سرکوب پناهجویان در مرزهای آمریکا و مکزیک

11:23 - 09 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۳۴۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سرکوب پناهجویان در مرزهای آمریکا و مکزیک
پناهجویان در مرزهای آمریکا و مکزیک همچنان هدف انواع خشونت و سرکوب قرار دارند.

خبرگزاری میزان - کمی بیش از ۲ هفته از لغو «عنوان ۴۲» از سوی دولت بایدن می‌گذرد، سیاست مرزی که برای جلوگیری از ورود پناهجویان به مرز آمریکا و مکزیک استفاده می‌شد.

به گزارش «wsws»، در حالی که سیاستمداران دست راستی به دنبال تحریک احساسات ضد مهاجرتی با هشدار‌هایی در مورد سیل مهاجران در مرز بودند، برعکس این موضوع اتفاق افتاده است؛ تعداد مهاجران در مرز آمریکا و مکزیک کاهش یافته است.

از زمان منقضی شدن «عنوان ۴۲» در ۱۱ می، موارد عبور پناهجویان از مرز آمریکا به نصف کاهش یافته است و با این حال، این موضوع بیشتر از آنچه که با کاهش تعداد افرادی که به دنبال پناهندگی هستند، مرتبط باشد با سرکوب پناهجویان از سوی دولت مکزیک مرتبط است. 

نقش مکزیک در سرکوب پناهجویان

در سال ۲۰۱۹، دولت ترامپ و دولت آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک (AMLO) پروتکل حفاظت از مهاجران (MPP) را که قبلاً به عنوان «در مکزیک بمانید» شناخته می‌شد، اجرا کردند؛ هدف از این برنامه این بود که مقامات مکزیکی اقدامات وحشیانه واشنگتن در قبال پناهجویان را انجام دهند و از پناهجویان مکزیک و آمریکای مرکزی بخواهند تا زمانی که پرونده‌های مهاجرتی آن‌ها در آمریکا بررسی می‌شود، در مکزیک بمانند.

علیرغم این واقعیت که بسیاری از شهروندان مکزیکی در حال فرار از شرایط این کشور هستند، مکزیک به عنوان یک «کشور ثالث امن» در نظر گرفته شده است، نامی که تنها ماهیت پیچیده و تنبیهی این سیاست را نشان می‌دهد.

سرکوب پناهجویان از سوی AMLO و دولت مکزیک شامل بسته شدن پناهگاه‌ها و اتوبوس‌های مهاجران به ایالت‌های جنوبی و داخلی مکزیک است؛ با محدودیت‌هایی که آن‌ها را ملزم می‌کند در ایالت تعیین شده خود بمانند یا با اخراج مواجه شوند.

دولت مکزیک ده‌ها پناهگاه مهاجران را بسته و شروع به انتقال مهاجران از مرز شمالی خود به سایر ایالت‌ها کرده است؛ مقام‎های این کشور همچنین مجوز‌های ۴۵ روزه‌ای را که به مهاجران غیرقانونی اجازه می‌دهد بدون ترس از اخراج یا بازداشت در سراسر این کشور سفر کنند، به حالت تعلیق درآورده‎اند.

 

تغییر قوانین و سرکوب بیشتر

این تغییرات اخیر در قوانین مهاجرت آمریکا و مکزیک با هدف تضعیف وضعیت مهاجرت مهاجران در مکزیک و توجیه اخراج آن‌ها صورت گرفته است.

به پناهجویان گفته می‌شود که دیگر قادر به درخواست حضوری نیستند، باید با استفاده از برنامه گمرک و گشت مرزی آمریکا (CBP) یک قرار ملاقات در بنادر ورودی این کشور را تضمین کنند؛ با این حال، بسیاری از مهاجران مشکلاتی را با این برنامه گزارش می‌دهند، که علیرغم تلاش‌های متعدد برای درخواست، به آن‌ها وقت ملاقات نمی‌دهد.

روند جدید پناهندگی آمریکا تحت «عنوان ۸» مستلزم آن است که مهاجرانی که بدون تعیین وقت قبلی خود را در مرز حاضر می‌کنند ثابت کنند که در مسیر رسیدن به آمریکا از پناهندگی در «کشور ثالث امن» محروم شده‌اند.

اگر مهاجران نتوانند این موضوع را در مرز آمریکا ثابت کنند، با اخراج فوری و ممنوعیت درخواست مجدد پناهندگی حداقل به مدت پنج سال مواجه خواهند شد.

اقدامات مقام‎های مکزیکی با اقدامات فرماندار راست گرای تگزاس، «گرگ ابوت»، تفاوت چندانی ندارد، که پناهجویان را با اتوبوس به واشنگتن دی‌سی، نیویورک، شیکاگو، فیلادلفیا و دنور می‌برد، جایی که آن‌ها بدون هیچ کمکی رها می‌شوند.

این ایالت به فرستادن بیش از ۱۹ هزار مهاجر به شهر‌های تحت مدیریت دموکرات‌ها به عنوان بخشی از طرح «عملیات ستاره تنها» می‌بالد.

وضعیت اردوگاه‌های پناهجویی

یک مادر مهاجر کلمبیایی درباره وضعیت اردوگاه‌های پناهجویی در مرز‌های آمریکا و مکزیک گفته که در این اردوگاه‌ها مردان، زنان و کودکان بازداشت‌شده در مرز چندین شب را در اتاق‌های کوچکی که در دمای انجماد قرار دارند (جعبه‌های یخ)، سپری می‌کنند؛ در آنجا مجبور می‌شوند روی زمین‌های بتنی برهنه بخوابند و این تجربه آسیب‌زا صرفا برای تنبیه مهاجران و بازدارندگی آن‌ها از درخواست پناهندگی است.

به گفته وی، من سه روز و دو شب را در جعبه یخ دوام آوردم، تا زمانی که آن‌ها مرا مورد بررسی قرار دادند و به من اجازه دادند که وارد آمریکا شوم، در حالی که یک قاضی تصمیم می‌گیرد که آیا ما اجازه اقامت داریم یا من را به کلمبیا می‌فرستد.

این پناهجوی کلمبیایی اظهار کرد: بسیاری از پلیس‌ها بسیار بی‌ادب هستند، آن‌ها واقعا برای کودکانی که تخت ندارند، دلسوزی نمی‌کنند، ما روی زمین بودیم و عده‌ای بدون پتو بودند، آن‌ها غذای خوبی نمی‌دهند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *