جرم‌زدایی تدریجی از مصرف کوکائین؛ سند شکست غرب در مبارزه با مواد افیونی

12:10 - 02 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۶۶۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جرم‌زدایی تدریجی از مصرف کوکائین؛ سند شکست غرب در مبارزه با مواد افیونی
کشورهای اروپایی در پی شکست مبارزه با مواد مخدر عجولانه در مسیر قانونی کردن مصرف مواد مخدر گام بر می‌دارند.

خبرگزاری میزان – کشور‌های اروپایی در سال‌های اخیر به موازات تبدیل شدن به بزرگ‌ترین بازار مصرف کوکائین در جهان، با چالش‌های بزرگی مواجه شده‌اند که راه حلی برای آن‌ها پیدا نشده است.

همین موضوع این کشور‌ها را به سمت طراحی و اجرای ایده «وحشتناک» قانونی کردن خرید، فروش و مصرف تفریحی این ماده مخدر خطرناک سوق داده است.

مصرف کوکائین در اروپا در سیر صعودی

تغییرات گسترده در تجارت جهانی کوکائین در یک دهه گذشته نشان می‌دهد که قاچاقچیان مواد مخدر در قاره آمریکا، بازار‌های پر سود اروپا را در اولویت سوداگری مرگ خود قرار داده‌اند؛ تلاقی این عامل با افزایش مصرف ماده مخدر کوکائین در اروپا سبب شده تا قاره سبز با موج بی‌سابقه‌ای از چالش‌ها از جمله خشونت‌های مرتبط با فعالیت باند‌های مواد مخدر به‌ویژه در شهر‌های بندری مواجه شود.

ضمن اینکه مرگ‌و‌میر ناشی از سوءمصرف و بیش‌مصرفی کوکائین در اروپا نیز به یک چالش بهداشتی جدی تبدیل شده است.

افزایش مصرف کوکائین در اروپا بر روابط سیاسی کشور‌های این قاره با دیگر مناطق جهان به‌ویژه در قاره آمریکا نیز تاثیر‌های سوئی داشته است.

اگرچه در سال ۲۰۲۰، اروپای غربی و مرکزی ۲۱ درصد از تقاضای جهانی کوکائین را به خود اختصاص داده بودند، این ماده در حال حاضر پس از حشیش، دومین ماده مخدر غیرقانونی پرمصرف در کل قاره اروپا است.

کوکائین ماده مخدری است که از گیاه کوکا که در آمریکای جنوبی رشد می‌کند، به دست می‌آید؛ این ماده مخدر معمولا به ۲ شکل در اروپا وجود دارد؛ رایج‌ترین شکل آن پودر کوکائین است و شکل دیگر و کمتر در دسترس آن کراک است.

کوکائین از کانال‌های مختلفی عمدتا از طریق کانتینر‌های حمل‌ونقل تجاری وارد بنادر دریایی اروپا می‌شود؛ در اسپانیا (بندر والنسیا)، در بلژیک (بندر آنتورپ)، در هلند (بندر روتردام)، در فرانسه (بندر لوهاور)، در آلمان (بندر هامبورگ)، ... مهم‌ترین کانال‌های ورود کوکائین به اروپا هستند؛ البته پیش از آن، قلمرو‌های فراسرزمینی کارائیبی فرانسه مانند گویان، گوادلوپ و مارتینیک، انگلیس مانند جزایر ویرجین و هلند شامل جزایر Bonaire، Saint Eustatius و Saba مسیر‌های قاچاق کوکائین از آمریکای جنوبی به اروپا هستند.

 

جرم‌زدایی تدریجی از مصرف کوکائین؛ سند شکست قاره سبز در مبارزه با مواد افیونی

 

گزارش دفتر مبارزه با موادمخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) تاکید دارد که بلژیک و هلند به مراکز اصلی واردات کوکائین اروپای غربی تبدیل شده‌اند؛ بلژیک، هلند و اسپانیا در میان کشور‌های اروپایی بالاترین حجم کشفیات کوکائین را گزارش می‌کنند؛ در سال ۲۰۲۲، مقدار کوکائین کشف شده در آنتورپ، دومین بندر بزرگ اروپا، از ۹۱ تن در سال ۲۰۲۱، به ۱۱۰ تن افزایش یافت.

حجم کشفیات کوکائین در اروپا از سال ۲۰۱۶ سالانه افزایش یافت؛ رکورد کشف کوکائین در کشور‌های اروپایی مربوط به سال ۲۰۲۱ با حجم ۳۰۳ تن در ۶۸ هزار محموله است؛ در عین حال، حجم بالای کشفیات محموله‌های کوکائین نشان‌دهنده گستردگی دسترسی به این ماده مخدر در این قاره است.

براساس اطلاعات موجود، کوکائین در حدود یک پنجم مرگ‌های ناشی از بیش‌مصرفی موادمخدر در سال ۲۰۲۱ در اروپا نقش داشته است؛ ضمن این که تزریق این ماده مخدر در بروز موج‌های ابتلا به ایدز در کشور‌های اروپایی هم نقش گسترده‌ای داشته است.

ایجاد اتاق‌های مصرف کوکائین در کشور‌های مختلف اروپایی، جرم‌انگاری ایجاد آزمایشگاه‌های تولید، استنفاده و مصرف کوکائین نیز نتوانست بر کنترل مصرف فزاینده این ماده مخدر تاثیری داشته باشد و فقط به کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره این بحران برای کشور‌های اروپایی منجر شد؛ ناتوانی یا عدم وجود اراده کشور‌های اروپایی برای مقابله با این بحران سبب شده تا گردشگردی موادمخدر در اروپا به‌ویژه در شهر‌های بندری این قاره شکل بگیرد.

در حالی که خرید، فروش و مصرف ماده مخدر کوکائین در اروپا رشد تامل‌برانگیزی داشته، سهم فرانسه از تجارت و مصرف کوکائین در میان کشور‌های اروپایی قابل‌توجه است.

آژانس بهداشت فرانسه در این رابطه گفت: سیگنال‌ها، افزایش مصرف کوکائین در اشکال پودر یا کراک را نشان می‌دهد و فرانسه با ۶۰۰ هزار مصرف‌کننده در سال، یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان کوکائین در اتحادیه اروپا است.

این آژانس همچنین اعلام کرد که فرانسه شاهد افزایش سه برابری مراجعات به اورژانس به دلیل مصرف کوکائین بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۲ بوده است؛ سه دلیل اصلی مراجعات مذکور عبارتند از مسمومیت (۶۵%)، اعتیاد (۱۳%) یا ترک (۷.۵%).

جوان شدن سن مصرف‌کنندگان کوکائین در اروپا

گزارش‌های اخیر مرکز نظارت بر موادمخدر و اعتیاد به موادمخدر اروپا (EMCDDA) و دفتر موادمخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) درباره مصرف موادمخدر در اروپا نشان می‌دهد که به موازات افزایش مصرف کوکائین در اروپا، مصرف این ماده مخدر در میان جوانان این قاره رشد قابل توجهی داشته است.

براساس آمار‌ها و ارقام به‌دست آمده از بررسی‌ها، استفاده از کوکائین در میان نوجوانان و جوانان در اروپا در حال افزایش است و در سال ۲۰۲۲ شیوع مصرف در میان این قشر به حدود پنج درصد رسید.

یکی از دلایل اصلی این امر، خریدوفروش این مواد در شبکه‌های اجتماعی است؛ ضمن اینکه این فضای آنلاین، عرصه‌ای را برای تبلیغ زندگی با مصرف موادمخدر و داشتن رفاه در پی پیوستن به گروه‌ها و باند‌های قاچاق موادمخدر فراهم کرده است.

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهند که تقریبا ۲.۳ میلیون جوان ۱۵ تا ۳۴ ساله معادل ۲.۳ درصد از جمعیت این گروه سنی در اروپا، در سال گذشته کوکائین مصرف کردند.

در عین حال، گزارش‌های متعددی مبنی بر افزایش مصرف کوکائین در میان دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان به‌ویژه در کشور‌های نوردیک (دانمارک، نروژ و سوئد) وجود دارند.

به‌طور کلی، این گزارش‌ها جریان نگران‌کننده‌ای از عادی شدن مصرف موادمخدر به‌ویژه کوکائین را در سراسر اروپا نمایان می‌کنند.

سوئیس؛ نخستین کشور جهان در قانونی کردن مصرف تفریحی کوکائین

سوئیس، هشتمین کشور ثروتمند اروپایی از نظر تولید ناخالص داخلی و پنجمین کشور جهان از نظر ثروت سرانه، یکی از بالاترین سطوح استفاده کوکائین در این قاره را دارد.

سوئیس یکی از بالاترین سطوح مصرف کوکائین را در اروپا دارد؛ زوریخ، بازل و ژنو در بین ۱۰ شهر نخست اروپا از جهت مصرف کوکائین قرار دارند.

در عین حال، کاهش چشمگیر قیمت کوکائین در پنج سال گذشته در سوئیس رشد مصرف این ماده مخدر را در پی داشته است.

یکی از مقام‌های حوزه مبارزه با مواد مخدر سوئد در این باره گفت: ما ازران‌ترین و با کیفیت‌ترین کوکائین را در سوئیس داریم که به راحتی در دسترس است.

به گفته وی، قاچاق مواد مخدر جنگی است که باید در بحث سیاسی مورد بررسی قرار گیرد.

پارلمان برن به تازگی برنامه آزمایشی را تصویب کرد که این کشور را به نخستین کشوری تبدیل می‌کند که مصرف کوکائین را قانونی می‌کند.

این برنامه آزمایشی با هدف آنچه تلاش برای ایمن‌تر شدن استفاده از مواد مخدر در این کشور خوانده شد، تصویب شده است.

پرتغال و جرم‌زدایی مصرف مواد مخدر

رشد مصرف مواد مخدر به‌ویژه کوکائین در پرتغال و بی‌حاصل ماندن تلاش‌های پلیس این کشور برای مقابله با این بحران، لیسبون را به سمت جرم‌زدایی از مواد مخدر سوق داده است.

منتقدان رویکرد دولت پرتغال، می‌گویند که اگرچه سیگار کشیدن در مدارس و بیمارستان‌های پرتغال ممنوع است، اما دولت اجازه می‌دهد معتاد‌ها در همین مکان‌ها مواد مصرف و تزریق کنند.

چرا اروپا در مسیر قانونی کردن مصرف و خرید و فروش کوکائین حرکت می‌کند؟

جنگ اروپا با مواد مخدر شکست خورده و مصرف انواع مخدر به ویژه کوکائین در کشور‌های اروپایی به سطح انفجاری رسیده است.

کشور‌های اروپایی پس از شکست آشکار در برابر این بحران، اکنون ادعا می‌کنند که قصد دارند سیاسیت مواد مخدر خود را تغییر دهند و در همین چارچوب دست به تغییرات قانونی زده‌اند.

بسیاری از کشور‌های اروپایی، از جمله اسپانیا، ایتالیا و پرتغال، دیگر مجازات زندان برای داشتن مواد مخدر از جمله کوکائین ندارند.

قانونی کردن مواد مخدر یک ایده وحشتناک است و پیامد‌های فاجعه‌آمیزی دارد؛ نگاهی به پیامد‌های قانونی کردن مصرف ماری جوانا موید این ادعا است.

بازار کوکائین در اروپا به یک صنعت میلیارد دلاری تبدیل شده و به رکورد قاچاق مواد مخدر دامن زده است؛ براساس گزارش‌ها، این امر همچنین منجر به افزایش چشمگیر جرم خشونت‌آمیز در شمال غربی اروپا شده است.
اعتیاد، جرم و مصرف بیش از حد همان چیزی است که کوکائین تاکنون برای اروپا به ارمغان آورده است.

منتقدان رویکرد کشور‌های اروپایی در قانونی کردن مصرف مواد مخدر تاکید دارند، در حالی که این کشور‌ها باید برای کاهش شمار معتاد‌ها اقدام کنند، با اقدام برای قانونی کردن مصرف مواد مخدر سلامت، رفاه و ایمنی مردم خود را به خطر می‌اندازند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *