چگونه سوئد به پایتخت قتل مسلحانه اروپا تبدیل شد؟

11:24 - 08 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۱۴۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
چگونه سوئد به پایتخت قتل مسلحانه اروپا تبدیل شد؟
سرعت رشد جرایم خشونت بار مسلحانه در سوئد سبب تشدید نگرانی‌ها درباره سرایت آن به دیگر کشور‌های قاره سبز شده است.

خبرگزاری میزان – موضوع خشونت تسلیحاتی در سوئد و نرخ رشد نگران کننده آن به ویژه در ماه‌های اخیر به یکی از بحث‌های اصلی حقوق بشری تبدیل شده است.

این موضوع در کنار افشاگری‌های متعدد درباره نقض حقوق مهاجران، نقض حقوق زندانیان، سیستم قضایی ناعدلانه، ... سبب شد تا این پرسش مهم مطرح شود که چگونه سوئد به عنوان یکی از مدعیان حفظ و پیشگامی حقوق بشر در جهان به پایتخت قتل اروپا تبدیل شد؟

چگونه سوئد مدعی صلح و آرامش به پایتخت قتل با اسلحه در اروپا تبدیل شد؟

«وال استریت ژورنال» در گزارشی با اشاره به وقوع قتل مسلحانه در اوایل ماه مارس سال جاری در سوئد، نوشت که این تیراندازی فصل جدیدی از وحشیگری در میان موج خشونت‌های مسلحانه گروهی سوئد باز کرد و سبب شد سوئد به کانون داغ قتل با اسلحه در اروپا تبدیل شود.

بر اساس گزارش‌های سوئد خشونت مسلحانه و قتل‌های ناشی از آن ناشی از اقدام‌های مربوط به تجارت مواد مخدر و انتقام جویی‌های شخصی هستند که هجوم سلاح و وجود جوانان حاشیه‎نشین آن را تسهیل کرده است.

شورای ملی پیشگیری از جرم سوئد اعلام کرد که تیراندازی‌های منجر به قتل در سوئد تقریبا ۵.۲ برابر میانگین اروپاست.

در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به ترتیب ۴۵ و ۶۲ نفر بر اثر خشونت تسلیحاتی جان خود را از دست دادند؛ اگرچه نرخ کلی قتل در سوئد حدود یک ششم میزان قتل در آمریکاست، اما در قیاس با کشور‌های اروپایی فوق العاده بالاست؛ به عنوان مثال، نرخ قتل با سلاح در استکهلم تقریبا ۳۰ برابر قتل با اسلحه در لندن پایتخت انگلیس است.

مجرمان در سوئد در حال جوان‌تر شدن هستند و استفاده از تاکتیک‌های خشونت آمیز به شکل فزاینده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند و شهروندان بی گناه از جمله کودکان را قربانی می‌کنند.

فرهنگ خشونت و اسلحه در سوئد محدود به مواد مخدر و پول و باند‌های جنایتکار نماند و اکنون تمام سوئد را آلوده کرده است.

به گفته یک کارشناس، بخشی از دلیل افزایش خشونت با اسلحه در سوئد این است که افراد درگیر در تیراندازی به مجازات‌ها اهمیتی نمی‌دهند، زیرا میزان محکومیت‌ها اندک است؛ ضمن این که در بیش از دو سوم تیراندازی‌ها هیچ فردی دستگیر نمی‌شود و تنها یک پنجم قتل‌های مسلحانه مربوط به باند‌های جنایتکار حل می‌شود.

یک تحلیلگر اطلاعات پلیس می‌گوید که تحقیقات درباره تیراندازی‌ها عموما به دلیل کمبود شاهد با مشکل مواجه می‌شود و عاملان واقعی اغلب برای قربانیان ناشناخته هستند.

تجزیه و تحلیل انجام شده درباره افراد دستگیر شده، تحت تعقیب یا محکوم شده به دلیل ارتکاب خشونت با سلاح گرم در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ توسط روزنامه سوئدی Dagens Nyheter نشان می‌دهد که اکثریت آن‌ها در محله‌های آسیب پذیر زندگی می‌کنند؛ مناطقی با نرخ بالای فقر و بیکاری.

این در حالی است که پلیس سوئد در مبارزه و مقابله با باند‌های جنایتکار فعال در این کشور شکست خورده است.

پلیس و دولت سوئد در تلاش هستند که موج فزاینده قتل‌های مسلحانه را به حضور مهاجران در این کشور ارتباط دهند و به همین علیت حتی سیاست‌های مهاجرتی خود را سختگیرانه‌تر کرده است.

کارشناسان می‌گویند که سهم مهاجران از شمار جنایتکاران سازمان یافته در سوئد بسیار کمتر از چیزی است که دولت سوئد می‌گوید؛ آن‌ها تاکید دارند که دلیل همین مهاجران در خشونت‌های مسلحانه نیز شکست دولت در اجرای فرآیند ادغام مهاجران است.

اسکان مهاجران در شهرک‌های مسکونی جدا از جامعه سوئد با فرصت‌های شغلی کم یا درمان شرایطی مانند اختلال استرس پس از سانحه به حاشیه نشینی آن‌ها منجر شده است.

موج تیراندازی‌ها و انفجار‌های مرگبار در سوئد

به گزارش «tv۴»، شهر‌های بزرگ و کوچک سوئد اخیرا شاهد موجی از تیراندازی‌ها و انفجار‌ها بودند، اما سهم استکهلم، پایتخت سوئد از دیگر شهر‌های این کشور بیشتر بوده است.

بر اساس ارقامی که پلیس در اختیار «tv۴» قرار داد، از سال ۲۰۲۰ تاکنون دستکم هر ماه یک نفر در سوئد هدف اصابت گلوله قرار گرفته که هدف خشونت با سلاح نبوده است.

بر اساس اظهارات گزارشگر جنایی سوئد، در سال جاری، ۸ فرد خارجی تحت تاثیر تیراندازی قرار گرفته اند و استکهلم بدترین ضربه را دیده است.

آمار‌های مربوط به خشونت تسلیحاتی در سوئد چه می‌گویند؟

سوئد با جمعیت ۱۰ میلیون نفری خود اکنون در کنار کرواسی بالاترین میزان قتل با اسلحه را در اروپا دارد؛ این کشور در سال گذشته رکورد ۳۹۱ تیراندازی و ۶۳ مرگ بر اثر تیراندازی را ثبت کرد.

این کشور از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۷۰ مورد تیراندازی و حدود ۳۰ کشته و زخمی بر اثر این تیراندازی‌ها را ثبت کرد.

براساس تخمین پلیس سوئد فقط در استکهلم، پایتخت این کشور ۳ هزار سلاح گرم غیرقانونی وجود دارد که تقریبا ۳ برابر تعداد تصور شده در لندن به عنوان شهری با ۱۰ میلیون نفر جمعیت است.

خیابان‌های سوئد در سال‌های اخیر به صحنه نبرد مسلحانه باند‌های جنایتکار تبدیل شده‎اند که شهروندان بیگناه را در میان آتش گرفتار می‌کنند.

نگرانی اروپا از وضعیت سوئد

خشونت تسلیحاتی در سوئد در حال سرایت به دیگر نقاط اروپاست؛ یک استاد جرم شناسی دانشگاه مالمو سوئد، می‌گوید: ما در حال صادر کردن قاتل به اروپا هستیم.

اکنون اروپا به شکلی جدی نگران سرایت موج خشونت‌های مسلحانه از سوئد به دیگر کشورهاست.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *