رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چشمان بسته کشورهای غربی بر حقوق بشری کودکان

11:19 - 31 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۳۰۵۲۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
چشمان بسته کشورهای غربی بر حقوق بشری کودکان
حقوق کودکان موضوع مهمی در مباحث حقوق بشری است که از سوی کشور‌های غربی تنها در شکل ابزاری سیاسی قابل توجه است.

خبرگزاری میزان – در هفته‌های اخیر رسانه‌های کشور‌های غربی به شکل ویژه آمریکا و انگلیس اخبار متعددی درباره مرگ کودکان منتشر کردند؛ این مرگ‌ها طیفی گسترده‌ از دلایل را شامل می‌شد.

نگاهی دقیق به این گزارش‎ها که به دلیل تکرار از دایره توجه خارج شده‌اند، واقعیت‎هایی را آشکار می‌سازد.

نقض حقوق بشری کودکان در انگلیس

بی‌توجهی دولتمردان انگلیسی به وضعیت بحرانی حقوق کودکان سبب شده تا شرایط برای کودکان در این کشور مرگبار شود؛ این در حالی است که انگلیس یکی از مدعیان حقوق بشر به‌ویژه حقوق کودکان در جهان است و اتهام‌های سنگینی را علیه کشور‌های مختلف به بهانه حقوق مذکور مطرح می‌کند.

جست‌وجوی سریع و محدود به روز‌های اخیر در رسانه‌های انگلیسی عمق بحران نقض حقوق کودکان و حقوق بشری آن‌ها را آشکار می‌کند.

هولناک‌ترین خبری که طی روز‌های اخیر در رسانه‌های انگلیسی منتشر شد، پرونده قتل هفت نوزاد به دست یک پرستار بود؛ البته بر اساس همان گزارش‌ها، پرستار مذکور برای قتل شش نوزاد دیگر نیز اقدام کرده بود.

قتل «سارا شریف»، کودک ۱۰ ساله انگلیسی خبر هولناک دیگری بود که در رسانه‌های این کشور منتشر شد؛ پدر، نامادری و عموی این دختربچه به اتهام قتل تحت تعقیب هستند.

اگر بازه زمانی جست‌وجو‌ها در زمینه قتل کودکان و نقض حقوق آن‌ها را به یک سال افزایش دهیم، با شمار غیر قابل باوری از این دست جنایت‌ها مواجه می‌شویم.

قتل کودک ۱۰ ماهه با ۳۹ شکستگی دنده به دست ناپدری، مرگ کودک ۲ ساله انگلیسی بر اثر سرما، مرگ ۲۰۳ کودک بر اثر کودک آزاری طی یک سال، مرگ کودکان مهاجر در بازداشتگاه‌های مهاجرتی یا در مرز‌های انگلیس، سوءاستفاده جنسی گسترده از کودکان، رشد نگران‌کننده کودکان بی‌خانمان، آزار جنسی کودکان به‌صورت آنلاین یا در مدارس، قاچاق کودکان، نقض حقوق کودکان در خانه‌های مراقبتی، ... بخشی از جنایت‌هایی هستند که یک سال گذشته علیه کودکان در انگلیس رخ دادند.

نکته مهم در این زمینه تلاش دولت انگلیس برای توصیف این اقدام‌های جنایت بار به‌عنوان اقدام‌های فردی و نه سازمان‌یافته هستند، اما نگاهی به واقعیت‌های زمینه بروز این حوادث، افشاگر اقدام برنامه‌ریزی شده دولت و رسانه‌های انگلیس برای تقلیل این ماجرا است.

واقعیت‌های زمینه بروز مکرر این حوادث بسیار گسترده هستند، اما می‌توان به صورت موردی به آن‌ها پرداخت.

به‌عنوان مثال، قتل نوزادان به دست پرستار انگلیسی که به حبس ابد بدون امکان آزادی مشروط محکوم شده، را نمی‌توان در بستری جدا از جرایم رو به رشد جنسی در بیمارستان‌های این کشور بررسی کرد؛ همان‌طور که نمی‌توان به موضوع مرگ ۲۰۳ کودک انگلیسی بر اثر کودک آزاری بدون توجه به تاریخچه این چالش انسانی در مدارس، یتیم خانه‌ها، بیمارستان‌ها، ... این کشور نگاه کرد.

نقض حقوق بشری کودکان در آمریکا

حقوق بشر از دیدگاه مقام‌های آمریکایی چیزی جز یک شعار انتخاباتی یا ابزاری برای مداخله‌گری سیاسی نیست؛ از این رو عبارت حقوق بشر کودکان در آمریکا نیز چیزی جز چیدمان چند کلمه در کنار هم برای ساختن یک شعار محسوب نمی‌شود.

خبر مرگ دختر سیاه‎پوست آمریکایی در زندان بدنام «فولتون» شهر آتلانتا آمریکا جدیدترین مورد در زمینه نقض حقوق بشری کودکان در این کشور است.

در عین حال، براساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا که روز گذشته منتشر شد، مرگ‌ومیر ناشی از سلاح در میان کودکان آمریکایی در سال ۲۰۲۱ مجددا افزایش یافت.

البته خبر مبنی بر رشد تمایل به خودکشی در میان کودکان آمریکایی نیز نباید مورد بی توجهی واقع شود.

بحران حل نشدنی قاچاق کودکان، افزایش نرخ حبس کودکان، مرگ کودکان بر اثر تیراندازی‌های مرگبار در مدارس، نرخ بالای فقر کودکان، بیگاری کودکان، نقض حقوق کودکان در زندان‌ها، مرگ کودکان مهاجر در مرزها و بازداشتگاه‌‌ها، ... بخشی از مهم‌ترین تیتر اخبار رسانه‌های آمریکایی مربوط به نقض حقوق کودکان در این کشور در یک سال گذشته هستند.

بی‌توجهی بدون مرز کشور‌های غربی به نقض حقوق کودکان

کودکان در کشور‌های مختلف از رویکرد ناقض حقوق کودکان کشور‌های غربی و بی‌توجهی آن‌ها به حقوق بشری کودکان در امان نیستند.

کشور‌های غربی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه که از بزرگ‌ترین مدعیان حقوق بشر هستند، نه تنها به حقوق کودکان در کشور‌های خود اهمیتی نمی‌دهند، بلکه با شدت بیشتری به نقض حقوق کودکان در سراسر جهان مشغولند.

اتخاذ و اجرای سیاست‌های ضد مهاجرتی، اعمال تحریم‌های دارویی، قطع کمک‌های بشردوستانه به کشور‌های گرفتار فاجعه انسانی و فروش تسلیحات به برخی از بدنام‌ترین ناقضان حقوق بشری از جمله اقدام‌هایی هستند که کشور‌های مذکور با آگاهی از پیامد‌های آن برای کودکان انجام می‌دهند.

به‌عنوان مثال، اعمال تحریم‌های دارویی علیه کشورمان برخلاف ادعای مستثنی شدن  از فهرست تحریم‌های یک‌جانبه، به مرگ شماری از کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ای منجر شد؛ حمایت مداوم آمریکا و سکوت دیگر کشور‌های غربی از جنایت‌های رژیم صهیونیستی، فقط در سال جاری به کشته شدن ۴۱ کودک فلسطینی منجر شد؛ سیاست‌های ضد مهاجرتی کشور‌های اروپایی در سال جاری مرگ ۳۰۰ کودک مهاجر را در مسیر مهاجرت رقم زد؛ سوئد به بهانه قوانین حمایت از کودکان، خانواده‌های مهاجر را از کودکانشان جدا می‌کند؛ ...

بررسی نقض حقوق کودکان و حقوق بشری آن‌ها یک واقعیت مهم را آشکار می‌کند؛ کشور‌های غربی برخلاف ادعا‌های پر طمطراق خود نه تنها باوری به این حقوق ندارند، بلکه خود از اصلی‌ترین ناقضان حقوق بشری کودکان هستند.

آن‌ها همزمان با نقض گسترده حقوق کودکان درون و ورای مرزهای خود، گستاخانه خود را محق به متهم کردن دیگر کشور‌ها به نقض حقوق کودکان می‌دانند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *