بحران انسانی در مرزهای جنوبی آمریکا/ظرفیت بیش از حد مراکز پناهجویی و نگرانی از افزایش بیماری‎ها

8:26 - 06 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۶۷۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران انسانی در مرزهای جنوبی آمریکا/ظرفیت بیش از حد مراکز پناهجویی و نگرانی از افزایش بیماری‎ها
مقام‎های آمریکا به طور نظام‌مند توجهی به بحران برای پناهجویان در مرز‌های جنوبی این کشور ندارند.

خبرگزاری میزان - ۲ هفته پس از اعمال محدودیت‌های شدید دولت آمریکا برای پناهجویان، سمت مرز جنوب غربی این کشور به طرز شگفت انگیزی ساکت است، اما ده‌ها هزار مهاجر در سمت مکزیک به سمت یک بحران انسانی می‌روند.

ظرفیت بیش از حد مراکز پناهجویی

در پی این اعمال محدودیت‌های شدید از سوی دولت آمریکا، پناهگاه‌های مکزیک ۶ برابر ظرفیت، پناهجویان را در جای داده‌اند، اردوگاه‌های موقت همچنان در سرتاسر این کشور ظاهر می‌شوند، گرمای شدید تابستان در راه است و مهاجرانی که همچنان امیدوارند بتوانند وارد آمریکا شوند.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از سوی سازمان بین‌المللی مهاجرت (IOM) بیش از ۲۵ هزار مهاجر تا ۱۹ ماه می‌ همچنان در پناهگاه‌ها در امتداد مرز آمریکا و مکزیک و سایر نقاط مکزیک حضور داشتند؛ صد‌ها نفر دیگر کمپ‌های موقتی را در شهر‌های مرزی مکزیک تشکیل داده‎ و بسیاری دیگر آپارتمان اجاره کرده یا مسکن موقت دیگری پیدا کرده‌اند.

نگرانی از بیماری و خطرات بهداشتی

«دانا گرابر لادک»، رئیس ماموریت IOM در مکزیک، می‌گوید که ازدحام جمعیت سیستم‌های آب و فاضلاب محلی را تحت فشار قرار داده است و مقام‎ها نگران خطرات بهداشتی ناشی و بیماری از گرمای شدید هوا هستند.

مقام‎های دولت آمریکا می‌گویند تعداد مهاجرانی که تلاش می‌کنند به طور غیرقانونی وارد آمریکا شوند، به سرعت کاهش یافته است؛ کاهش از رکورد بیش از ۱۰ هزار عبور در روز قبل از پایان محدودیت‌های مهاجرتی دوران همه‌گیری کرونا معروف به عنوان ۴۲، به کمتر از ۴ هزار نفر در مدت کوتاهی پس از آن.

اما مقام‎های مکزیک توده‌های گسترده مهاجران را در مرز‌های شمالی این کشور و در امتداد مرز‌های آمریکا ردیابی می‌کنند.

«لادک»، معتقد است در حال حاضر این یک الگوی نگهداری است، زیرا پناهجویان سعی می‌کنند بفهمند که چه گزینه‌هایی وجود دارد.

طبق داده‌های جمع‌آوری‌شده از سوی IOM، از هفته گذشته، پناه‌گاه‌ها در هر شهر مرزی مکزیک به جز سیوداد خوارز فراتر از ظرفیت بودند.

قوانین سختگیرانه دولت بایدن

به نظر می‌رسد قوانین سختگیرانه جدید جو بایدن برای پناهندگی و تهدید اخراج با ممنوعیت پنج ساله ورود مجدد، بسیاری از مهاجران را از عبور غیرقانونی منصرف کرده است؛ اما راه‌های قانونی جدید که مقام‎های دولت آمریکا برای متمایز کردن سیاست‌های خود از سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، به آن اشاره کرده‌اند، بسیار کمتر از میزان تقاضا است.

در ۴ ماه، بیش از ۱.۵ میلیون درخواست پناهندگی از سوی پناهجویان وجود داشته است؛ با توجه به اینکه طبق قوانین جدید بایدن هر ماه حداکثر ۳۰ هزار ورود مجاز است، بازگرداندن و اخراج پناهجویان به سرعت در حال افزایش است.

برنامه‌های مرزی بایدن به شدت بر برنامه جدیدی متکی است که به پناهجویان هنوز در مکزیک امکان می‌دهد تا با ماموران مرزی در گذرگاه‌های قانونی مکاتبه کنند.

«لادک»، همچنین می‎گوید یک مطالعه IOM در پنج شهر مکزیک نشان داد که نیمی از مهاجرانی که به دنبال تعیین قرار ملاقات از طریق این برنامه هستند، نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

مهاجرت دسته جمعی در جنوب مکزیک ادامه دارد؛ پناهجویان از سراسر جهان از طریق جنگل‌های خطرناک Darien Gap که کلمبیا را از پاناما جدا می‌کند به سمت شمال این کشور می‌روند؛ آمار پاناما از این گذرگاه‌ها نشانگر خوبی از زمان رسیدن امواج آینده به مرز آمریکا و مکزیک بوده است.

ماه گذشته، بیش از ۴۰ هزار مهاجر از طریق «دارین گپ» وارد پاناما شدند و ده‌ها هزار مهاجر دیگر در این ماه از آن عبور کردند.

آنچه آن‌ها می‌گویند: تعداد افرادی که تلاش می‌کنند از طریق «دارین گپ» عبور کنند و به طور غیرقانونی از مرز جنوب غربی وارد (آمریکا) شوند، به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

مقام‎های آمریکایی مدعی هستند که انتظار دارند مدتی طول بکشد تا تاثیر کامل سیاست‌های جدید آن‌ها بر منطقه مشخص شود؛ با این حال، در حال حاضر، مکزیک در تلاش برای جلوگیری از وقوع یک بحران انسانی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *