احتمال وقوع جنگ هسته‌ای بین روسیه و غرب چقدر است؟

14:54 - 15 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۰۰۹
احتمال وقوع جنگ هسته‌ای بین روسیه و غرب چقدر است؟
آمریکا از دهه ۱۹۵۰، زمانی که تنش‌های جنگ سرد با اتحاد جماهیر شوروی در حال افزایش بود، سلاح‌های هسته‌ای را در پایگاه‌های ناتو در اروپای غربی مستقر کرده است.

خبرگزاری میزان - هیچ تعطیلات آخر هفته‌ای در سیاست جهانی وجود ندارد و شنبه‌ای که گذشت نیز از این قاعده مستثنی نبود، زیرا اخباری مبنی بر این موضوع منتشر شد که مسکو با مینسک برای استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در خاک بلاروس توافق کرده است. 

استقرار تسلیحات هسته‎ای تاکتیکی روسیه در بلاروس

انتظار می‌رود تا اول جولای، یک مرکز ذخیره‌سازی تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس ساخته شود، در حالی که کرملین گفته است که کنترل تسلیحات را به مینسک منتقل نخواهد کرد.

روسیه در حال حاضر در چند سامانه موشکی تاکتیکی «اسکندر»، علاوه بر استقرار ۱۰ هواپیما در بلاروس که قادر به حمل تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی هستند، به بلاروس ارسال کرده است.

ناتو این موضوع را «خطرناک و غیرمسئولانه» خواند، در حالی که اوکراین خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل شده و اقدامات کرملین را «باج‌خواهی هسته‌ای» خوانده است.

از منظری خاص، اخبار در واقع طبق روال معمول است، زیرا روسیه و بلاروس در حال حاضر همکاری‌های مداومی در زمینه هسته‌ای دارند. 

مینسک اولین نیروگاه هسته‌ای خود را در دست ساخت دارد. در نوامبر ۲۰۲۰، اولین واحد از دو واحد این نیروگاه به شبکه برق متصل شد. این پروژه توسط روسیه تامین مالی شد. 

«الکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس نیز قبلا تاکید کرده بود که استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در این کشور حیاتی است، زیرا این کشور با لهستان، که یکی از اعضای ناتو است، مرز مشترک دارد. 

منطق روشنی برای مقابله روسیه با سیاست‌های غرب وجود دارد. به طور خاص، می‌توان این منطق را به بیانیه انگلیس مبنی بر ارائه پوسته‌های تانک حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین، مرتبط دانست. 

انگلیس جزو پنج قدرت اول جهان از نظر تسلیحات هسته‌ای است. اما روسیه دارای تاسیسات هسته‌ای بزرگ‌تری است و از نظر تئوری می‌تواند به روش‌های مختلف به اقدام انگلیس پاسخ دهد.

آماده باش زرادخانه هسته‎ای روسیه

پوتین در یک برنامه تلویزیونی در فوریه ۲۰۲۲ گفت که زرادخانه هسته‌ای روسیه را در حالت آماده‌باش قرار می‌دهد.

روسیه دارای بزرگترین انبار کلاهک هسته‌ای در جهان است. 

بر اساس بولتن دانشمندان اتمی، روسیه تا سال ۲۰۲۲ دارای ۴ هزار و ۴۷۷ کلاهک نظامی بود که متشکل از هزار و ۵۸۸ موشک راهبردی قاره پیما بر روی موشک‌های بالستیک و در پایگاه‌های بمب افکن سنگین و ۲ هزار و ۸۸۹ کلاهک ذخیره/غیر مستقر است. 

در همین حال، آمریکا دارای ۳ هزار و ۷۰۸ کلاهک است که هزار و ۷۷۰ کلاهک مستقر و هزار و ۹۳۸ کلاهک ذخیره شده است. 

آمریکا از دهه ۱۹۵۰، زمانی که تنش‌های جنگ سرد با اتحاد جماهیر شوروی در حال افزایش بود، سلاح‌های هسته‌ای را در پایگاه‌های ناتو در اروپای غربی مستقر کرده است.

 

آیا احتمال وقوع جنگ هسته‌ای بین قدرت‌ها وجود دارد؟

 

این تسلیحات ابتدا در سال ۱۹۵۴ به انگلیس و بعداً به آلمان، ایتالیا، فرانسه، ترکیه، هلند، یونان و بلژیک منتقل شد.

تسلیحات هسته‎ای آمریکا در کدام کشورها قرار دارند؟

امروزه، تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی آمریکا در شش پایگاه در پنج کشور عضو ناتو، یعنی بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه باقی مانده است. 

انگلیس و فرانسه نیرو‌های هسته‌ای خود را دارند و دیگر میزبان تسلیحات آمریکا نیستند.

تعداد تسلیحات هسته‌ای آمریکا مستقر در اروپا در دهه ۱۹۷۰ به بیش از هفت هزار تسلیحات رسید و سپس در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ در نتیجه توافقنامه‌های کنترل تسلیحات و پایان رقابت ابرقدرت‌ها با اتحاد جماهیر شوروی کاهش یافت.

ذخایر هسته‌ای کنونی آمریکا محرمانه است، اما تحلیلگران امنیتی تخمین می‌زنند که آمریکا در حدود ۱۰۰ بمب هسته‌ای در شش تأسیسات در اروپا ذخیره دارد.

پوتین با تشبیه سیاست‌های هسته‌ای آمریکا، این اقدامات در بلاروس را موضوعی عادی خواند. 

وی توضیح می‌دهد که این توافق، توافق‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض نمی‌کند. پوتین همچنین بیان می‌کند آمریکا چندین دهه است که این کار را انجام می‌دهد.

از آنجایی که این سیاست‌ها نه تنها بر دو بازیگر اصلی این مسابقه تسلیحاتی، بلکه بر کل جهان تأثیر می‌گذارد، وضعیت بسیار نگران کننده‌تر است.

در حالی که تصور می‌شود خطر جنگ هسته‌ای هنوز کم است، کارشناسان مایل نیستند این احتمال را کاملاً رد کنند، به‌ویژه در حالی که جنگ اوکراین حمایت‌های غرب از کی‌یف ادامه دارد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *