روز حمایت از کودکان/نگاهی به وضعیت کودکان در اروپا و چالش‎های پیش‎روی آنها

11:53 - 11 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۷۶۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روز حمایت از کودکان/نگاهی به وضعیت کودکان در اروپا و چالش‎های پیش‎روی آنها
کودکان و به خصوص کودکان پناهجو در کشورهای اروپایی با بحران‌های بسیاری مواجه هستند.

خبرگزاری میزان – روز نخست ماه ژوئن در بسیاری از کشور‌ها به عنوان روز حمایت از کودکان نامگذاری شده است.

کودکان و به خصوص کودکان مهاجر در بخش‌های مختلف جهان با بحران‌ها و مشکلات بسیاری مواجه هستند.

چالش کودکان پناهجو در اروپا

کودکان پناهجو و مهاجر – برخی با خانواده خود سفر می‌کنند و برخی به تنهایی – در مسیر رسیدن به اروپا، حتی جان خود را به خطر می‌اندازند.

میلیون‌ها خانواده برای فرار از درگیری، آزار و اذیت و فقر در کشور‌هایی مانند افغانستان، سومالی و سودان، خانه‌های خود را ترک می‌کنند؛ کودکان در این بین، امور را به دست خود خواهند گرفت و با خطرات بزرگتری از استثمار مانند قاچاقچیان انسان مواجه خواهند شد.

دلایل بسیار بیشتری وجود دارد که کودکان را مجبور به ترک خانه‌های خود می‌کند و عوامل کششی کمتری وجود دارد که آن‌ها را به اروپا می‌کشاند.

همه کودکان در حال مهاجرت در برابر آزار و سایر اشکال شدید خشونت در طول و بعد از سفر آسیب پذیر هستند؛ برآورد می‌شود که روزانه بیش از یک کودک در مسیر خطرناک دریای مدیترانه مرکزی از شمال آفریقا به ایتالیا جان خود را از دست می‌دهد.

از حدود ۱۰۰ هزار پناهجو و مهاجری که در سال گذشته از این مسیر تردد کرده‌اند، حدود ۱۵ درصد را کودکان تشکیل می‌دهند.

اکثریت قریب به اتفاق پسران ۱۶ تا ۱۷ ساله هستند که به تنهایی از کشور‌های متعددی در آفریقا سفر می‌کنند؛ برای بسیاری، اروپا ممکن است مقصد مورد نظر آن‌ها در هنگام شروع سفر نباشد؛ بیشتر آن‌ها در ابتدا به کشور‌های همسایه می‌روند، اما سوء استفاده‌ای که در طول مسیر تجربه می‌کنند، آن‌ها را وادار می‌کند که به سمت اروپا پیش بروند.

فقر کودکان در اروپا

در سال ۲۰۲۱، حدود ۲۴.۴ درصد از کودکان در اتحادیه اروپا در معرض خطر فقر یا محرومیت اجتماعی قرار داشتند در حالی که این میزان در بزرگسالان ۲۱.۱ درصد بود.

در همان سال کودکان وابسته که با یک بزرگسال مجرد زندگی می‌کنند، بالاترین خطر فقر یا طرد اجتماعی را در اتحادیه اروپا (۴۴.۱ درصد) ثبت کردند.

۶۲.۵ درصد از کودکان اتحادیه اروپا که والدین آن‌ها سطح تحصیلات متوسطه پایین‎تری داشتند، در معرض خطر فقر یا طرد اجتماعی بودند؛ در مقایسه با ۹.۸ درصد از کودکانی که والدین آن‌ها به سطح تحصیلات عالی رسیده بودند.

آزار و سوء استفاده جنسی

از هر پنج کودک در اروپا یک کودک قربانی نوعی خشونت جنسی است و این امر شامل انواع آزار و سوء استفاده شامل نمایش‌گرایی، بهره‌کشی در فحشا و هرزه‌نگاری، اخاذی جنسی آنلاین و اجبار، آزار و تجاوز جنسی است.

بین ۷۰ تا ۸۵ درصد کودکان قربانی آزارگر خود را می‌شناسند و اکثریت قریب به اتفاق کودکان قربانی افرادی هستند که به آن‌ها اعتماد دارند.

موضوع بدتر این که برخی از کودکان قادر به تشخیص آزار نیستند؛ کودکان بسیار کوچک در سنین پایین و همچنین کودکان دارای معلولیت.

کودکان سرگردان در کشور‌های اروپایی

بر اساس یک آمار محافظه کارانه در حال حاضر بیش از ۷۲ هزار پناهنده و مهاجر در یونان، قبرس و بالکان سرگردان هستند، از جمله بیش از ۲۲۵ هزار کودک - قادر به حرکت رو به جلو نیستند، تمایلی به بازگشت به کشور‌های خود ندارند و در تلاش برای زندگی در جوامع میزبان خود هستند.

کودکان به طور فزاینده‌ای نشانه‌هایی از آسیب روانی عمیق را در نتیجه رنجی که در طول این سفر‌ها و بعد از آن تجربه کرده اند نشان می‌دهند.

انتهای پیام/


برچسب ها: کودکان اروپا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *