رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

توجیه اقدامات ضد مهاجرتی علیه پناهجویان در مرز‌های آمریکا

9:51 - 13 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۹۶۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
توجیه اقدامات ضد مهاجرتی علیه پناهجویان در مرز‌های آمریکا
مقامات آمریکایی با مطرح کردن ادعا‌های بی اساس، محدودیت‎های جدید را علیه پناهجویان توجیه می‌کنند.

خبرگزاری میزان - یک مقام ارشد دولت آمریکا مدعی شده که محدودیت‌های اخیرا اعمال‌شده برای پناهندگی که از سوی حامیان مهاجر هدف انتقاد قرار گرفته، با توجه به «تعداد زیاد افرادی» که در سال‌های اخیر به مرز آمریکا و مکزیک سفر کرده‌اند، «موجه» است.

قانون جدید دولت بایدن که پس از انقضای محدودیت‌های مرزی دوران همه‌گیری (عنوان ۴۲) در ۱۱ می‌ به تصویب رسید، مهاجران را در صورتی که بدون مجوز پس از ناکامی در جستجوی حمایت بشردوستانه در کشور ثالث در مسیرشان به خاک آمریکا وارد این کشور شوند، از پناهندگی محروم می‌کند.

پناهجویانی که نمی‌توانند ثابت کنند مستحق معافیت از این قانون هستند، به مدت پنج سال از آمریکا اخراج و تبعید خواهند شد.

محدودیت‌های بیشتر 

این مقررات، که شبیه قانون مشابه، اما محدودتر دولت ترامپ است، به شدت از سوی دموکرات‌ها و طرفداران پناهجویان مورد انتقاد قرار گرفته است، که می‌گویند این اقدام ناقض قانونی است که به دهه ۱۹۸۰ بازمی‌گردد و به مهاجران این حق قانونی را می‌دهد که بدون توجه به نحوه درخواست پناهندگی، وارد این کشور شوند.

دستیار وزیر امنیت داخلی آمریکا در امور مرزی و سیاست مهاجرت، مدعی است که سطوح مهاجرت غیرمجاز به مرز‌های جنوبی این کشور زمانی که کنگره حق درخواست پناهندگی را در دهه‌ها پیش تأیید کرد، «به شدت متفاوت بود».

وی در مصاحبه‌ای گفت: تردیدی وجود ندارد که سیستم پناهندگی ما قدیمی است و با تغییرات جمعیتی و کشور‌هایی که در مرز با آن‌ها روبرو هستیم هماهنگی ندارد.

این مقام آمریکایی استدلال کرد: محدودیت در صلاحیت دریافت پناهندگی تلاشی برای رسیدگی به برخی از مسائلی است که در سیستم پناهندگی می‌بینیم، به ویژه با توجه به تعداد زیادی از افرادی که در حال حاضر با آن‌ها روبرو هستیم.

برنامه پناهندگی آمریکا که به طور رسمی در سال ۱۹۸۰ برای پناه دادن به افرادی که از آزار و اذیت بر اساس نژاد، مذهب، سیاست یا عوامل دیگر خود فرار می‌کنند، در دهه گذشته تحت فشار شدیدی قرار گرفته است.

داده‌های دولتی نشان می‌دهد که کمتر از ۷۰۰ قاضی مهاجرت بر بیش از ۲ میلیون پرونده در حال رسیدگی نظارت دارند که بسیاری از آن‌ها درخواست‌های پناهندگی هستند.

عقب ماندگی گسترده و فزاینده سیستم مهاجرتی 

عقب ماندگی گسترده و فزاینده، زمان انتظار را برای متقاضیان برای تصمیم‌گیری درباره پرونده‌هایشان (در برخی موارد به مدت چند سال) ایجاد کرده است، موضوعی که مقامات دولتی می‌گویند به پناهجویان قانونی آسیب می‌زند.

محدودیت‌های گسترده دولت بایدن برای پناهندگی بخشی از تلاش هماهنگ برای افزایش مجازات برای افرادی است که «به طور غیرقانونی» وارد آمریکا می‌شوند.

آمریکا اخراج‌های رسمی را افزایش داده است، که برخلاف اخراج‌ها بر اساس دستور بهداشت عمومی عنوان ۴۲، ممنوعیت‌های طولانی مدتی را برای ورود به این کشور اعمال می‌کند و در صورتی که اخراج‌شدگان تلاش کنند این کار را غیرقانونی انجام دهند، تهدید به پیگرد کیفری می‌شوند.

افزایش اخراج‌ها

هفته گذشته، آمریکا حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ مهاجر را به کشور‌های خود یا مکزیک اخراج یا بازگردانده است و آن را افزایش «قابل توجهی» نسبت به تعداد اخراج‌ها و بازگشت‌های رسمی که به صورت هفتگی قبل از انقضای عنوان ۴۲ انجام می‌شد، خواند.

دولت آمریکا بر این عقیده است که افزایش اخراج‌های رسمی و آگاهی مهاجران از عواقب شدیدتر ورود غیرقانونی، تا حدی عامل کاهش شدید گذرگاه‌های مرزی از پایان عنوان ۴۲ است که انتظار می‌رفت باعث افزایش شدید مهاجران شود.

عبور‌های غیرقانونی مرزی حدود ۷۰ درصد کمتر از رکورد ۱۰ هزار ورود روزانه گزارش شده درست قبل از پایان عنوان ۴۲ باقی مانده است، اما مقامات مرزی می‌گویند که وضعیت همچنان ممکن است تغییر کند.

مسیرهای خطرناک

مقام وزارت امنیت داخلی آمریکا با اشاره به جنگل بدنام پاناما که ده‌ها هزار مهاجر طی سال گذشته در مسیر آمریکا از آن عبور کرده‌اند، گفت: ما می‌دانیم که ده‌ها هزار مهاجر در مکزیک و تعداد بیشتری بین مکزیک و دارین گپ وجود دارد.

تلاش دیگر برای گسترش مهاجرت قانونی، سیستمی است که از سوی یک برنامه تلفن هوشمند دولتی پشتیبانی می‌شود که به مهاجران در مکزیک اجازه می‌دهد تا از یک قرار ملاقات در گذرگاه مرزی رسمی رسیدگی کنند، بنابراین مقامات آمریکا می‌توانند تعیین کنند که آیا پناهجویان باید در داخل این کشور اجازه درخواست پناهندگی داشته باشند یا خیر؛ مهاجرانی که با تعیین وقت قبلی به بندر ورودی مراجعه می‌کنند از محدودیت پناهندگی معاف هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *