رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شهادت خضر عدنان در زندان رژیم صهیونیستی/سیاست ترور عامل مرگ اسرای فلسطینی

10:04 - 12 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۳۵۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شهادت خضر عدنان در زندان رژیم صهیونیستی/سیاست ترور عامل مرگ اسرای فلسطینی
رژیم صهیونیستی با ابزار‌های غیرانسانی سیستماتیک خود اسرای فلسطینی را در زندان‌ها به شهادت می‌رساند.

خبرگزاری میزان – شهادت «خضر عدنان»، اسیر فلسطینی محبوس در زندان‌های رژیم صهیونیستی پس از ۸۶ روز اعتصاب غذا، تازه‌ترین خبر از وخامت اوضاع اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی است.

«عدنان» که از سران جنبش مقاومتی جهاد اسلامی فلسطین بود، بار‌ها در پی بازداشت اداری از سوی رژیم صهیونیستی دست به اعتصاب غذا زده بود و به همین دلیل به یکی از نماد‌های جنبش اسرای فلسطینی و مقاومت مداوم تبدیل شد.

«خضر عدنان» ۴۵ ساله در سال ۲۰۱۲ به مدت ۶۶ روز اعتصاب کرد؛ وی در سال ۲۰۱۵ به مدت ۵۲ روز در اعتصاب بود؛ در سال ۲۰۱۸ اعتصابی ۵۹ روزه داشت؛ و در سال ۲۰۲۱ به مدت ۲۵ روز اعتصاب غذا کرد.

این عضو ارشد جنجهاد اسلامی فلسطین که ۱۲ بار دستگیر و هشت سال از عمر خود را در زندان‌های رژیم صهیونیستی در بازداشت اداری گذرانده بود، با انجام اعتصاب‌های مذکور موفق شده بود هر بار خود را از زندان‌های رژیم صهیونیستی برهاند.

رژیم صهیونیستی در پی اعتصاب غذای اخیر عدنان به وی فشار زیادی برای شکستن اعتصاب وارد کرد که بی نتیجه بود.

عصبانیت رژیم صهیونیستی از مقاومت وی سبب شد تا اداره زندان‌های این رژیم از انتقال «عدنان» به بیمارستان در پی وخامت حالش خودداری کرده و از آزادی‎اش به قید وثیقه ممانعت به عمل بیاورد.

در عین حال، جلسه دادگاه نظامی «عوفر» برای عدنان در روز دوشنبه برگزار نشد و به آینده موکول شد؛ اقدامی که در چارچوب سیاست ترور در زندان‌های رژیم صهیونیستی رخ می‌دهد تا از مرگ اسیر فلسطینی در پشت میله‌های زندان اطمینان حاصل شود.

واکنش‌ها به شهادت خضر عدنان

پس از آن که اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای خبر شهادت «عدنان» در زندان «نیتزان» این رژیم در رام الله را اعلام کرد، گروه‎ها، سازمان‌ها و شخصیت‎های مختلفی مواضع خود درباره این جنایت را اعلام کردند؛ اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی مدعی شد که پس از پیدا کردن «عدنان» در حالت بیهوشی در سلولش، وی را به بیمارستان منتقل کرد.

جنبش جهاد اسلامی با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که جنایت رژیم صهیونیستی در پرونده «عدنان» بی پاسخ نخواهد ماند و مقاومت با تمام قدرت، قاطعیت و استواری به نبرد خود علیه اشغالگران ادامه می‌دهد.

این بیانیه می‎گوید که جنایت اشغالگران در به شهادت رساندن «عدنان» در مقابل دیدگان جهانی رخ داد که بی عدالتی و تروریسم رژیم صهیونیستی را تایید و محافظت می‌کند.

شبکه همبستگی اسرای فلسطینی نیز تنها پاسخ کافی و لازم به شهادت عدنان را تداوم و تشدید مقاومت در برابر اشغالگران اعلام کرد.

باشگاه اسرای فلسطینی در انتشار خبر شهادت عدنان با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که وی قربانی برنامه ترور از پیش طراحی شده رژیم صهیونیستی شد.

«محمد اشتیه»، نخست وزیر فلسطین هم در رابطه با شهادت «عدنان» اعلام کرد که اشغالگران با امتناع از درخواست آزادی و بی توجهی به نظر پزشکان، اقدام به ترور این شهید کردند.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز از فعال کردن هشدار در مجاورت نوار غزه در پی انتشار خبر شهادت «عدنان» خبر داد.

در عین حال، کمیسیون امور اسرای فلسطینی اعلام کرد که در زندان عوفر وضعیت آماده باش اعلام شد و نگهبانان به بخش‌های مختلف این زندان یورش بردند و از تحویل غذا به اسرای فلسطینی خودداری کردند.

افزایش شمار اسرای فلسطینی شهید

بر اساس اعلام اداره اطلاع رسانی اسرای فلسطینی، با شهادت «خضر عدنان» شمار اسرای فلسطینی شهید از سال ۱۹۶۷ تاکنون به ۲۳۷ نفر رسید؛ ۷۵ نفر از اسرای شهید فلسطینی جان خود را بر اثر قصور عمدی پزشکی که به آهسته کُشی شناخته شده است، از دست دادند.

فهرست بلندی از جنایت‌های رژیم صهیونیستی با ابزار‌های سیستماتیک در زندان‌های این رژیم وجود دارند که سهل انگاری پزشکی برجسته‌ترین و خطرناک‌ترین ابزار‌ها و عامل شهادت شمار قابل توجهی از اسرای فلسطینی در سال‌های اخیر بوده است.

«آهسته کُشی» جنایتی است که رژیم صهیونیستی در زندان‌های خود علیه اسرای فلسطینی مرتکب می‌شود؛ به این معنا که از طریق تعلل عمدی در ارائه درمان‌های لازم یا انجام معاینات پزشکی مرگ اسرای فلسطینی بیمار را رقم می‌زند.

در فوریه ۲۰۲۳ یک اسیر فلسطینی که به ۱۲ سال زندان محکوم شده بود، بر اثر قصور عمدی پزشکی جان خود را در زندان‌های رژیم صهیونیستی از دست داد؛ «احمد ابوعلی» ۴۸ ساله و پدر ۹ فرزند فقط دو سال تا آزادی فاصله داشت.

در حال حاضر بیش از ۷۰۰ اسیر فلسطینی بیمار در زندان‌های رژیم صهیونیستی محبوس هستند که از بیماری‌های با درجات مختلف رنج می‌برند و نیاز به پیگیری و مراقبت‌های بهداشتی جدی، اما ۲۴ نفر آن‌ها به سرطان یا نوعی از تومور مبتلا هستند.

گذشته از سهل انگاری عمدی پزشکی یا «آهسته کُشی»، اسرای فلسطینی بیمار در زندان‌های رژیم صهیونیستی با چالش‌ها و دشواری‌های دیگری مواجه هستند.

سیاست سلول انفرادی رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۲۱ تشدید قابل توجهی داشته و عمدتا شامل اسرای فلسطینی مبتلا به مشکلات روحی و روانی می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *