رشد فزاینده فشارهای رژیم صهیونیستی علیه روزنامه نگاران

7:15 - 12 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۲۸۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رشد فزاینده فشارهای رژیم صهیونیستی علیه روزنامه نگاران
آمار‌ها از رشد فزاینده تخلفات رژیم صهیونیستی علیه روزنامه نگاران خبر می‌دهند.

خبرگزاری میزان – رژیم صهیونیستی که پس از روی کار آمدن کابینه بنیامین نتانیاهو، سیاست تشدید خشونت علیه فلسطینی‌ها را بیش از گذشته در دستور کار خود قرار داد، برای عدم بازتاب جنایت‌هایش علیه فلسطینی‌ها، رویکرد سرکوب روزنامه نگاران را تشدید کرد.

رژیم صهیونیستی به بهانه‌ها و اشکال مختلف به روزنامه نگاران اعم از فلسطینی و خارجی تعرض کرده و آنان را هدف ا‌قدام‌های جنایتکارانه خود قرار می‌دهد.

ضرب و شتم، تیراندازی و حمله به خودرو‌های روزنامه نگاران، محاکمه آنان در دادگاه‌های نظامی، حبس آن‌ها در قالب بازداشت اداری، حمله به دفاتر رسانه ها، ... از مهم‌ترین اشکال تخلف‌های رژیم صهیونیستی علیه روزنامه نگاران است.

رژیم صهیونیستی در این مسیر از بدافزار‌های جاسوسی علیه روزنامه نگاران استفاده می‌کند؛ اخیرا محققان امنیت سایبری دانشگاه تورنتو دریافتند که یک نرم افزار جاسوسی ساخت رژیم صهیونیستی که شباهت‌هایی به پگاسوس دارد، برای هدف قرار دادن روزنامه نگاران در دستکم ۱۰ کشور جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

۲۰۲۲؛ سالی مرگبار برای روزنامه نگاران در اراضی اشغالی

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در گزارشی اعلام کرد که نظامیان صهیونیست در سال گذشته میلادی، ۲۱۵ روزنامه نگار فلسطینی را در کرانه باختری و قدس اشغالی هدف قرار دادند.

در این گزارش با اشاره به بی توجهی نظامیان صهیونیست به سلامت روزنامه نگاران فلسطینی آمده است که رژیم صهیونیستی در تجاوزات روزانه خود علیه خبرنگاران از سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی استفاده می‌کند.

بر اساس آمارها، ۴۰ روزنامه نگار فلسطینی در سال گذشته میلادی از سوی نظامیان صهیونیست بازداشت شدند که ۲۰ نفر از آن‌ها هنوز در زندان هستند؛ در عین حال، از سال ۲۰۰۰ تاکنون ۵۵ روزنامه نگار فلسطینی به دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند.

مقام‎های رژیم صهیونیستی نه‌ تنها هیچگونه پاسخگویی در این زمینه نداشته‌اند، بلکه با ادعا‌های واهی اقدامات خود را علیه خبرنگاران توجیه می‌کنند که نمونه بارز آن پرونده شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی الجزیره است که در ماه می‌ سال گذشته و در هنگام پوشش اخبار جنایت‌های رژیم صهیونیستی با گلوله نظامیان این رژیم به شهادت رسید.

در حالی که از سال ۲۰۲۲ به عنوان مرگبارترین سال در سال‌های اخیر برای روزنامه نگاران یاد می‌شود، روزنامه نگاران پوشش دهنده جنایت‌های رژیم صهیونیستی از اصلی‌ترین قربانیان این روند بودند.

روزنامه نگاران و خبرنگاران فلسطینی با وجود تشدید درگیری‌ها و خشونت‌های رژیم صهیونیستی همچنان در حال فعالیت هستند و پوشش اخبار مربوط به جنایت‌های این رژیم را با جدیت انجام می‌دهند.

در واقع باید گفت که مطبوعات آزاد در تاریکی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی در حال مرگ است.

ماه مارس؛ بدترین ماه برای روزنامه نگاران در اراضی اشغالی

ماه مارس سال جاری شاهد ثبت بالاترین میزان نقض حقوق روزنامه نگاران از سوی رژیم صهیونیستی بوده است.

تعداد موارد تخلف رژیم صهیونیستی علیه روزنامه نگاران در مارس ۲۰۲۳ در قیاس با ماه فوریه همین سال حدود ۷۵ درصد رشد داشت.

از جمله بارزترین موارد تخلف رژیم صهیونیستی در این زمینه دستور ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مبنی بر ممنوعیت فعالیت تلویزیون فلسطین در داخل اراضی اشغالی ۱۹۴۸ بود؛ این تصمیم احضار رسمی هفت روزنامه نگار و بازجویی از آن‌ها در اتاق ۴ سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را به دنبال داشت.

باید توجه داشت که دفتر رسانه‌ای فلسطین شمار تخلفات رژیم صهیونیستی علیه روزنامه نگاران فلسطینی در ماه مارس را ۶۹ مورد اعلام کرد.

ثبت ۵۰ مورد تخلف رژیم صهیونیستی علیه روزنامه نگاران در ماه آوریل

کمیته حمایت از روزنامه نگاران از ثبت ۵۰ مورد تخلف علیه روزنامه نگاران در اراضی اشغالی در ماه آوریل سال جاری میلادی خبر داد.

جزئیات این گزارش نشان می‌دهد که ۱۱ روزنامه نگار در ماه آوریل سال جاری در پی حملات ارتش رژیم صهیونیستی و شهرک نشینان صهیونیست به اراضی فلسطینی اشغالی در پی شلیک گلوله‌های واقعی، پلاستیکی، ضرب و شتم، اقدام به زیر گرفتن با خودرو، نارنجک و مواد سمی مجروح شدند؛ ضمن این که یک خبرنگار زن دچار خفگی شد.

نظامیان رژیم صهیونیستی همچنین پنج روزنامه نگار را دستگیر، بازداشت و برای بازجویی احضار کردند؛ نظامیان صهیونیست همچنین این خبرنگاران را مجبور کردند که تخلفات اشغاگران را پوشش ندهند.

رژیم صهیونیستی همچنین محاکمه یک روزنامه را به تعویق انداخت.

از دیگر تخلفات رژیم صهیونیستی علیه روزنامه نگاران در ماه آوریل، ۱۲ مورد تلاش برای ممانعت از پوشش خبری شامل ضرب و شتم فلسطینی ها، تیراندازی و حمله به آن‌ها و حملات شهرک نشینان صهیونیست بود؛ این ممانعت با تخریب تجهیزات خبری روزنامه نگاران نیز همراه شد.

یک روزنامه نگار بیمار زندانی نیز که اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است، از سوی رژیم صهیونیستی شامل محدودیت در ملاقات با اعضای خانواده شد.

در گزارش ماه آوریل کمیته حمایت از روزنامه نگاران همچنین به کارزار شدید و سیستماتیک رسانه‌های اجتماعی مرتبط با شرکت متا مانند فیس بوک و اینستاگرام برای مبارزه با محتوا‌های فلسطینی اشاره شده است.

ورلد پرس فوتو: رژیم صهیونیستی روزنامه نگاران را سرکوب می‌کند

ورلدپرس فوتو، بنیادی که به دلیل برگزاری معتبرترین مسابقه سالانه عکس جهان شناخته شده و با یونسکو همکاری دارد، اخیرا اعلام کرد که رژیم صهیونیستی روزنامه نگاران فعال در اراضی اشغالی و البته روزنامه نگاران را سرکوب می‌کند و آنان را هدف قرار می‌دهد.

این بنیاد با اشاره به تصویر منتشر شده از مراسم تشییع جنازه شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی الجزیره که به دست نظامیان صهیونیست به شهادت رسید، از این تصویر به عنوان مدرک جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه روزنامه نگاران یاد کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *