رسانه‌های غربی چگونه خشونت رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را ممکن می‌سازند؟

13:03 - 19 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۵۹۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رسانه‌های غربی چگونه خشونت رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان را ممکن می‌سازند؟
پوشش تحولات فلسطین و خشونت رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در رسانه‌های غربی به ویژه در هفته‌های اخیر یکی از عوامل ممکن کردن و تداوم این خشونت است.

خبرگزاری میزان – رسانه‌های غربی در حالی مدعی رعایت اصل بی طرفی هستند و با این ادعا مخاطبان خود را فریب می‌دهند که از ظلم و وحشی گری رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند.

دزموند توتو، اسقف اعظم، برنده جایزه نوبل و مبارز خستگی ناپذیر علیه آپارتاید آفریقای جنوبی گفته بود: اگر در موقعیت بروز بی عدالتی بی طرف هستید، طرف ستمگر را انتخاب کرده اید.

بی‌بی‌سی؛ ابزار مشروع سازی خشونت صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان

به گزارش «میدل ایست آی»، برای دهه‌‎ها، «بی‌بی‌سی» در گزارش‌های خود درباره فلسطین و رژیم صهیونیستی با وجود ادعای اتخاذ رویه بی طرفی همواره طرف ستمگر را گرفته است.

این رسانه انگلیسی با زبانی که از آن برای فریب مخاطبان استفاده می‌کند، همواره سوی جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به عنوان متحد بسیار نظامی غرب در تامین منافعش در خاورمیانه نفت خیز، در تاریکی قرار داده و نمایش نمی‌دهد.

جدیدترین نمونه این رویکرد «بی‌بی‌سی» در میانه ویدئو‌های متعدد منتشر شده از خشونت پلیس رژیم صهیونیستی علیه نمازگزاران در مسجدالاقصی، پوشش خبر مذکور با تیتر «تداوم درگیری‌ها در مکان مقدس مورد مناقشه» بود.

مشخص است که هدف «بی‌بی‌سی» گزارش رویداد یا حتی روشن کردن آن نیست، بلکه فقط فریب مخاطب را دنبال می‌کند.

اگرچه «بی‌بی‌سی» در ادامه ویدئویی از خشونت در مسجدالاقصی را منتشر کرده و تیتر مذکور را به دلیل واکنش‌های متعدد تغییر داد، اما بازهم خشونت بی دلیل و منطق بدخواهانه رژیم صهیونیستی در هیچ یک از گزارش‌های «بی‌بی‌سی» به تصویر کشیده نشد.

«بی‌بی‌سی» در گزارش‌های خود تلاش دارد فلسطینیان را به عنوان آشوبگر معرفی کرده و آن‌ها را در مقابل نیرو‌های نظم و قانون رژیم صهیونیستی قرار دهد؛ با ارائه این تصویر «بی‌بی‌سی» می‌خواهد دلیل ضرب و شتم فلسطینیان غیرمسلح در حال عبادت را توجیه کند.

در واقع، هدف «بی‌بی‌سی» اینست که «درگیری» را نیرویی طبیعی مانند زلزله یا آتشفشان که پلیس رژیم صهیونیستی بر آن کنترل کمی دارد، اما باید به فوریت با آن مقابله کند، نشان دهد.

«بی‌بی‌سی» از طریق بازی با کلمات و با استناد به ادعای تلاش فلسطینیان برای برهم زدن نظم عمومی به دنبال مشروعیت بخشیدن به خشونت رژیم صهیونیستی است.

رویه‌ای که «بی‌بی‌سی» در پوشش تحولات فلسطین اتخاذ کرده، احتمالا حتی برای روزنامه نگاران صهیونیست مضحک است؛ زیرا آن‌ها به خوبی می‌دانند که هدف رژیم صهیونیستی از بین بردن عزیزترین نماد ملی فلسطینیان، پایه وابستگی مذهبی و عاطفی آن‌ها به سرزمین اجدادیشان و انتقال این نماد به رژیمی است که مدعیست منحصرا نماینده صهیونیست هاست.

کاری که «بی‌بی‌سی» از طریق «مکان مقدس مورد مناقشه» خواندن مسجدالاقصی انجام می‌دهد، صرفا تکرار تبلیغات رژیم صهیونیستی است و واقعیت اینست که اگر پلیس رژیم صهیونیستی به فلسطینیان در حال عبادت در مقدس‌ترین زمان سال در مسجدالاقصی یورش نمی‌برد، اساسا «درگیری» رخ نمی‌داد.

هدف رسانه‌های غربی از گزارش جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان با عنوان درگیری

باید دانست که آن چه در حال وقوع است، نه یک درگیری و تعارض بلکه آپارتاید و پاکسازی قومی است که زیر اصطلاحات خنثی رسانه‌های غربی مانند «بی‌بی‌سی» پنهان می‌شود.

همان طور که الگوی ثابت و قابل تشخیصی برای جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان وجود دارد، یک الگوی موازی و قابل تشخیص در گزارش‌های گمراه کننده رسانه‌های غربی در مورد فلسطین و رژیم صهیونیستی وجود دارد.

فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی به طور سیستماتیک توسط رژیم صهیونیستی از خانه‌ها و زمین‌های کشاورزی خود اخراج می‌شوند تا در شهر‌های پرجمعیت و محروم از منابع جمع شوند؛ فلسطینیان در غزه به دلیل محاصره رژیم صهیونیستی که آن‌ها را در یک منطقه ساحلی پر ازدحام و کمبود گرفتار کرده، از دسترسی به دنیای خارج و حتی دیگر فلسطینیان محروم شده اند؛ در شهر قدیمی بیت المقدس نیز فلسطینیان به تدریج توسط رژیم صهیونیستی از دسترسی و کنترل مکان مرکزی مذهبی خود یعنی مسجدالاقصی محروم می‌شوند.

توصیف هر یک از این فرآیند‌های خشونت آمیز صورت گرفته توسط رژیم صهیونیستی، تلاش دقیقی از سوی این رژیم برای منطقی جلوه دادن آن‌ها به عنوان پاسخ امنیتی برای بازیگران خارجی است.

فرانچسکا آلبانیز، کارشناس سازمان ملل در مورد اشغالگری رژیم صهیونیستی و گزارش رسانه‌های غربی درباره خشونت‌ها در مسجدالاقصی در این هفته گفت: پوشش رسانه‌ای گمراه‌کننده به امکان‌پذیری اشغال‌های کنترل‌نشده اسرائیل کمک می‌کند و این باید محکوم شود.

روزنامه نگاری بد می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد؛ خبرنگاران انسان هستند و اشتباه می‌کنند به ویژه در شرایط تحت فشار و در مواجهه با اتفاق‌های غیرمنتظره.

اما رویه رسانه‌های غربی در پوشش تحولات فلسطین و خشونت‌های رژیم صهیونیستی، از این دلایل ناشی نمی‌شود، بلکه آن‌ها عامدانه تلاش دارند در گزارش‌های خود رژیم صهیونیستی را بازیگری خردمند در حال دنبال کردن اهداف قانونی و منطقی نشان دهند.

این در حالیست که رژیم صهیونیستی در حال ساخت و توسعه غیرقانونی شهرک‌های صهیونیست نشین است؛ ارتش رژیم صهیونیستی از حملات شهرک نشینان صهیونیست حمایت می‌کند؛ دور فلسطینی‌ها دیوار می‌کشد؛ فلسطینیان را خودسرانه طی یورش‌های شبانه دستگیر می‌کند؛ فلسطینیان از جمله کودکان و شخصیت‌های برجسته را به قتل می‌رساند؛ خانه‌هایشان را تخریب و منابعشان را سرقت می‌کند و حس ناامیدی را در آنان از طریق هتک حرمت به اماکن مقدسشان پرورش می‌دهد.

حملات خشونت آمیز شهرک نشینان و ارتش صهیونیستی به کشاورزان فلسطینی در کرانه باختری اشغالی، به ویژه در زمان برداشت زیتون پاییزی، بمباران متناوب غزه و تیراندازی تک تیرانداز‌ها به سمت فلسطینی‌ها در اعتراض به زندانی شدن دسته جمعی آن‌ها توسط رژیم صهیونیستی یکی از اصلی‌ترین گزارش‌های خبری از منطقه است؛ این یک چرخه بی پایان است که «بی‌بی‌سی» و رسانه‌های غربی دهه‌ها برای درک آن و یافتن راه‌های بهتری! برای گزارش آن تلاش کرده است.

این یک اشتباه یا شکست روزنامه نگاری نیست، بلکه یک انتخاب برای انحراف مسیر واقعیت است.

شکست پلیس رژیم صهیونیستی در حل و فصل مشکلات، برتری طلبی صهیونیسم و یونیفورم پوش دن اراذل و اوباش شهرک نشین و عضویتشان در گارد سراسری جدید، واقعیت‌هایی هستند که «بی‌بی‌سی» و دیگر رسانه‌های غربی از آن به عنوان دلایل یورش به مسجدالاقصی استفاده نمی‌کنند؛ اما همین‌ها دلایل توسعه شهرک‌سازی، حملات شبانه، پست‌های بازرسی، محاصره غزه، قتل روزنامه‌نگاران فلسطینی و خیلی چیز‌های دیگر است.

در این میان برتری طلبی صهیونیسم به عنوان زیربنای هر اقدام رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینی‌ها به طور ضمنی مورد تایید دولت‌های غربی و رسانه‌های آن‌ها در خدمت پیشبرد استعمار غرب در خاورمیانه نفت خیز است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *