فرانسه؛ ناقض حقوق کودکان آسیب پذیر

12:22 - 02 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۱۳۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
فرانسه؛ ناقض حقوق کودکان آسیب پذیر
گزارش‎ها نشان می‎دهند فرانسه حقوق کودکان را در اشکال مختلف نقض می‌کند.

خبرگزاری میزان – حقوق آسیب پذیرترین کودکان در فرانسه به عنوان کشور مدعی پیشگامی در حقوق بشر به اشکال مختلف نقض می‌شود؛ در واقع کودکان فرانسوی داعشی و کودکان مهاجر قربانیان مهم نقض حقوق کودکان در فرانسه هستند.

نقض حقوق کودکان داعشی

فرانسه پس از چند سال ممانعت از بازگرداندن اتباع داعشی خود به کشور، بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ فقط ۳۵ کودک را به صورت موردی به فرانسه بازگرداند.

این کشور در جولای ۲۰۲۲ حدود ۳۵ کودک، در اکتبر همان سال ۴۲ کودک و در ژانویه ۲۰۲۳، ۳۲ کودک دیگر را از اردوگاه‌های داعش به فرانسه بازگردانند.

این کشور در مجموع در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ حددود ۱۰۹ کودک را به کشور بازگرداند؛ بر اساس آمار موجود بیش از ۱۰۰ کودک و ۵۰ زن فرانسوی در حال حاضر همچنان در اردوگاه‌های داعش حضور دارند.

بی توجهی فرانسه به وضعیت این کودکان در حالی رخ می‌دهد که گزارش‌ها نشان می‌دهند که شرایط در اردوگاه‌های داعش به شکل فزاینده‌ای وخیم می‌شود؛ مراقبت‌های بهداشتی، آب تمیز، سرپناه و آموزش در اردوگاه‌های مذکور به شدت ناکافیست.

ضمن اینکه گزارشگران دیده بان حقوق بشر می‌گویند که ساکنان اردوگاه‌های داعش به شدت از خشونت جنسی و انواع دیگر خشونت در ترس و هراس هستند، زیرا این اردوگاه‌ها به دلیل حضور اعضای داعش روز به روز ناامن‌تر و مخاطره آمیز‌تر می‌شود.

برخی از گزارش‌ها نیز از ناپدیدسازی اجباری پسربچه‌ها از سوی داعش حکایت دارند.

در بررسی انجام شده از سوی دیده بان حقوق بشر درباره کودکان فرانسوی بازگردانده شده از اردوگاه‌های داعش، ادغام مجدد آن‌ها در جامعه فرانسه با مشکلاتی مواجه است.

جداسازی مادران از کودکان

زنان بازگردانده شده از اردوگاه‌های داعش عمدتا در بدو ورود به این کشور به دلیل جرایمی مانند ارتباط با گروه تروریستی داعش بازداشت شده و کودکانشان از آن‌ها جدا می‌شوند.

روانپزشکان می‌گویند که این کار برای کودکانی که وحشت جنگ را تجربه کرده اند، اتفاق بسیار بدی است.

فرانسه همچنین در مسیر ارتباط زنان مذکور با کودکانشان دشواری‌های متعددی ایجاد می‌کند که از جمله آن‌ها به حبس در زندان‌های دور دست و محدود کردن زمان ملاقات می‌توان اشاره کرد.

دولت فرانسه همچنین در برخی از موارد کودکان زنان مذکور را به جای سپردن به اعضای خانواده به سرپرستی واگذار می‌کند و مانع ملاقات کودکان با اعضای خانواده می‌شود.

تاخیر در صدور مدارک هویتی

کودکان بازگردانده شده از اردوگاه‌های داعش عمدتا با تاخیر در صدور مدارک هویتی مواجه هستند؛ برخی از آن‌ها ۳ تا ۴ سال پس از بازگشت به خانه همچنان مدارک هویتی خود را دریافت نکرده اند.

نقض حقوق کودکان مهاجر

در اکتبر ۲۰۲۱، دیده بان حقوق بشر دریافت که مقام‌های فرانسوی به طور منظم کودکان مهاجر را در شمال فرانسه تحت رفتار تحقیرآمیز قرار می‌دهند و از مراقبت و حمایت مناسب از کودکان مهاجر بدون همراه کوتاهی می‌کنند.

در برخی از نقاط فرانسه مانند پست مرزی «منتون»، کودکان مهاجر در واحد‌های پیش ساخته‌ای به اندازه کانتینر حمل و نقل بازداشت می‌شوند؛ این واحد‌های پیش ساخته غالبا سرد هستند و کودکان ساکن در آن‌ها اغلب گرسنه می‌مانند.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که پلیس فرانسه پیش از بازداشت کردن کودکان مهاجر همه وسایل شخصی آنان از جمله مدارک هویتی شان را توقیف و حتی معدوم می‌کنند.

تاکتیک‌ها و رویکرد‌های ضد مهاجرتی فرانسه سبب می‌شود که کودکان مهاجر به ویژه کودکان مهاجر بدون همراه دچار مشکلات جسمی و روانی جدی شوند؛ مدافع حقوق بشر فرانسه در سال ۲۰۲۰ شرایط آن‌ها را با عبارت فرسودگی جسمی و روانی توصیف کرد.

دیده‌بان حقوق بشر و دیگر گروه‌ها دریافته‌اند که پلیس فرانسه به صورت میانگین ماهانه ده‌ها کودک مهاجر بدون همراه را به ایتالیا اخراج می‌کند، که نقض قوانین فرانسه و بین‌المللی است.

برخی از کودکان مهاجر در فرانسه نیز به تنهایی یا با خانواده هایشان در فرودگاه‌ها نگهداری می‌شوند؛ کودکان مهاجر بدون همراه نیز غالبا با مهاجران بزرگسال در مایوت در قلمرو خارجی فرانسه نگهداری می‌شوند.

فرانسه برای تسهیل اخراج کودکان مهاجر حتی دست به تعیین خودسرانه سن آن‌ها پی ازنابودی مدارک هویتیشان می‌زند.

فرانسه حتی تصمیم کودک مهاجر به انجام سفر مهاجرتی به تنهایی را به عنوان نشانه‌ای از بزرگسالی در نظر می‌گیرند.

دیده بان حقوق بشر در مارس ۲۰۲۳ اعلام کرد که شیوه‌های تعیین سن خودسرانه در نقاط مختلف فرانسه ادامه دارد.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که فرانسه اقدام موثری برای محافظت از کودکان مهاجر بدون همراه انجام نداده و محدودیت‌های قانونی و عملی در ارائه و دسترسی به کمک‌های بشردوستانه ایجاد کرده است؛ در اواخر مارس ۲۰۲۳، یک سازمان حقوق بشری اعلام کرد که مقام‌های فرانسوی اقدام معنی داری برای مهار این اعمال توهین آمیز انجام نداده اند.

انتقاد به رویکرد فرانسه در قبال حقوق کودکان

دادگاه اروپایی حقوق بشر در سپتامبر ۲۰۲۲ حکم داد که فرانسه حقوق پنج زن و کودک فرانسوی بازداشت شده در اردوگاه‌های داعش را از طریق عدم بررسی کافی و منصفانه درخواست‌های آن‌ها برای بازگرداندن به کشور نقض کرده است.

در عین حال، در ژانویه ۲۰۲۳، کمیته ضد شکنجه سازمان ملل دریافت که کوتاهی فرانسه در اتخاذ تدابیر لازم برای محافظت از زنان و کودکان فرانسوی بازداشت شده در اردوگاه‌های داعش در برابر رفتار‌های غیرانسانی یا تحقیرآمیز، تعهدات این کشور طبق مواد ۲ و ۱۶ کنوانسیون منع شکنجه و سایر اشکال رفتار یا مجازات ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز را نقض می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *