا با سرعت در حال رشد است.

 

اروپا، بزرگ‌ترین بازار مصرف کوکائین جهان؛ بحران فنتانیل در راه است

 

جوان شدن سن مصرف‌کنندگان کوکائین در اروپا

گزارش‌های اخیر مرکز نظارت بر موادمخدر و اعتیاد به موادمخدر اروپا (EMCDDA) و دفتر موادمخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) درباره مصرف موادمخدر در اروپا نشان می‌دهد که به موازات افزایش مصرف کوکائین در اروپا، مصرف این ماده مخدر در میان جوانان این قاره رشد قابل توجهی داشته است.

براساس آمارها و ارقام به‌دست آمده از بررسی‌ها، استفاده از کوکائین در میان نوجوانان و جوانان در اروپا در حال افزایش است و در سال ۲۰۲۲ شیوع مصرف در میان این قشر به حدود پنج درصد رسید.

یکی از دلایل اصلی این امر، خریدوفروش این مواد در شبکه‌های اجتماعی است؛ ضمن اینکه این فضای آنلاین، عرصه‌ای را برای تبلیغ زندگی با مصرف موادمخدر و داشتن رفاه در پی پیوستن به گروه‌ها و باندهای قاچاق موادمخدر فراهم کرده است.

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهند که تقریبا ۲.۳ میلیون جوان ۱۵ تا ۳۴ ساله معادل ۲.۳ درصد از جمعیت این گروه سنی در اروپا، در سال گذشته کوکائین مصرف کردند.

در عین حال، گزارش‌های متعددی مبنی بر افزایش مصرف کوکائین در میان دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان به‌ویژه در کشور‌های نوردیک (دانمارک، نروژ و سوئد) وجود دارند.

به‌طور کلی، این گزارش‌ها جریان نگران‌کننده‌ای از عادی شدن مصرف موادمخدر به‌ویژه کوکائین را در سراسر اروپا نمایان می‌کنند.

 

اروپا، بزرگ‌ترین بازار مصرف کوکائین جهان؛ بحران فنتانیل در راه است

 

رشد قابل‌توجه مصرف کوکائین در فرانسه

در حالی که خرید، فروش و مصرف ماده مخدر کوکائین در اروپا رشد تامل‌برانگیزی داشته، سهم فرانسه از تجارت و مصرف کوکائین در میان کشور‌های اروپایی قابل‌توجه است.

آژانس بهداشت فرانسه در این رابطه گفت: سیگنال‌ها، افزایش مصرف کوکائین در اشکال پودر یا کراک را نشان می‌دهد و فرانسه با ۶۰۰ هزار مصرف‌کننده در سال، یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان کوکائین در اتحادیه اروپا است.

این آژانس همچنین اعلام کرد که فرانسه شاهد افزایش سه برابری مراجعات به اورژانس به دلیل مصرف کوکائین بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ بوده است؛ سه دلیل اصلی مراجعات مذکور عبارتند از مسمومیت (۶۵%)، اعتیاد (۱۳%) یا ترک (۷.۵%).

فنتانیل، تهدید جدی نوظهور برای اروپا

اروپا در حال حاضر با بحران چندوجهی قاچاق موادمخدر مواجه است؛ بحرانی که هم سلامت روان و جسم ساکنان قاره سبز را هدف قرار داده و هم به خشونت‌های مرگبار مسلحانه پر تکرار منجر شده است؛ در واقع، افزایش خشونت‌های مسلحانه ناشی از جرایم مرتبط با موادمخدر سبب شده تا تهدیدی جدی در این قاره در حال ظهور باشد.

از سوی دیگر اروپا با تهدید نوظهوری مواجه شده است؛ فنتانیل، ماده افیونی مصنوعی که براساس تخمین‌ها ۵۰ برابر قوی‌تر از هروئین است، از سوی اتحادیه اروپا به‌عنوان خطر احتمالی قریب‌الوقوع شناسایی شده است.

مقام‌های اتحادیه اروپا می‌گویند که خود را برای مقابله با افزایش و توزیع گسترده فنتانیل آماده می‌کنند و در همین چارچوب، منابع آژانس موادمخدر اتحادیه اروپا را ۲ برابر کرده‌اند.

در حالی که آخرین داده‌ها از سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهند که فقط ۱۳۷ مورد مرگ‌ومیر در اتحادیه اروپا ناشی از مصرف فنتانیل ثبت شده است، مقام‌های اروپایی می‌گویند که انتظار افزایش چند برابری این رقم در سال‌های آینده را دارند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *