رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سابقه طولانی رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن خبرنگاران

14:04 - 30 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۸۹۱۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سابقه طولانی رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن خبرنگاران
رژیم صهیونیستی سابقه طولانی در هدف قرار دادن خبرنگاران و روزنامه نگاران در جریان درگیری‌ها دارد.

خبرگزاری میزان – نظامیان رژیم صهیونیستی به تازگی اردوگاه «جنین» را هدف حملات خود قرار دادند.

در پی این حمله، ۵ فلسطینی به شهادت رسیده و حدود ۱۰۰ نفر دیگر نیز مجروح شدند که وضعیت جسمانی برخی از آن‌ها وخیم گزارش شده است.

اما یورش اخیر نظامیان رژیم صهیونیستی یک نکته قابل ملاحظه نیز داشت و آن زنجیره بی‎پایان هدف قرار دادن خبرنگاران و روزنامه نگاران است.

نظامیان رژیم صهیونیستی در جریان این یورش، خبرنگارانی را که این حملات را پوشش می‌دادند، هدف قرار دادند و به سمت آن‌ها تیراندازی کردند.

«حازم عماد ناصر»، روزنامه نگار فلسطینی، در هنگام پوشش وقایع «جنین» مجروح شد؛ وی از ناحیه پهلو هدف اصابت گلوله قرار گرفت و وضعیت او تا حدودی وخیم اعلام شد.

هدف قرار دادن عکاس خبری فلسطینی

اخیرا و در اوایل ماه ژوئن نیز یک عکاس خبری فلسطینی پس از اصابت گلوله به سرش در رام الله، در کرانه باختری اشغالی، مجروح شد.

نظامیان رژیم صهیونیستی در جریان این رویداد به قصد تخریب منازل فلسطینیان وارد این شهر شده و اقدام به تخریب منزل یکی از شهروندان فلسطینی کردند.

خبرنگار و عکاس ۲۲ ساله که این یورش را پوشش می‌داد، پس از اصابت گلوله به شدت مجروح شد.

بر اساس گزارش خبرنگاران حاضر در محل حادثه، خبرنگار مذکور در حالی هدف قرار گرفته که لباس خبرنگاری به تن داشته است.

هدف قرار دادن ۵۲ روزنامه نگار در سال ۲۰۲۲

به گزارش انجمن روزنامه نگاران فلسطینی (PJS)، سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش خطرناک تخلفات علیه روزنامه نگاران فلسطینی بود.

این نهاد، می‌گوید که تخلفات عمدتا از سوی نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست انجام شده که با ترور «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره و هدف قرار دادن مستقیم خبرنگاران در طول این سال به اوج خود رسید.

ده‌ها روزنامه‌نگار در طول سال گذشته میلادی هدف نیرو‌های اشغالگر و شهرک‌نشینان قرار گرفتند که بیشترین تعداد حملات جدی علیه روزنامه‌نگاران فلسطینی به تعداد ۹۰ نفر را به ثبت رساند؛ ۷۰ درصد از این تعداد به وسیله گلوله‌های جنگی و گلوله‌های فلزی با روکش لاستیکی بود.

یافته‌های نهاد مذکور که در خلاصه‌ای از گزارش آزادی مطبوعات در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، نشان می‌دهد که ۵۲ روزنامه‌نگار عمدا هدف تیراندازی رژیم صهیونیستی در طول سال قرار گرفته‌اند.

قتل ۵۵ روزنامه نگار از سال ۲۰۰۰

علاوه بر این، از سال ۲۰۰۰ تاکنون ۵۵ روزنامه نگار فلسطینی از سوی نظامیان صهیونیست به شهادت رسیدند.

در آوریل ۲۰۲۲، هفته‌ها قبل از قتل «ابوعاقله»، انجمن مطبوعات فلسطین و وکلای برجسته حقوق بشر نخستین شکایت خود را به دلیل «هدف‌گیری نظام‌مند» روزنامه‌نگاران فلسطینی به دیوان بین‌المللی کیفری ارائه کردند.

هدف قرار دادن مستقیم روزنامه نگاران از سوی نظامیان رژیم صهیونیستی بخشی از تجاوز آشکار به خبرنگاران فلسطینی و بی توجهی مداوم به قوانین و معاهداتی است که حفاظت از آن‌ها را فراهم می‌کند. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *