سرنوشت پر ابهام تحقیقات آمریکا درباره شهادت ابوعاقله

15:46 - 13 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۷۱۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سرنوشت پر ابهام تحقیقات آمریکا درباره شهادت ابوعاقله
دولت بایدن قصد دارد در گزارش تهیه شده درباره شهادت خبرنگار فلسطینی الجزیره به دست نظامیان صهیونیست تغییراتی ایجاد کند.

خبرگزاری میزان – شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی الجزیره ۱۱ مه سال گذشته هنگام پوشش اخبار مربوط به یورش ارتش رژیم صهیونیستی به «جنین» در کرانه باختری هدف شلیک نظامیان صهیونیست قرار گرفت و به شهادت رسید.

شهادت این خبرنگار باسابقه با محکومیت جهانی مواجه شد و درخواست‌های متعدد برای اجرای عدالت برای وی را در پی داشت.

پس از گزارش سوگیرانه و غیر قابل قبول رژیم صهیونیستی در این باره، درخواست‌ها برای تحقیق درباره این جنایت رژیم صهیونیستی افزایش یافت و آمریکا اعلام کرد که گزارشی در این باره تهیه می‌کند، اما سرنوشت این گزارش اکنون در هاله ابهام قرار دارد.

به گزارش «الجزیره»، کریس وان هولن، سناتور دموکرات ایالت مریلند طی نامه‌ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا خواست به اعضای کنگره این کشور امکان دسترسی به گزارش کامل و تغییر نیافته هماهنگ‌کننده امنیت آمریکا (USSC) درباره شهادت ابوعاقله را بدهد.

در نامه مذکور آمده است: به ما اطلاع داده شده که دولت قصد دارد پیش از صدور مجوز انتشار گزارش مذکور تغییرات نامشخصی در محتوای آن ایجاد کند.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هنوز گزارش مذکور را تایید نکرده و مشخص نیست که این گزارش چه زمانی به دولت ارائه شده است.

در حالی که دولت بایدن تغییرات پیشنهادی خود را فنی توصیف کرد، مخالفان این اقدام هرگونه اقدام برای تغییر در گزارش جمعبندی هماهنگ کننده امنیتی آمریکا را ناقض یکپارچگی فرآیند تحقیقات و گزارش توصیف کردند.

منتقدان می‌گویند که آمریکا به اندازه کافی رژیم صهیونیستی را جهت تضمین عدالت برای ابوعاقله تحت فشار قرار نداده است، زیرا هماهنگ کننده امنیتی آمریکا بر ارتباط میان مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی نظارت دارد.

در عین حال، واشنگتن تلاش‌ها برای پاسخگویی به شهادت ابوعاقله در دادگاه کیفری بین المللی (ICC) را رد کرده است.

رژیم صهیونیستی که گروه‌های حقوق بشر آن را به تحمیل سیستم آپارتاید بر فلسطینیان متهم می‌کنند، سالانه دستکم ۳.۸ میلیارد دلار کمک امنیتی از آمریکا دریافت می‌کند.

هماهنگ کننده امنیت آمریکا در نخستین و تنها ارزیابی عمومی خود از تیراندازی نظامیان صهیونیست به ابوعاقله در جولای گذشته اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی احتمالا مسئول کشته شدن ابوعاقله بوده است.

این گزارش آورده است: با وجود این دلیلی ندارد باور کنیم که این اقدام عمدی بوده، بلکه این اقدام نتیجه شرایطی غم انگیز بوده است.

مقام‌های آمریکایی در آن زمان در توجیه این نتیجه گیری مدعی شدند که این نتیجه گیری، یافته یک تحقیق کامل نیست و خلاصه‌ای از تحقیقات رژیم صهیونیستی و فلسطین است؛ تحقیقات تشکیلات خودگردان فلسطین هفته‌ها پیش از این تاکید کرده بود که نظامیان صهیونیست عمدا به سمت ابوعاقله تیراندازی کرده‌اند.

در سپتامبر ۲۰۲۲، رژیم صهیونیستی اعلام کرد که احتمال زیادی وجود دارد که ارتش این رژیم به سمت ابوعاقله شلیک کند، اما از آغاز تحقیقات جنایی در مورد این حادثه خودداری کرد.

مقام‌های آمریکایی از ارزیابی رژیم صهیونیستی در آن زمان استقبال کرده و از این رژیم خواستند که در قوانین نظامی خود برای درگیری نظامی بازنگری کند تا از تیراندازی‌های مشابه در آینده جلوگیری شود، اما این درخواست از سوی رژیم صهیونیستی رد شد.

رسانه‌های آمریکایی و صهیونیستی در نوامبر ۲۰۲۲ گزارش دادند که اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) تحقیقاتی را درباره قتل ابوعاقله آغاز کرده و مقام‌های صهیونیست اعلام کردند که با تحقیقات ادعایی آمریکا همکاری کنند.

وزارت دادگستری آمریکا از تایید تحقیقات مذکور خودداری کرد و وزارت خارجه این کشور نیز ضمن فاصله گرفتن از آن پرسش‌ها را متوجه وزارت دادگستری دانست.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *