رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تشدید مواضع و رویه‌های دولت فرانسه علیه مسلمانان

15:44 - 01 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۹۷۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تشدید مواضع و رویه‌های دولت فرانسه علیه مسلمانان
اقدامات ضد اسلامی فرانسه به حدی است که به نظر می‌رسد این کشور با گروه‌های راست افراطی برای آسیب رساندن به مسلمانان در رقابت است.

خبرگزاری میزان - مواضع و رویه‌های دولت فرانسه به سرعت به سمت راست افراطی پیش می‌رود، اگرچه رئیس جمهور این کشور خود را در میان جناح‌های چپ قرار داده، اما اقداماتش به سمت راست افراطی تمایل دارد.

در شرایطی سوال برانگیز، «جرالد دارمانین»، وزیر کشور فرانسه، در جریان سفر به آمریکا به عنوان یک مقام ارشد دولتی در سطح وزیر، اظهارات بسیار تندی را علیه مسلمانان مطرح کرد.

وی در جریان این سفر مدعی شد: ما آمده‌ایم یادآوری کنیم که برای اروپا و فرانسه خطر اصلی تروریسم است و همکاری بین سرویس‌های اطلاعاتی برای مبارزه با آن ضروری است.

اقدام اخیر علیه مسلمانان در فرانسه

پیش از اینکه این مقام فرانسوی اظهارات خود را بیان کند، فرانسه در عید فطر شاهد رسوایی شوک برانگیز دیگری بود که اسلام و مسلمانان این کشور را هدف قرار داد؛ این رسوایی اخیرا توسط روزنامه‌های «لوموند» و «لا دپش» فاش شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اخیرا در یکی از مناطق جنوبی فرانسه، پلیس با ارسال نامه به مدارس و مراکز آموزشی خواستار ارائه فهرست دانش آموزان غایب در روز عید فطر شده است.

دولت فرانسه ارسال این درخواست از سوی پلیس را به مدارس تایید کرده است؛ در همین حال گروه‌های حقوق بشری به شدت از این اقدام انتقاد کرده و آن را تلاش برای سرشماری افراد مسلمان توصیف کرده‌اند.

طبق گزارش‌ها به عنوان بخشی از «درخواست سرویس‌های اطلاعاتی» برای محاسبه «میزان غیبت دانش‌آموزان در تعطیلات عید»، پلیس از مدیران مدارس در تولوز خواسته است تا تعداد دانش‌آموزان غایب در آن روز را اعلام کنند.

مقام‎های تولوز گزارش دادند که این درخواست مستقیما و بدون دخالت مقامات آموزشی محلی به مدارس ارسال شده است.

یکی از مقام‎‏های محلی فرانسه در این باره می‌گوید: به محض اینکه روسای مؤسسات و مدیران مدارس این درخواست را به ما اطلاع دادند، آشکارا دستوراتی داده شد که به آن پاسخ ندهیم؛ ما این را یک انحراف جدی، انگ زدن به دانشجویان و دانش آموزان مسلمان و حمله به آزادی عقیده آن‌ها می‌دانیم.

انتقاد نهاد‌های حقوق بشری

یک گروه حقوق بشری فرانسوی به شدت از این درخواست دولت فرانسه که مقامات سعی کرده‌اند آن را به‌عنوان «اقدام ناشیانه» بررسی کنند، انتقاد کرده است؛ این نهاد حقوق بشری پرسیده است: وزارت کشور فرانسه برای کدام اعیاد مذهبی دیگر درخواست ارزیابی میزان غیبت می‌کند؟

اتحادیه مساجد فرانسه خواستار «تحقیق مناسب» در مورد این موضوع شده است؛ این بیانیه می‎گوید: خانواده‌ها باید به نحو مقتضی از سرنوشت اطلاعاتی که برخی از روسای مدارس که متأسفانه به درخواست پلیس پاسخ داده‌اند، مطلع و مطمئن شوند.

اتحادیه‌های آموزشی نیز در محکومیت این درخواست پلیس فرانسه به میدان آمدند؛ سخنگوی بخش منطقه‌ای اتحادیه معلمان SUD-Education گفت: ما نمی‌دانیم چگونه می‌توانیم این ابتکار را داشته باشیم، بدون اینکه در جایی درباره آن بحث شده باشد.

یکی از مقام‎های فرانسه در امور شهروندی اکنون اذعان کرده که وزارت کشور از برخی مدارس و موسسات آموزشی خواسته است تا اطلاعاتی را برای «ارزیابی میزان غیبت مشاهده شده به مناسبت عید فطر» ارائه دهند، اما وی هرگونه تمایل به تشکیل پرونده دانشجویان بر اساس مذهب را رد کرده است.

در حالی که فرانسه مدعی است که بر اساس قانون، برگزاری مراسم‌های مذهبی مانند جشن عید فطر ممنوع است، اما درباره دیگر مذاهب حتی برخی مناسبت‌های مذهبی تعطیل عمومی هستند.

به دلیل جدی بودن آنچه روی داده، وزیر آموزش فرانسه که اصالتا سنگالی است، به سرعت مخالفت خود را با این اقدام ابراز کرد و از حق دانش‌آموزان برای جشن گرفتن تعطیلات مذهبی «صرف نظر از مذهبشان» دفاع کرد.

این مقام فرانسوی تاکید کرده که قوانین جاری حق دانش‎آموزان مسلمان را برای جشن گرفتن عید فطر و تعطیلات عید قربان تأیید می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *