خطر روز‌افزون جنگ هسته‌ای/ هشدار کارشناسان برای جلوگیری از فاجعه

12:12 - 01 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۰۷۸۰
خطر روز‌افزون جنگ هسته‌ای/ هشدار کارشناسان برای جلوگیری از فاجعه
جهان به طور ویژه در ماه‌های اخیر شاهد افزایش هشدار‌ها درباره احتمال بروز درگیری هسته‌ای و تاثیرات فاجعه‌بار آن بر بشر بوده‌ است.

خبرگزاری میزان - این روز‌ها به ویژه با درگیری غیرمستقیم روسیه و ناتو در جنگ اوکراین، خطر جنگ هسته‌ای از همیشه نزدیک‌تر به نظر می‌رسد؛ آغاز این درگیری، گاه تنها به تصمیم یک نفر وابسته است. 

بیش از ۱۰۰ مجله پزشکی در سراسر جهان به تازگی یک درخواست مشترک را برای اقدام فوری در از بین بردن سلاح‌های هسته‌ای صادر کردند و هشدار دادند که خطر فاجعه هسته‌ای بزرگ و رو به رشد است.

این درخواست در حالی منتشر شد که هشدار‌هایی درباره استفاده برخی کشور‌ها از سلاح‌های هسته‌ای به گوش می‌رسد.

سرمقاله‌ای که در مجلات پزشکی متعددی منتشر شده از متخصصان بهداشت در سراسر جهان خواسته است تا شهروندان و سران کشور‌ها را درباره خطر عمده سلامت عمومی ناشی از سلاح‌های هسته‌ای آگاه کنند.

این سرمقاله که از سوی ۱۱ مجله پزشکی برجسته از جمله BMJ، Lancet، JAMA و New England Journal of Medicine نوشته شده است، می‎گوید: خطر، بزرگ و در حال افزایش است.

بر اساس این سرمقاله، کشور‌های مسلح هسته‌ای باید قبل از اینکه جهان را به سوی فاجعه هدایت کنند، زرادخانه‌های هسته‌ای خود را از بین ببرند. 

سرمقاله مذکور همچنین هشدار داد که هرگونه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای برای بشریت فاجعه‌بار خواهد بود.

هشدار کارشناسان درباره تبعات درگیری هسته‌ای

این کارشناسان با استناد به تحقیقات قبلی هشدار دادند: حتی یک جنگ هسته‌ای محدود که تنها شامل ۲۵۰ سلاح هسته‌ای از ۱۳ هزار سلاح هسته‌ای موجود در جهان می‌شود، می‌تواند ۱۲۰ میلیون نفر را کاملاً کشته و باعث اختلال در وضعیت آب و هوای جهانی شود؛ این موضوع به قحطی منجر می‌شود و ۲ میلیارد نفر را در معرض خطر قرار می‌دهد. 

«ایرا هلفند»، رئیس سابق سازمان پزشکان بین‌المللی برای پیشگیری از جنگ هسته‌ای و یکی از نویسندگان سرمقاله، می‎گوید: ما با لحظه‌ای فوق‌العاده خطرناک روبرو هستیم که در آن احتمال جنگ هسته‌ای به شکل واقعی وجود دارد.

«جوآن روهلفینگ»، رئیس و مدیر عملیات ابتکار تهدید هسته‌ای، یک گروه غیر دولتی با نفوذ در واشنگتن، معتقد است که امروزه تهدید استفاده از سلاح هسته‌ای بالاست.

در این محیط، یک بحران متعارف، خطر قابل توجهی برای تبدیل شدن به بحرانی هسته‌ای ایجاد می‌کند و این موضوع تنها به یک مقام ارشد جهانی نیاز دارد که تصمیم به حمله هسته‌ای بگیرد. 

تسلیحات هسته‌ای آمریکا

امروزه، تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی آمریکا در شش پایگاه در پنج کشور عضو ناتو، یعنی بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه مستقر هستند.

انگلیس و فرانسه نیرو‌های هسته‌ای خود را دارند و دیگر میزبان تسلیحات آمریکا نیستند.

تعداد تسلیحات هسته‌ای آمریکا مستقر در اروپا در دهه ۱۹۷۰ به بیش از هفت هزار مورد رسید و بعد از آن در اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ در نتیجه توافقنامه‌های کنترل تسلیحات و پایان رقابت ابرقدرت‌ها با اتحاد جماهیر شوروی کاهش یافت.

ذخایر هسته‌ای کنونی آمریکا محرمانه است، اما تحلیلگران امنیتی تخمین می‌زنند که آمریکا در حدود ۱۰۰ بمب هسته‌ای در شش تأسیسات خود در اروپا ذخیره دارد.

از آنجایی که این سیاست‌ها نه تنها بر ۲ بازیگر اصلی این مسابقه تسلیحاتی، بلکه بر کل جهان تأثیر می‌گذارد، وضعیت بسیار نگران کننده‌تر است.

تسلیحات هسته‌ای روسیه

در طرف مقابل غرب، روسیه دارای بزرگترین انبار کلاهک هسته‌ای در جهان است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، روسیه تا سال ۲۰۲۲ دارای ۴ هزار و ۴۷۷ کلاهک نظامی بود که متشکل از هزار و ۵۸۸ کلاهک بر روی موشک راهبردی قاره پیما و موشک‌های بالستیک و در پایگاه‌های بمب‌افکن سنگین و ۲ هزار و ۸۸۹ کلاهک ذخیره است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *