آمار بالای قتل زنان؛ پاندمی خاموش در اروپا

12:15 - 20 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۸۵۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آمار بالای قتل زنان؛ پاندمی خاموش در اروپا
اروپا با پاندمی خاموش قتل زنان و روند افزایشی آن در سال‌های اخیر دست و پنجه نرم می‌کند.

خبرگزاری میزان - خشونت مبتنی بر جنسیت یک «اپیدمی خاموش» نامیده شده که زنان را در سراسر اروپا تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش «یورو نیوز»، طبق آمار اتحادیه اروپا، از هر سه زن از سن ۱۵ سالگی به بالا، یک نفر خشونت فیزیکی یا جنسی را تجربه کرده است.

برای مثال در اسپانیا، چهار زن در شهر‌های مختلف در یک روز در ماه ژانویه به قتل رسیدند؛ نمونه‌های غم‌انگیز مشابه در سراسر این قاره به بحث در مورد چگونگی جلوگیری از چنین جنایات خشونت‌آمیزی دامن زده است.

آخرین اطلاعاتی که میزان خشونت مبتنی بر جنسیت را در اروپا مقایسه می‌کند به سال ۲۰۱۸ بازمی‌گردد؛ گزارش بعدی فرا مرزی تنها در سال ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد.

علاوه بر این، برخی از کشور‌ها خشونت مبتنی بر جنسیت را در آمار خود گزارش نمی‌کنند؛ این امر باعث شد شبکه روزنامه‌نگاری داده اروپا و موسسه گزارشگری تحقیقی مدیترانه به صورت دستی داده‌های خود را از ۲۰ کشور اتحادیه اروپا جمع‌آوری کنند.

تحقیقات آن‌ها نشان داده است که از سال ۲۰۱۹، یونان، اسلوونی، آلمان و ایتالیا شاهد افزایش قابل توجهی در قتل زنان بوده‌اند.

یونان با افزایش ۱۸۷.۵ درصدی از ۸ قتل در سال ۲۰۲۰ به ۲۳ قتل ثبت شده در سال ۲۰۲۱، بیشترین افزایش را در این زمینه در سال ۲۰۲۱ داشته است.

یک روزنامه‌نگار مؤسسه گزارش‌های تحقیقی مدیترانه، می‌گوید: طبق گفته کارشناسانی که با آن‌ها صحبت کردیم، این افزایش به کنترل زنان در محیط‌های بسته در طول همه‌گیری مربوط می‌شود.

تاکنون تنها دو کشور در اروپا، قبرس و مالت، تصمیم گرفته‌اند که قتل زنان باید در نوع خود جرم شناخته شود.

این خبرنگار تحقیقی، گفت: کشور‌هایی مانند اسپانیا، ایرلند و لیتوانی از نظر خشونت علیه زنان در طول این همه‌گیری وضعیت بهتری داشتند، زیرا آمادگی بیشتری داشته و زمانی که مجبور به انجام اقدامات بهداشتی اضطراری شدند، برنامه‌ای ملی ارائه کردند.

اما کارشناسان معتقدند به جای اینکه منتظر ماند و شاهد افزایش قتل زنان بود، پس از شروع خشونت خانگی، باید اقدامات بیشتری انجام شود.

در حال حاضر، دستورالعملی توسط کمیسیون اروپا مورد بحث قرار گرفته که می‌تواند جمع‌آوری داده‌ها در سراسر اتحادیه اروپا را الزامی کند، زیرا خشونت علیه زنان اغلب کمتر گزارش شده و کمتر ثبت می‌شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: اروپا قتل زنان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *