قتل ۲۰ روزنامه‌نگار از سوی رژیم صهیونیستی در دو دهه اخیر

12:47 - 19 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۷۱۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
قتل ۲۰ روزنامه‌نگار از سوی رژیم صهیونیستی در دو دهه اخیر
کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، قتل ۲۰ روزنامه‌نگار از سوی رژیم صهیونیستی در دو دهه اخیر را مستند کرده است.

خبرگزاری میزان - یک گروه بین‌المللی آزادی مطبوعات در گزارشی از رژیم صهیونیستی خواستار پاسخگویی به دلیل قتل روزنامه‌نگاران شد.

به گزارش آسوشیتد پرس، کمیته حفاظت از روزنامه‎‌نگاران (CPJ) در گزارش خود تاکید کرد: ارتش اسرائیل به طور نظام‌مند از تعقیب قضایی عاملان در مورد کشته شدن ۲۰ روزنامه‌نگار در دو دهه گذشته طفره رفته است.

این گزارش می‌گوید که رژیم صهیونیستی «تحقیقات آهسته و مبهم» را در خصوص این قتل‌ها آغاز کرده که هرگز منجر به پیگرد قانونی یا مجازات نشده است.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران گزارش خود را در آستانه نخستین سالگرد شهادت «شیرین ابوعاقله»، روزنامه نگار فلسطینی شبکه الجزیره که هنگام پوشش خبری حمله نظامی رژیم صهیویستی در کرانه باختری به شهادت رسید، منتشر کرده است.

خودداری از اقدام قانونی در پرونده ابوعاقله

ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است که ابوعاقله «احتمالا در اثر تیراندازی نظامیان اسرائیل کشته شده است»؛ با این وجود مدعی است که تیراندازی «تصادفی» بوده و هیچ اقدام انضباطی و قانونی در این خصوص صورت نگرفته است.

«رابرت ماهونی»، مدیر پروژه‌های ویژه CPJ و یکی از نگارندگان این گزارش، می‎گوید: قتل شیرین ابوعاقله و شکست روند تحقیقات ارتش اسرائیل برای مسئول دانستن عوامل آن رویداد یکباره‌ای نیست بلکه این امر بخشی از یک الگوی واکنش است که به نظر می‌رسد برای فرار از مسئولیت طراحی شده است.

قتل ۲۰ روزنامه‌نگار در دو دهه

این کمیته مستقر در نیویورک پرونده ۲۰ روزنامه‌نگار که در ۲۲ سال گذشته از سوی رژیم صهیونیستی به قتل رسیده‌اند را مستند کرده است؛ ۱۸ تن از کشته شدگان فلسطینی و دو تن دیگر از خبرنگاران خارجی اروپایی بودند. 

بر اساس این گزارش، دستکم ۱۳ نفر، از جمله ابوعاقله، به وضوح به عنوان روزنامه‌نگار یا در حال تردد در خودرو‌هایی بودند که با علائم مطبوعاتی مشخص شده بودند.

در این گزارش آمده است که هیچ‌کس تاکنون متهم یا مسئول این قتل‌ها نشده است؛ مصونیت از مجازات در این موارد به شدت آزادی مطبوعات را تضعیف و حقوق روزنامه‌نگاران را با مشکل مواجه کرده است.

توالی معمول در قتل روزنامه نگاران و پنهانکاری

این گزارش یک «توالی معمول» در قتل روزنامه‌نگاران از سوی رژیم صهیونیستی یافته است؛ مقامات رژیم صهیونیستی معمولا در حالی که پرونده‌ها هنوز در دست بررسی هستند، مدارک یا اظهارات شاهدان را رد می‌کنند و روزنامه‌نگاران بدون ارائه هیچ مدرکی به تروریسم متهم می‌شوند. 

تحقیقات ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشند و قبل از بسته شدن پرونده‌ها، پنهان‌کاری در آن‌ها صورت می‌گیرد و خانواده‌های کشته‌شدگان از مراجع قانونی کمی برخوردارند.

در این گزارش آمده است: رویه اسرائیل برای بررسی قتل‌های غیرنظامیان مانند روزنامه‎نگاران یک جعبه سیاه است. هیچ سند خط مشی برای آن وجود ندارد که روند را با جزئیات توصیف کند و نتایج هر تحقیقی محرمانه است.

تصور می‌شود که ارتش رژیم صهیونیستی تمایل دارد در مواردی مانند شهادت ابوعاقله، زمانی که روزنامه‌نگار دارای گذرنامه خارجی است، تحقیقات قوی‌تری را آغاز کند، اما حتی آن موارد نیز منجر به پیگرد قانونی نمی‌شود.

درخواست برای تحقیقات

این سازمان خواستار تحقیقات جنایی در مورد سه پرونده شد؛ یاسر مرتجی، روزنامه‌نگار معروف فلسطینی که در هنگام پوشش راهپیمایی در مرز اراضی اشغالی در سال ۲۰۱۸ به شهادت رسید؛ یوسف ابوحسین، خبرنگار ایستگاه رادیویی الاقصی که در حمله رژیم صهیونیستی به خانه‌اش در جریان حمله ماه می ۲۰۲۱ کشته شد و همچنین شهادت شیرین ابوعاقله در ماه می‌ سال ۲۰۲۲.

ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است که در یک «واقعیت امنیتی پیچیده» عمل می‌کند و «عمداً غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهد و تنها به عنوان آخرین راه حل از شلیک واقعی استفاده می‌کند».

درباره شهادت ابوعاقله تعدادی از تحقیقات مستقل، از جمله از سوی آسوشیتدپرس، به این نتیجه رسیدند که وی بر اثر شلیک نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده و هیچ مدرکی دال بر فعالیت مبارزان مقاومت در این منطقه یافت نشد؛ گزارش‌های شاهدان و ویدئو‌های منتشر شده نیز نشان داده‌اند که منطقه قبل از شلیک گلوله آرام بوده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *