چرا روسیه در حال استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس است؟

11:46 - 06 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۷۳۳
چرا روسیه در حال استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس است؟
مسکو و مینسک اعلام کردند که اقدامات تلافی جویانه در حوزه نظامی و هسته‌ای را در دستور کار دارند.

خبرگزاری میزان - مسکو و مینسک با اعلام امضای توافقنامه‌ای درباره حفظ تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در خاک بلاروس، تاکید کردند که این موضوع پاسخی به سیاست‌های تهاجمی کشور‌های غیردوست است. 

حال این سوال پیش می‌آید که چه چیزی مسکو را وادار کرد تا تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک خود را در بلاروس مستقر کند؟ 

موضوع این توافق چیست؟

به گزارش «اسپوتنیک»، «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه و «ویکتور خرنین»، همتای بلاروسی او چند روز قبل در مینسک مجموعه‌ای از اسناد را برای تعریف روش نگهداری تسلیحات هسته‌ای غیراستراتژیک روسیه در تاسیسات ذخیره سازی ویژه این کشور در خاک بلاروس امضا کردند. 

پیش از این، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در اواخر ماه مارس اعلام کرد که مسکو و مینسک برای استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس به توافق رسیده‌اند؛ اقدامی که وی تاکید کرد تعهدات روسیه در مورد عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای را نقض نمی‌کند.

مدت کوتاهی پس از آن، «بوریس گریزلوف»، سفیر روسیه در مینسک، گفت که تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی در نزدیکی مرز‌های غربی بلاروس و روسیه مستقر خواهند شد.

سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی چیست؟

سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی (TNW) که به عنوان سلاح‌های هسته‌ای غیر استراتژیک (NSNWs) نیز شناخته می‌شوند، شامل کلاهک‌های هسته‌ای کوچک و سیستم‌های حمل و نقل هستند که برای استفاده در میدان جنگ یا برای حمله محدود طراحی شده‌اند. 

سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی شامل بمب‌های گرانشی، موشک‌های کوتاه برد، گلوله‌های توپخانه، مین‌های زمینی، موشک‌های عمقی و اژدر‌های مجهز به کلاهک‌های هسته‌ای هستند.

در مقایسه با سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک، یک سلاح‌های هسته‌ای غیر استراتژیک از قدرت کمتری برخوردار است و هدف آن تخریب اهداف دشمن در یک منطقه خاص بدون ایجاد تخریب گسترده و ریزش رادیواکتیو است. 

بازده یک سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی از کسری از یک کیلوتن تا تقریبا ۵۰ کیلوتن متغیر است، در حالی که یک سلاح هسته‌ای استراتژیک دارای بازدهی از ۱۰۰ کیلوتن تا بیش از یک مگاتون است. نکته مهم این است که تا سال ۲۰۲۳، هیچ سلاح هسته‌ای تاکتیکی در موقعیت‌های جنگی استفاده نشده است. 

مسکو اعداد سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خود یا هر گونه مشخصات دیگر مربوط به این تسلیحات را منتشر نکرده است، اما واشنگتن مدعی است که آمار مربوط به این دسته از سلاح‌های روسیه ۱۰ برابر بیشتر از آمریکا است.

پشت استقرار تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس چیست؟

وزارت خارجه بلاروس با اعلام امضای این هفته اسناد بین مسکو و مینسک در مورد حفظ سلاح‌های هسته‌ای غیر استراتژیک روسیه در قلمرو همسایه خود، مجدداً تأکید کرد که این پاسخی به سیاست‌های تهاجمی است که توسط کشور‌های غیردوست دنبال می‌شود.

وزیر دفاع روسیه تاکید کرد که مسکو و مینسک به دلیل تشدید شدید تهدیدات در مرز‌های غربی هر دو کشور مجبور به اتخاذ تصمیمات مناسب در مورد اقدامات تلافی جویانه در حوزه نظامی-هسته‌ای شدند.

«شویگو»، در این رابطه گفت: مایلم متذکر شوم که همه فعالیت‌ها کاملاً مطابق با تعهدات بین‌المللی موجود سازمان‌دهی می‌شوند و معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض نمی‌کنند.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین نیز گفت که مسکو می‌داند مینسک با رویکردی بسیار غیردوستانه و حتی خصمانه از سوی کشور‌های همسایه‌اش از جمله «قصد مداخله در امور داخلی بلاروس» مواجه است.

در اواخر ماه مارس، مینسک به صراحت اعلام کرد که پس از سال‌ها فشار از سوی آمریکا و متحدانش با هدف تغییر مسیر سیاسی و ژئوپلیتیک بلاروس، تصمیم به میزبانی سلاح‌های هسته‌ای غیر استراتژیک روسیه گرفته است. 

روسیه از استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در خاک بلاروس به دنبال چیست؟

«ولادیمیر پوتین» اخیرا گفت که «الکساندر لوکاشنکو»، همتای بلاروسی او قبلاً از مسکو خواسته بود تا تسلیحات هسته‌ای در بلاروس مستقر کند. 

رئیس جمهور روسیه، تاکید کرد که محرک فوری برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس تصمیم دولت انگلیس برای ارائه گلوله‌های زره پوش حاوی اورانیوم ضعیف شده به اوکراین بود.

«پوتین» تاکید کرد که روسیه با استقرار سلاح‌های هسته‌ای غیر استراتژیک در بلاروس، همان کاری را که آمریکا طی دهه‌ها با قرار دادن سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی خود در بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه انجام داده است، انجام خواهد داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *