افزایش تعداد سلاح‌های هسته‌ای در اختیار کشورهای جهان

11:02 - 22 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۳۰۸
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
افزایش تعداد سلاح‌های هسته‌ای در اختیار کشورهای جهان
یک گزارش نشان می‎دهد تعداد سلاح‌های هسته‌ای عملیاتی در زرادخانه قدرت‌های نظامی بزرگ در حال افزایش است.

خبرگزاری میزان - یک اندیشکده برجسته، در گزارشی نوشته است تعداد سلاح‌های هسته‌ای عملیاتی در زرادخانه قدرت‌های نظامی بزرگ دوباره در حال افزایش بوده و تحلیلگران هشدار می‌دهند که جهان به سمت یکی از خطرناک‌ترین دوره‌های تاریخ بشر پیش می‌رود.

در بحبوحه وخامت روابط بین‌الملل، تخمین زده می‌شود که ۱۲ هزار و ۵۱۲ کلاهک هسته‌ای در سطح جهان وجود داشته باشد که از این تعداد ۹ هزار و ۵۷۶ کلاهک در انبار‌های نظامی آماده برای استفاده احتمالی هستند که ۸۶ کلاهک در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

این افزایش به دوره کاهش تدریجی که پس از پایان جنگ سرد رخ داد، پایان داده است. 

افزایش کلاهک‌های جنگی با وجود بیانیه‌ای در سال ۲۰۲۱ از سوی ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، یعنی آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه، مبنی بر اینکه جنگ هسته‌ای هیچ پیروزی ندارد و باید از آن اجتناب کرد، اتفاق افتاده است.

روسیه و آمریکا با هم تقریباً ۹۰ درصد از کل تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند.

علاوه بر تسلیحات هسته‌ای قابل استفاده، ۲ قدرت هر کدام بیش از هزار کلاهک جنگی دارند که قبلاً از حالت عملیاتی خارج شده و به تدریج در حال از بین بردن آن‌ها هستند.

وجود بیش از ۱۲ هزار کلاهک هسته‌ای در سطح جهان

«سیپری» تخمین می‌زند که از مجموع ۱۲ هزار و ۵۱۲ کلاهک در جهان که شامل کلاهک‌هایی می‌شود که از حالت عملیاتی خارج شده‌اند و در انتظار برچیده شدن هستند، ۳ هزار و ۸۴۴ کلاهک قابل استفاده در موشک و هواپیما آماده عملیات هستند. 

حدود ۲ هزار مورد از آنها، که تقریباً همگی متعلق به روسیه یا آمریکا هستند، در حالت آماده‎باش عملیاتی بالا نگهداری می‌شوند، به این معنی که بر روی موشک‌ها نصب شده‌اند و یا در پایگاه‌های هوایی برای اتصال به بمب افکن‌های هسته‌ای نگهداری می‌شوند.

 

تعداد سلاح‌های هسته‌ای در اختیار قدرت‌های بزرگ رو به افزایش است

 

به گزارش «سیپری»، قضاوت در مورد تصویر کامل دشوار است، زیرا تعدادی از کشور‌ها از جمله آمریکا و انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین سطح شفافیت خود را کاهش داده‌اند.

همچنین گمان می‌رود چین، سومین قدرت بزرگ هسته‌ای جهان، تعداد کلاهک‌های خود را از ۳۵۰ کلاهک در ژانویه ۲۰۲۲ به ۴۱۰ مورد در ژانویه ۲۰۲۳ افزایش داده است. انتظار می‌رود این زرادخانه به رشد خود ادامه دهد، اما «سیپری» پیش‌بینی می‌کند که این میزان از زرادخانه‌های آمریکا و روسیه پیشی نخواهند گرفت. 

وضعیت کشور‌های اروپایی از نظر دارا بودن کلاهک‌های هسته‌ای

فرانسه با ۲۹۰ و انگلیس با ۲۲۵ کلاهک بزرگترین قدرت‌های هسته‌ای بعدی جهان هستند و انتظار می‌رود زرادخانه عملیاتی انگلیس پس از اعلام ۲ سال پیش مبنی بر افزایش محدودیت‌های خود از ۲۲۵ به ۲۶۰ کلاهک، بیشتر رشد کند.

گفته می‌شود که از ۲۲۵ کلاهک انگلیس، ۱۲۰ کلاهک به صورت عملیاتی برای شلیک توسط موشک‌های بالستیک زیردریایی Trident II D۵ (SLBMs) در دسترس هستند، و حدود ۴۰ کلاهک بر روی یک زیردریایی با قابلیت پرتاب موشک بالستیک هسته‌ای (SSBN) که در حال گشت زنی است حمل می‌شود. 

 

تعداد سلاح‌های هسته‌ای در اختیار قدرت‌های بزرگ رو به افزایش است

 

به گزارش «گاردین»،  با این حال، دولت انگلیس گفته است که در بحبوحه افزایش تنش‌های جهانی، دیگر مقادیر تسلیحات هسته‌ای، کلاهک‌های مستقر یا موشک‌های مستقر خود را به‌طور علنی فاش نخواهد کرد. 

سیاست جدید انگلیس تنها نشانه‌ای از شکست همکاری در مورد آینده تسلیحات هسته‌ای است. 

«دن اسمیت»، مدیر «سیپری»، معتقد است «ما در حال پیشروی به یکی از خطرناک‌ترین دوره‌های تاریخ بشر هستیم. ضروری است که دولت‌های جهان راه‌هایی در جهت همکاری برای آرام کردن تنش‌های ژئوپلیتیکی، کند کردن مسابقات تسلیحاتی و مقابله با پیامد‌های بدتر تخریب محیط‌زیست و افزایش گرسنگی جهان بیابند.»

انتهای پیام/


ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
0
0
هدف از تولید سلاح فقط جنگ قدرت است دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد اینها به جز قدرت وتکبر به هیچ فکر نمی‌کنند
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *